Hej Pojkar & Flickor! Jag har ett litet (hoppas jag) problem!
Igår skulle jag ut och ta en sväng i bilen, vrider om nyckeln och bilen startar som den ska. Låter den stå o bli varm och kör iväg, hinner komma runt 50m sen får jag stanna pga utfartsregeln.. Då, när jag ska köra iväg så stendör bilen mitt i utfarten, provar o vrida om nyckeln igen, och den som jag vill minnas startar till igen och jag kommer nån meter längre, sen dör den!
Så nu går den inte o starta alls.. Lampor etc fungerar.. Så, vad kan vara felet? Något Relä?
Kan som sagt vara bränslerelät, men kolla också alla kablelanslutningar o dyl du kan komma på. Hade ett snarlikt problem i våras med min 760 tic, gick bra att köra landsvägskörning. Sen när man stannade kunde den bara dö, ville inte starta förens en stund senare. Visade sig att Jordkabeln på motorn inte var åtdragen som den skulle = För lite ström till Motorstryning. Så kolla alla sådana grova kablar till batteriet. Lätt och billigt att kolla Mvh Roggan
Kolla vevaxelgivaren också, den sitter på ovansidan mellan motor o växel-låda. Rakt under fördelaren typ. Kabeln till min hade gått av. Ny givare kostar på Volvo ett par tre hundralappar.
Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Nu har jag kollat varenda säkring, och alla e hela! Vrider man om nyckeln och ger gas, så luktar det iaf bensin, så bensinpumpen kan man väl utesluta då?
det kan inte vara som så att det är dålig olja i den som gör att den går segare. en polare till mig hade en 850 han inte had bytt olja på dne startade inte en dag.
jo, jag hör inget lixom, "startljud" från pumpen när man vrider nyckeln. ( Kanske bara nått jag fått för mig att de ska låta).
Sen när man sitter o försöker starta bilen så tycker jag inte de luktar nå överdrivet med soppa. Kom bara lite så de kittla i näsan ;P
Vet inte exakt hur det fungerar på din bil, på min 240 Med K-Jet så går inte huvudpumpen igång förrän man kör startmotorn iaf. Du bör ju kolla om det kommer fram soppa från pumpen, om det gör det så är nog nästa steg att kolla om spridarna får signal att öppna.
Det borde finnas en säkring (antagligen flatstift) för huvudplusen till pumprelät, när det handlar om 240 så sitter den säkringen på vänster innerskärm mellan batteri och stötdämpartorn. Om och var det sitter en sån säkring på din bil är jag osäker på dock.
Ifall den säkringen är trasig så får pumprelät inte sin huvudspänning och då får inte pumparna spänning heller.
Senast redigerat av Drönirettab (21 december 2007)