bmw750 skrev:
har aldirg hört dina motsvarigheter till namn på dessa cpu..
och du har som sagt hoppas av utbildningen, och har inte jobbat med det vad jag kan förstå??
jag har väldigt hög utbildning bakom mig, och praktisk erfarenhet..
min chef är som sagt en av sveriges bästa, iaf enligt mig, han och alla adnra nätverkare så är intel oslagbart, både i server, och i stationärt... titta på dom som sitter o kör media, o mediella medel, dom kör bara intel..
eller mac för layout..
och titta på dom servrer som denna sajt ligger på, antingen linux,unix eller intel.
intel är idag en av världens mest erkända märke, efter kommer om möjligtvis AMD, men i det långa loppet så står intel ett steg före..
"I det långa loppet" suck... dina argument saknar grund.
Att du aldrig hört talas om Opteron, Xeon och Itanium tyder på att du heller inte ska uttala dig i frågan. Att du "hört nån säga" att Intel är "jättemycket stabilare än AMD" är löjligt. Ta reda på fakta och bilda din egen uppfattning så inser du själv sanningen snabbt.
Jag menar inte att Xeon är dåliga, det är en kanonfin processor, men det finns alternativ som inte på något sätt är sämre.
Intel är mer erkända än AMD, det är sant, men det har en historisk bakgrund. Intel och AMD har funnits i princip lika länge, men det är alltid Intel som dominerat, och det hänger väl med som ren princip tyvärr.
För övrigt är servern som driver den här siten en Dual AMD Opteron 246 som jag själv köpt i delar, plockat ihop och konfigurerat, del för del, program för program. Det är väl erfarenhet om nått tycker jag. (edit: OS är Linux (debian 3.1))
Media (bildbehandling, grafisk formgivning osv) kör MAC för att ... ja, det är "poppis" och ja, det är förmodligen bättre än PC för just ändamålet. Men det inkluderar att det är bättre än Intel också.
Att många företag använder Intel beror fortfarande på det där med avtal, och har inget med prestanda eller pålitlighet att göra. Dell slungar iväg en herrans massa datorer hit och dit till vrakpriser och då följer Intel CPU med... Jag tror inte det är nån (inte många iaf) som gör ett direkt val "INTEL framför AMD", snarare tvärtom om de är medvetna.
Det sista ur slutsatsen av ett test "AMD Opteron vs Intel Xeon":
" The comparison we've made here is a very important one; it identifies Intel's strengths and their weaknesses with Xeon, and it crowns Opteron a clear multiprocessor winner. An area that we didn't touch on is cost, which is where AMD truly shines. The Opteron 848 processors we tested are around 1/2 the price of Intel's 2MB L3 Xeon MPs and we have not seen retail data on how expensive the 4MB parts will be.
In a 4-way configuration AMD's Opteron cannot be beat, and thus it is our choice for the basis for our new Forums database server. We'll be documenting that upgrade in a separate article so stay tuned. Källa:
http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=1982&p=1Det finns många fler test som detta...