3639
Sök

Hjälp att få bort ventilknackningarna

Fartälskare
390 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Hejsan
har en audi 90 2,3 1990 o såklart som på dom flesta audi så har jkag syndromen att den ventilknackar. ibland riktigt mkt. men ibland när jag ger till lite varv så slutar det ett tag o sedan börjar. kör på vanlig olja alltså inte halv eller helsyntet. finns det något man kan göra? annan olja, tillsatser eller vad det nu kan vara. tacksam för all hjälp
MVH
Emil:)

Speedparts That´s why.......

1 418 Inlägg
12 december 2007
mineralolja så kommer mycket av tickandet försvinna, egen erfarenhet! Vet dock inte om det är lika bra som "vanlig" olja..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Fartälskare
390 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
men tror du det hjälper om man börjar med syntetisk olja?

2 924 Inlägg
12 december 2007
Här är lösningen i de flesta fall, mirakelmedel;

Först kör du igenom följande;

Omega 907   MOTOR SKÖLJMEDEL
Tystar ”tickande” lyftare, sänker oljeförbrukning.
Rengör motorn (ventillyftare, kolvringar etc) invändigt fr slam, glykol, koks. Bättre smörjning och längre livslängd på ny olja.
Bensin-, Dieselmotorer, Kompressorer etc
Blandning 1:15 (3005 ml till 4,5 liter)
Rengör motorer invändigt, ...på bara 10 minuter !!

Sedan oljebyte och komplettera med;

Omega 909   MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE
Får kamaxlar & lyftare att fungera ”ljudlöst”.
22 special additiv ökar effekten, vridmomentet, sänker slitage & bränsleförbrukning, tystar ventillyftarna, plus mycket mera.
Alla typer av gasol, diesel och bensin motorer
Blandning 1:10-1:20 (5-10%) av mineral & syntetoljan
Bättre smörjning - lägre olje-, bränsleförbrukning

(kanske inte helt nödvändigt med Omega 907 om du precis gjort oljebyte, då kan Omega 909 räcka..)

Komplett OMEGA-sortiment säljes hos bl.a MEKONOMEN.

Mer info om Omega-produkter; http://www.smorjteknik.se/ovrigt.html

Lycka till!
Senast redigerat av peegee (12 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

519 Inlägg
12 december 2007
Är bilen du har värd att lägga ner lite pengar på så köp nya hydraliska ventiltryckare ca 1500kr. jobbet tar ca 2tim i lungt tempo.................

3 235 Inlägg
12 december 2007
Gå in på www.rvs.se och läs noga...

Behöver inte byta nånting. Har testat själv på flera bilar, och det fungerade klockrent.

2 924 Inlägg
12 december 2007
harman1 skrev:
Är bilen du har värd att lägga ner lite pengar på så köp nya hydraliska ventiltryckare ca 1500kr. jobbet tar ca 2tim i lungt tempo.................

Givetvis är det långsiktigt bästa att byta ut om det tickar väldigt illa men vad menar du kostar 1500kr?? Per ventiltryckare? Det är Audi vi pratar om här...

Audifantast,
Har du 10V eller 20V på din bil?

RVS som föreslås här känner jag inte till men OMEGA produkterna finns det bred erfarenhet om att det funkar (rekommenderas på många ställen, även de flesta motorforum) och är bra mirakelmedel, jag har provat några olika själv och OMEGA är det enda som funkat för mig.
Senast redigerat av peegee (13 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Fartälskare
390 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
jag har en 10V och enligt mej har jag lagt ut för mkt på bilen, köpte den för 16 o lagt ut över 30 så jag byter nog inte ut något. men tack för alla svar ska ta en titt på OMEGA produkterna o läsa noga på länken jag fick;) tackar.
MVH
Emil

519 Inlägg
13 december 2007
peegee skrev:
harman1 skrev:

Givetvis är det långsiktigt bästa att byta ut om det tickar väldigt illa men vad menar du kostar 1500kr?? Per ventiltryckare? Det är Audi vi pratar om här...

Audifantast,
Har du 10V eller 20V på din bil?

gav 140 kr st beställde frän tyskland men det var 7 år sedan.Tror audi sverige kostade 300kr st......

3 235 Inlägg
13 december 2007
Omega ska du bara glömma!

Som sagt, gå in på www.rvs.se och läs noga.
Jag var väldigt skeptiskt först, men ändå köpte ett renoverinsset till motorn och lådan, och det fungerade utmärkt. Många vänner av mig har testat, folk inom familen, och alla blev positivt överaskade över resultatet. Otroligt att det är fortfarande väldigt okänd produkt...sad

431 Inlägg
13 december 2007
engolf skrev:
Omega ska du bara glömma!

Som sagt, gå in på www.rvs.se och läs noga.
Jag var väldigt skeptiskt först, men ändå köpte ett renoverinsset till motorn och lådan, och det fungerade utmärkt. Många vänner av mig har testat, folk inom familen, och alla blev positivt överaskade över resultatet. Otroligt att det är fortfarande väldigt okänd produkt...sad

Och varför ska han "bara glömma" Omegan?
Det är som sagt riktigt bra & prisvärda produkter.

169 Inlägg
13 december 2007
För att lösa problemet långsiktigt är det bara att byta lyftarna. Kostar inte mycket mer än alla mirakelmedel. Provade själv omega´s invändiga motortvätt utan någon som hellst förbättring. Nya lyftare finns för 4.70Euro/st.

http://www.autoteile.cn/catalog/product … ts_id=1373

Mvh Mattias

Fartälskare
390 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
om jag köper nya sådana här lyftare antar jag att jag behöver 10st? eftersom jag har 10V och sedan e det svårt att sätta dit själv? kanske byter dom om jag nu får fast anställning i sommar. Antar bilen blir mer värd om den låter fint:P

Fartälskare
390 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
förresten går det renovera ventillyftarna? göra rent dom helt enkelt så dom ser som nya?

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
13 december 2007
Vet inte hur det på din bil, men om det är hydrauliska lyftare så funkar "Wynn´s hyraulic valve lifter treatment" bra, har själv kört med det och det funkar bra. Kostar 120:- på micro, bara att hälla i oljan, och sen köra, tar en liten stund innan det verkar (10-20mil) på mercan fick jag köra 2 omgångar men nu är tickandet borta.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Fartälskare
390 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
har testat det. tyckte det minskade efter ett tag när jag kört o har fortfarnade inte bytt olja sen augusti. men nu märks det inte att jag hällt i något alls:S

220 Inlägg
13 december 2007
Köp en lada

Fartälskare
390 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
hehe ja eller så skaffar jag en cykel eller en moppe:P ne jag ska hallt hålla kvar vid min audi nåra månader till. sen fåre nog bli att byta upp sej mot någon turbobil.

3 235 Inlägg
13 december 2007
Omega har jag hört en del mindre positiva saker om, men RVS har folk kommit med bara bra kommentarer om.

Sitter du vid datorn och har 5 minuter, så lovar jag dig, du kommer att bli intresserad om du läser om RVS.

Man kan renovera motor/låda/och mer utan att behöva plocka isär nånting.
Om någon testar det och säger att det inte fungerar, så får man kasta en sten på mig...

Fartälskare
390 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
hehe ja jag läste allt om det OCH omega OCH det där på micro o andra medel på mekonomen, står ju ungefär likadant på alla bara att endel e svin dyra endel billiga endel mellan. svårt att veta vad man kan få för en billig peng men som även hjälper.

Sök