2796
Sök

Framkomlighet går före trafiksäkerhet

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#1
Det jag undra är i vilket värd lever vi idag.
***********************************************************
Framkomlighet går före trafiksäkerhet
Kommuner, företag, ideella organisationer och lobbygrupper motarbetar trafiksäkerheten. Därför dör fortfarande nästan 500 personer i trafiken varje år.Det hävdar statsvetarna Magnus Andersson och Evert Vedung.

- Rapporten stöder våra hypoteser om bristerna i trafiksäkerhetsarbetet, säger Peter Larsson, ställföreträdande chef för Vägtrafikinspektionen. Det finns starka motkrafter som gör det svårt för politiker och myndigheter att öka trafiksäkerheten. Många förordar framkomlighet framför säkerhet, olika grupper slåss för sina egna intressen.

Uppsala och Östhammars kommuner har slagit vakt om 90 km/tim på väg 288 mellan kommunernas tätorter trots att vägen är mycket smal.
-Kommunerna valde korta restider framför säkerhet, säger Larsson.
Vid en frontalkollision mellan två bussar på väg 288 i februari omkom sex personer.

- Med motståndet mot ökad trafiksäkerhet kan vi aldrig förverkliga nollvisionen eller ens att nå etappmålet högst 270 döda i trafiken, säger Larsson.
Han jämför med säkerhetsarbetet inom kärnkraftsindustrin och flygtrafiken.
- Varför tolererar vi 500 döda om året i vägtrafiken när vi inte tillåter 500 döda av kärnkraften?
Enligt Andersson och Vedung är det många som bjuder motstånd mot ökad trafiksäkerhet.
Det hårdaste motståndet mot en lag om obligatorisk användning av cykelhjälm kom från Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet som befarar att färre skulle cykla om det blir hjälmtvång.

Motståndet mot 16-årsgräns för att köra EU-moped kom från Moped- och motorcykelbranschens riksförbund och andra branschorganisationer som befarade minskad försäljning.

Motståndet mot restriktioner för den tunga trafiken kommer från transportköpare som tycker det är viktigare med billiga transporter än säker trafik, mindre seriösa svenska åkerier som systematiskt överskrider fartgränserna och struntar i reglerna för kör- och vilotider och från utomnordiska åkerier som ofta gör sig skyldiga till förseelser i trafiken.

- Yrkestrafikanterna gör sig skyldiga till fler hastighetsöverträdelser än privatbilister, säger Andersson. Det är ett attitydproblem hos åkerier och speditörer. Politiker och myndigheter har inte lyckats tala åkarna tillrätta, det är dags att sätta ner foten. Länsstyrelserna borde dra in trafiktillstånden för åkerier som regelmässigt överskrider fartgränserna.
De senaste tio åren har 1 000 personer omkommit i kollisioner med tunga fordon.

De kör för fort
Två av tre taxichaufförer kör för fort på 50-vägar, varannan på 70-vägar och mer än var tredje på 110-vägar.
Två av tre lastbilschaufförer kör för fort på 50-vägar, hälften på 70-vägar och var fjärde överskrider 80-gränsen för lastbilar med släp.
Varannan busschaufför kör för fort på 50-vägar, sex av tio på 70-vägar och fyra av tio på 90-vägar.
Källa: Vägverket

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
12 december 2007
#2
Inte så konstigt.... det är vi själva som har byggt upp sammhället som det är idag
inte udnra på att vi stressar hela tiden vi pallar inte med det snart mera..

folk stressar till jobbet, stressar hemma, stressar i trafiken....
alla måste hålla tider hela tiden mm.mm

Mvh// Okim // Jocke

70 Inlägg
12 december 2007
#3
Själv har jag bråttom 24/7.. "måste ju" jobba så att jag kan få ihop pengar till att köpa alla jätteviktiga och kvalitativa saker som dom tillverkar i Kina..

OBS! Ironi... wink


Noiseprojekt
12 december 2007
#4
Okim skrev:
Inte så konstigt.... det är vi själva som har byggt upp sammhället som det är idag
inte udnra på att vi stressar hela tiden vi pallar inte med det snart mera..

folk stressar till jobbet, stressar hemma, stressar i trafiken....
alla måste hålla tider hela tiden mm.mm

Blir ju tyvärr så med dagens löner, måste jobba jämt.
Man ska effektivisera, sparka en person lägg över hans jobb på nån annan mm..sad
Inte konstigt att man blir utarbetad och går in i väggen.
Man kanske skulle bli politiker och bara oroa sig för riskerna att skära sig på papper..

BE*CE
419 Inlägg
12 december 2007
#5
eftersom jag utbildar mej till yrkesförar så har jag ju sätt att dom som kör i yrkestrafik syftar mest på distrubition killarna då och dom får typ hur mycket som hälst att göra om dagarna och dom vill ju som alla andra bli klara så fort som möjligt så det är oftast därför dom kör fortare än vad man får

Volvo R racing

DFFL
9 020 Inlägg
12 december 2007
#6
truckracing_ skrev:
eftersom jag utbildar mej till yrkesförar så har jag ju sätt att dom som kör i yrkestrafik syftar mest på distrubition killarna då och dom får typ hur mycket som hälst att göra om dagarna och dom vill ju som alla andra bli klara så fort som möjligt så det är oftast därför dom kör fortare än vad man får

Därför så är det skönt med mitt jobb tongue
Har som mest 4-5 ställen om dagen oftast med max 3 mils omkrets från "utgångsplatsen".

Behöver aldrig stressa big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

BE*CE
419 Inlägg
12 december 2007
#7
ne men det är ju många som åker 6-7mil och har typ 11 stopp om dagen med ett par mil mellan stoppen

Volvo R racing

8 883 Inlägg
12 december 2007
#8
bha...11 stopp det var ju avklarat före lunch när jag var aktiv, 20-25 om dagen var normalt, körde i norra sthlm. 09-00-17.00

Men för att vara seriös, det är ett evigt jagande för att göra åkare och speditörer nöjda.
Chaufförerna får mer och mer att göra på samma tid och med samma lön...

Fotograf på tierpidag.se


Sök