Följande kommer från vägverkets föreskrifter så hur man ska tolka det lämnar jag till er:
Följande är inte tillåtna: "Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A."
vad jag har uppfattat på polis o bilbesiktning så får vingen ej vara högre än 30 mm från bakluckans överkant. men subaru impresas o honda accord type R är orginal o regbesiktigade med dessa vingar alltså är dom lagliga men dom har vad jag vet brytbultar o vajrar som vingen sitter i för att den vid eventuell olycka ska hänga kvar på bilen.
Fast det spelar ju egentligen ingen roll om du sätter på en vinge o bilprovningen godkänner den, du kan i.a.f få bannor av polisen o torska på en ombesiktning.
jag tog bort min vinge inför besiktning, frågade besiktingsmannen om det och han sa att hade jag haft den på så hade han nog inte godkänt den. Lagliga vingar, vad jag har hört iaf, är endast sådana som är godkända av tillverkaren av bilen. SÅ köper man vinge från volvo så ska det fungera...
Vingen måste ansluta till bilen i framkant lr vara av en viss mjukhet så en hög aluvinge är olaglig
haha, seriöst hur dumt låter inte det där.. Mjuk vinge, de dom menar är nog dessa orginalvingar som brukar sitta på vissa bilar som är av någon mjukt material.. typ som skumgummi med hård yta, men dessa vingar är ju små planker på bakluckan, ska du ha en vinge med lite storlek skulle det aldrig gå i sånt material.
Det där utdraget från vägverket är ju hur luddigt som hällst.
Och någon sa 30mm? Vet ni hur lite de är, jag skulle vilja se en vinge som är så låg, tror inte det finns. Känner folk som utanproblem kör med en vanlig enplansvinge på ca 15-20cm i hårdplast. Det där med vingar är en bedömningsgrej, så de är skitsvårt o säga.. men en aluvinge på 40cm höjd lr en GTR vinge som sticker ut 10 cm på varje sida kommer troligen inte igenom någon besiktning.