5261
Sök

processor på datorer

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
Liemann skrev:
Jag vill tillägga att det inte krävs nån ingenjörs utbildning för att göra vad våran admin just skrev om att bygga ihop servern, en viss allmän bildning inom IT, något som de flesta gymnasie elver som håller på med datorer på fritiden skulle kunna fixa. Att herr bmw, sen vill visa vad duktig han är innom ett område han inte alls har någon som helst koll på är.

Det har du helt rätt i. Det var inte meningen att stycket ang. servern skulle låta som nått "proffsjobb" eller nåt.

Men sen beror det på vad för dator man plockar ihop. Sätter man ihop en seriös server gäller det att vara uppmärksam. Man vill få delar som dokumenterat fungerar väl ihop. Man vill inte få överraskningar och instabilitet på något sätt.

En desktop är lätt att plocka ihop. En välfungerande och "dyr" server vill jag påstå är svårare, men det kräver bara lite mer forskning egentligen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
Ja research är A&O. Men ofta löser stabillitets & kompabillitets problem sig ofta med drivrutiner ;]

Bmw E36
304 Inlägg
18 november 2005
Bmw750: Vill verkligen se din faktatråd.

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
nja, jag är själv cne,mce... däremot min chef är som sagt allt det som ni inte vet vad det är, dom kombinationerna som jag skrev... jag vet att amd är bra, jag säger inget om det, men det som vi diskuterade är att intel är stabilare, vill ni ha fakta så inga problem, lägger in en faktatråd om en stund, skall ta fram allt för er...

Lägg upp det här istället. Det ska bli intressant att läsa (jag är inte ironisk, tro det eller ej =)

10 287 Inlägg
18 november 2005
Men sluta. En processor är lika stabil som dom applikationer man kör på den tillåter.

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
nu skall vi se..

personen bakom faktan är följande.
CNA(certified netware admin)
CNE(certified netware engineer)
MCNE(master certified netware engineer)
CNI(certified netware instructor)
CDA(certified directory admin)
CDE(certified directory engineer)

det är det jag kommer på just nu, har ett par till..

när AMD började sin karriär, så var det ett par ingenjörer från intel som stal microkoderna från intel för att göra sitt eget företag,
problemet är att dom blev stämda och fick börja om på ny kula.
dom har sen begynnelsen alltid försökt att vara förmer än intel, tyvärr inte lyckas då dom har gjort avkall på säkerhet,samt prestanda.

förklaring:
när man mäter hastighet i en CPU så kan man mäta på två sätt.
antingen i MHZ det gemene man tycker verkar vara det bästa sättet tyvärr, om du ser en dator idag med 5GHZ eller 5000MHZ så är det jättehäftigt.
problemet är att ta en intel pentium PRO 200 mhz 32 Bits CPU, den sopar än idag mattan med alla andra CPU.
svaret är att den har mer MIPS.(miljoner installationer per sekund)
en lätt jämföresle, PRON har ungefär 6-8MIPS,andra CPU 1-2MIPS.

ser ni skillnaden??
kontentan är att dom processorer som idag är mest erkända och mest kraftfulla om man mäter i MIPS är intel.

en jämförelse till.
om du tar en bil med 700HK.
AMD har gjort avkall på allt nyttigt i sina CPU,
alltså om du tar en jänkebil som väger 2,2 ton, AMD har då tagit bort karossen o gjort det i flygplansaluminium för att bilen skall gå så fort som möjligt, men vad händer om du krockar?? hmm..

intel har fortfarande sin kaross kvar, men har optimerat sin bil till att gå så fort som möjligt...

Det här har ingenting med stabilitet att göra, och jämförelsen med jänkaren och jag vet inte vad, den vill jag inte ens kommentera.

Att mäta i MIPS är poänglöst, det ger ingenting. Det är den faktiska prestandan som betyder något, och där vinner Opteron framför Xeon, hur du än vrider och vänder på det.

MIPS = Million Instructions Per Second ("Miljoner Instruktioner Per Sekund" om man så vill.) och inget annat.

/C

edit: sen att en (säg två då) Pentium Pro skulle sopa mattan med mina opteron eller två xeon, hehe... nej du. Varför kör inte alla gamla Pentium Pro? De är ju mycket billigare än dagens processorer smile

10 287 Inlägg
18 november 2005
Stabilitet ligger i applikationernas robustness.
Och MIPS...."installationer".....kom igen...

Dock är inte IP mitt hemmaområde så där skall jag inte ge mig in, utan dyker sådant upp så tar jag det via en stacken-oldboy, Åke Nordin, (tex: http://gcc.gnu.org/ml/gcc/2001-08/msg00527.html) som i rikrigt svåra frågor får kolla direkt med Peter Lötberg.

Göran

(Groucho Marx).

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
Solaris... ja, SUN är ju helt klart seriöst.

Juste, de kör AMD också ;)

Detta får bli mitt sista inlägg för kvällen. Ska fixa käk nu och se en film, lär väl dyka upp senare ikväll, men vi får se om jag orkar ge mig in på det här mer då. Ny dag imorrn :)

385 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
valkonen skrev:
Har hållt på ett bra tag med datorer.

Det beror på vad man ska ha datorn för.
Om du ska spela eller ha som allround dator ska man ha Amd64.

bmw750:  "stabilare" ? Hur tänker du då?

nimoz: kan du berätta vad den innehåller och hur mycket kostar den? eller ska du bygga upp en själv?

Kanske kan hjälpa på nått sätt smile

mmm ja får see hadde tänkt o typ bygga ihop den hos butiken kanske  ,jag väljer dela osv.
men liksom en sak ja tvekade på va att de står tex :Amd athlon 64 processor
4000+ då tänker man ju typ WOW 4.0 ghz..men sen hörde ja nåra kompisar säga lite saker  att de va mindre o man kunde klocka till det såå ja vart lite o säker...men tack för alla svar!

Administratör
11 960 Inlägg
18 november 2005
nimoz skrev:
valkonen skrev:
Har hållt på ett bra tag med datorer.

Det beror på vad man ska ha datorn för.
Om du ska spela eller ha som allround dator ska man ha Amd64.

bmw750:  "stabilare" ? Hur tänker du då?

nimoz: kan du berätta vad den innehåller och hur mycket kostar den? eller ska du bygga upp en själv?

Kanske kan hjälpa på nått sätt :)

mmm ja får see hadde tänkt o typ bygga ihop den hos butiken kanske  ,jag väljer dela osv.
men liksom en sak ja tvekade på va att de står tex :Amd athlon 64 processor
4000+ då tänker man ju typ WOW 4.0 ghz..men sen hörde ja nåra kompisar säga lite saker  att de va mindre o man kunde klocka till det såå ja vart lite o säker...men tack för alla svar!

Äntligen lite on topic ;)

Som nån annan redan skrivit; tänk inte på Ghz när det gäller AMD. en AMD64 4000 är rejält snabb, du kommer inte bli missnöjd. Siffran 4000 är tills just för att många hänger upp sig på Ghz och tror att det direkt är kopplat med hur snabb processorn är, vilket inte är helt sant. Det är snarare en måttstock för att användas mot Intels processorer.

NU är det mitt sista inlägg för kvällen, jag lovar! ;)

10 287 Inlägg
18 november 2005
Peter Lötberg? Mr Internet? Jo, han är "tämligen" känd.

Sedan så har sabotage inget med robustness att göra. Förstörande tester typ jordbävningstester och klimatkammartester är iofs kul men har mera med UL certifiering att göra.

Pratar man stabilitet under last, vilket jag antar att det var, så är det det som är en delmängd av Robustness. Negativtestning är den andra stora delen men jag orkar inte sätta mig och skriva en litania om hur systemverifiering går till, inte nu i alla fall.

Göran

(Groucho Marx).

Administratör
2 980 Inlägg
18 november 2005
Jag tycker vi pratar priser istället, AMD är i regel billigare om inte mycket billigare än INTEL. Jag kör med en Intel 3.8GHZ o den funkar jättefint kör alla liren på max osv "med ett bra graffe och mycker ram minne med givetvis" Jag hade en AMD innan denna datorn o den funkade jättefint med så. Hela det här tjabbet i denna tråden handlar igentligen bara om vilken prolle din plånbok gillar. Skål på er pöjkar o tjejjer!

En kopp av den svarta såsen...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 november 2005
Jag skulle aldrig gå tillbaks till intel....Tycker Amd är bättre på allt speciellt multi-task...Min intel 4 Ht sög mer än min gammla amd athlon xp 2400+
Att intel skulle vara stabilare på något sätt är ren lögn. Ser många servrar liggandes på amd och dom funkar kanon dag in dag ut. Dom som aldrig provat amd ska inte öppna käften om stabiltiet då jag har haft många många servrar på både intel och amd och märker ingen skillnad alls i stabiltet.

Bmw E36
304 Inlägg
18 november 2005
nimoz: vad ska du göra med din dator?
allround dator?

Om du kan lite om datorer eller om du har nån kompis som kan bygga ihop åt dig så gå in på www.buggy.nu , där kan du hitta dom billigaste delarna.

vad ligger din budget på? kanske jag kan kolla om jag hittar nån vettig burk åt dig.

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
Daniel T skrev:
Jag tycker vi pratar priser istället, AMD är i regel billigare om inte mycket billigare än INTEL. Jag kör med en Intel 3.8GHZ o den funkar jättefint kör alla liren på max osv "med ett bra graffe och mycker ram minne med givetvis" Jag hade en AMD innan denna datorn o den funkade jättefint med så. Hela det här tjabbet i denna tråden handlar igentligen bara om vilken prolle din plånbok gillar. Skål på er pöjkar o tjejjer!

Dagens spel har minimalt med CPU'n att göra. Tacka ditt grafikkort å dina minnen som fungerar i harmoni med din moderkaka istället!

385 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
tack för alla svar..
har lärt mig ENORMT mkt lol

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
nu skall vi se..

personen bakom faktan är följande.
CNA(certified netware admin)
CNE(certified netware engineer)
MCNE(master certified netware engineer)
CNI(certified netware instructor)
CDA(certified directory admin)
CDE(certified directory engineer)

det är det jag kommer på just nu, har ett par till..

när AMD började sin karriär, så var det ett par ingenjörer från intel som stal microkoderna från intel för att göra sitt eget företag,
problemet är att dom blev stämda och fick börja om på ny kula.
dom har sen begynnelsen alltid försökt att vara förmer än intel, tyvärr inte lyckas då dom har gjort avkall på säkerhet,samt prestanda.

förklaring:
när man mäter hastighet i en CPU så kan man mäta på två sätt.
antingen i MHZ det gemene man tycker verkar vara det bästa sättet tyvärr, om du ser en dator idag med 5GHZ eller 5000MHZ så är det jättehäftigt.
problemet är att ta en intel pentium PRO 200 mhz 32 Bits CPU, den sopar än idag mattan med alla andra CPU.
svaret är att den har mer MIPS.(miljoner installationer per sekund)
en lätt jämföresle, PRON har ungefär 6-8MIPS,andra CPU 1-2MIPS.

ser ni skillnaden??
kontentan är att dom processorer som idag är mest erkända och mest kraftfulla om man mäter i MIPS är intel.

en jämförelse till.
om du tar en bil med 700HK.
AMD har gjort avkall på allt nyttigt i sina CPU,
alltså om du tar en jänkebil som väger 2,2 ton, AMD har då tagit bort karossen o gjort det i flygplansaluminium för att bilen skall gå så fort som möjligt, men vad händer om du krockar?? hmm..

intel har fortfarande sin kaross kvar, men har optimerat sin bil till att gå så fort som möjligt...

Hur i h*lvete kan du jämnföra det så? Det har med allt å göra utom det du skrev ungf! Mhz är bevisligen ointressant. Men okey! Då kan vi säga såhär.. Intel kanske är snabbare (vilket de inte är, bevisat av tonvis med CPU specifika tester) men accelerar som en orginal moppe med  17/38 drev! Detta har ingen som helst poäng, men det hade inte det du skrev heller.

Administratör
2 980 Inlägg
18 november 2005
Liemann skrev:
Daniel T skrev:

Dagens spel har minimalt med CPU'n att göra. Tacka ditt grafikkort å dina minnen som fungerar i harmoni med din moderkaka istället!

Det är inte vad jag hört men då jag inte kan så mycket om sånt här så har jag ingen åsikt i frågan. Jag va mest ute efter det här med priset och att jag lika gärna kunde haft en amd som en intel, jag skulle säkert inte märkt nån skillnad

Turbo behov
72 Inlägg
18 november 2005
Nej som sagt.. AMD vs Intel är lite som "- Nej ingen saab å inge franskt".
Jag tror liksom inte du vet skillnaden på ett par OCZ minnen å ett per Billiga skitminnen, eller vad som gör dem bra.

En polare har en 3.4 eller om det va 3.8 kommer inte ihåg.. den är knappt ett halvår gammal iaf Geforce 6800 samt okända minnen, troligen inge spec, från dell.. å han har sagt att Half Life 2 laggade till en gång vid ett tillfälle i slutet när det var en stor yta med väldigt många grejjer på skärmen (dumt å säga vad å hur). Du kan ju kolla på vad en P4 av den kalibern kostar, å sedan ta en 3000+ å klocka up 800mhz (till 2.6) å har bättre prestanda med den, eller åtminstone likgiltig för åtskilliga tusenlappar mindre. Glöm bara inte att köpa en ordentlig kylning till den.

ATI eller Nvidia? Det är samma här, det beror på vad du skall ha det till, men i dagens kort finns sån pass potential så det spelar väldigt liten roll.. Tex så är ATI respektive Nvidia mer inriktade på Direct 3D respektive OpenGL, nu kommer jag inte ihåg såhär på rak arm vilken som var vilken, men en enkel sökning på google så vet du det. Vissa spel använder sig av Open GL å andra Direct 3D, om ett kort som är optimerat till D3D (Direct 3D) spelas med ett spel som använder den teknologin så flyter det ju troligtvis bättre än det gjort med ett Open GL inriktat kort, ja. Och tvärt om. Men det betyder ju inte att ett D3D kort inte klarar Open GL spel eller hur? Spelar det allvarligt talat nån roll om du har 130fps ist för 145? Nej verkligen inte.. Och det typ den skillnaden som brukar vara. kolla vad tex ett 6800GT kostar, å sedan ett Ultra.. det skiljer oftast inte mkt på korten i FPS väg, så det är dumt att köpa ett dyrare, när man kan köpa en bättre kylare å klocka, å Ändå komma billigare undan smile

// MVH Liemann, nu blire duschen sedan film.. ooohooooj
Senast redigerat av Liemann (18 november 2005)

Administratör
2 980 Inlägg
18 november 2005
http://www.tomshardware.se/processorer/ … amforelse/  jag hittade lite info här om det kan vara till hjälp för nån.

Sök