Val skrev:
Är kamaxlarna väldigt slitna så är det väl bara att köpa en "ny" topp antar jag. Men det får jag väl se när jag öppnar.
Kamremmen sitter rätt. Kamremsbrott har inte skett.
Mirakelmedel (wynns) är testat utan resultat, så jag tror jag hellre öppnar, ser efter och byter det som är slitet. Vad hade de bilarna för problem när du körde RVS behandling i dem?
Jag testade RVS först på min Golf diesel som hade rullat ca 40000 mil, då hade kompressionen försämrats en aning. Efter behandligen och ca 1500 km fick motorn nytt liv. Den startade mycket lättare kall, drog mindre bränsle/olja och var märkbart piggare. Sen behandlade jag bränslepumpen, men ingen märkbar effekt kunde jag konstatera, för den bytte jag mot en som hade gått 8000 mil. Växellådan var inte helt tajt, tvåan ville inte alltid in lätt, (troligen dåliga synkringar), och efter behandling och ca 2000 km blev den mycket bättre.
Ett år senare sålde jag den.
Behandlade också en Caddilac Eldorado-74 8.2 liter V8, motor och automatlåda, och den började växla betydligt smidigare och snabbare, och respons från motorn kan man inte ens beskriva, gick så lätt som bara det.
Farsans BMW (diesel), behandlade motorn, ingen märkbar effekt, förutom att oljan håller sig ren mycket längre, drar nu nästan ingen olja alls och drar lite mindre bränsle.
Automatlådan kunde vi inte behandla, för det krävs speciella verktyg, och man måste bryta förseglingen, vilket medför garantibortfall...
Brorsan behandlade sin Audi (2,4), växellådan var väldigt trög när den var kall, bytte olja, men det hjälpte inte, så han köpte RVS, och efter nån vecka ringde han o sa att den blev som ny efter behandlingen.
Ny har jag behandlat motorn i min "nya" golf, och ventiltickandet som man tidigare kunde höra är nu nästan borta, men jag har knappt kört 1000 km efter behandligen.
I nuläget om jag köpt en bil som gått några tusen mil, så hade jag behandlat den med RVS, både lådan och motorn.
jag vet inte varför det fortfarande är ganska okänt medel, men det kanske att göra med att folk är väldigt skeptiska till sådana mirakelgrejer...
Jag hade nog inte rivit vantiltoppen på den om mekaniker inte kan höra något som de tycker är farligt.
Du skrev att du testat olika oljor, men vad med en riktigt tjock olja?
Som t ex 5W50? (alt 0W50)