3411
Sök

Blyersättning + Audi AVANT 100??

Pessimist
82 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken förtäljer, behöver jag blyersättning till bilen? Såg idag först (pinsamt) att den ska ha 98 oktan, men såg inget om bly någon stans.

Finns det någon lista / tabell att utläsa från?



Det jag läst mig till är lättmetall vs. gjutjärnstopp, men hur i blanksvedda helsingland vet man om man har vad?

Min bil är en Audi Avant 100 av 1985 års modell med 1.8 liters motor, förgasare.

Pessimist
82 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#2
Ingen som vet???

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
18 december 2007
#3
Har själv haft Audi 100cc fast med 2.3L 89a med en trevligt 5 cylindrig motor.
Dock så körde ja med 95ans i den men den har ju inte förgasare som din

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 december 2007
#4
Din motor behöver förmodligen inte blyersättning, och den går förmodligen lika bra på 95. Jag skriver förmodligen då jag inte vet, men jag ställde exakt denna fråga till en föredetta VAG mek som jag känner och då fick jag svaret att det gick bra. Alltså är frågan: Litar du på detta? Tanka och kör.
Litar du inte på detta? Tanka 98 + blyersättning...

Förresten, Aluminium.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

945 Inlägg
18 december 2007
#5
tjo!......blyersättning eller inte......enkelt sagt så har det inget med vilket material toppen e gjord av, det handlar om vad du har för ventilsäten, men om du har kat på bilen så är det väl så att du ska ha blyfri soppa i tanken, är det inte så att katen pajar om man åker på blyad/ersättnig i soppan? Oktan talet har inget med bly i soppan att göra heller, högre oktantal förhindrar att soppan spontan antänder smile

blinka blått om du vill rejsa!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2007
#6
TTTTT skrev:
tjo!......blyersättning eller inte......enkelt sagt så har det inget med vilket material toppen e gjord av, det handlar om vad du har för ventilsäten, men om du har kat på bilen så är det väl så att du ska ha blyfri soppa i tanken, är det inte så att katen pajar om man åker på blyad/ersättnig i soppan? Oktan talet har inget med bly i soppan att göra heller, högre oktantal förhindrar att soppan spontan antänder smile

Om toppen är i aluminium så sitter det ventilsäten i annat material som ofta är härdat. Om det är gjutjärnstopp så är sätena ofta en del av toppen, så visst är det av intresse vad toppen är gjord av.

Audi hade kat först på 88orna. I instruktionsboken på en Audi 1.8 från -85 står det att den ska gå på 98 oktan.

Angående bly/oktan så har du i sak rätt, men oktantalet har ursprungligen en massa med bly att göra. Bly började tillsättas i bensinen runt andra världskriget då det blev vanligare med toppventilare kontra sidventilare. Toppventilarna hade en högre komp och krävde högre oktantal. Senare klarade man av att tillverka soppa med högt oktantal utan att tillföra bly. Bensinen i Sverige har inte innehållit bly på många år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

956 Inlägg
21 december 2007
#7
Vi hade en audi 2,3 liters audi 100 avant före..och den skulle ha 98 oktan plus blytillsättning

eldus veldus

945 Inlägg
21 december 2007
#8
caromania skrev:
TTTTT skrev:
tjo!......blyersättning eller inte......enkelt sagt så har det inget med vilket material toppen e gjord av, det handlar om vad du har för ventilsäten, men om du har kat på bilen så är det väl så att du ska ha blyfri soppa i tanken, är det inte så att katen pajar om man åker på blyad/ersättnig i soppan? Oktan talet har inget med bly i soppan att göra heller, högre oktantal förhindrar att soppan spontan antänder smile

Om toppen är i aluminium så sitter det ventilsäten i annat material som ofta är härdat. Om det är gjutjärnstopp så är sätena ofta en del av toppen, så visst är det av intresse vad toppen är gjord av.

Audi hade kat först på 88orna. I instruktionsboken på en Audi 1.8 från -85 står det att den ska gå på 98 oktan.

Angående bly/oktan så har du i sak rätt, men oktantalet har ursprungligen en massa med bly att göra. Bly började tillsättas i bensinen runt andra världskriget då det blev vanligare med toppventilare kontra sidventilare. Toppventilarna hade en högre komp och krävde högre oktantal. Senare klarade man av att tillverka soppa med högt oktantal utan att tillföra bly. Bensinen i Sverige har inte innehållit bly på många år.

du har helt rätt, men även en gjutjärnstopp kan ha säten som klarar blyfritt, faktiskt en hel del folk som åker amerikanare som har låtit sätta dit blyfria säten. Dock har jag skitit i att göra d på min mustang.

blinka blått om du vill rejsa!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2007
#9
TTTTT skrev:
caromania skrev:
TTTTT skrev:
tjo!......blyersättning eller inte......enkelt sagt så har det inget med vilket material toppen e gjord av, det handlar om vad du har för ventilsäten, men om du har kat på bilen så är det väl så att du ska ha blyfri soppa i tanken, är det inte så att katen pajar om man åker på blyad/ersättnig i soppan? Oktan talet har inget med bly i soppan att göra heller, högre oktantal förhindrar att soppan spontan antänder smile

Om toppen är i aluminium så sitter det ventilsäten i annat material som ofta är härdat. Om det är gjutjärnstopp så är sätena ofta en del av toppen, så visst är det av intresse vad toppen är gjord av.

Audi hade kat först på 88orna. I instruktionsboken på en Audi 1.8 från -85 står det att den ska gå på 98 oktan.

Angående bly/oktan så har du i sak rätt, men oktantalet har ursprungligen en massa med bly att göra. Bly började tillsättas i bensinen runt andra världskriget då det blev vanligare med toppventilare kontra sidventilare. Toppventilarna hade en högre komp och krävde högre oktantal. Senare klarade man av att tillverka soppa med högt oktantal utan att tillföra bly. Bensinen i Sverige har inte innehållit bly på många år.

du har helt rätt, men även en gjutjärnstopp kan ha säten som klarar blyfritt, faktiskt en hel del folk som åker amerikanare som har låtit sätta dit blyfria säten. Dock har jag skitit i att göra d på min mustang.

Då är vi överens. Har man en alutopp så är chansen större att man klarar sig då de alltid har ventilsäten. Ofta är dessa härdade. Gjutjärnstoppen har säten om någon tidigare ägare satt dit dem, men oftast saknar de härdade säten och risken är större att säte/ventil slits.

Du har ganska lågt komp på Mussen? Lågt komp brukar betyda att det klarar sig bättre. Amazonklubben gjorde ett test och körde med/utan blyersättning på en B18. Efter X antal mil fanns inga spår av svetsning mellan ventil och säte. Men de var noga med att säga att det var på egen risk om man körde utan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

945 Inlägg
22 december 2007
#10
caromania skrev:
TTTTT skrev:
caromania skrev:

Om toppen är i aluminium så sitter det ventilsäten i annat material som ofta är härdat. Om det är gjutjärnstopp så är sätena ofta en del av toppen, så visst är det av intresse vad toppen är gjord av.

Audi hade kat först på 88orna. I instruktionsboken på en Audi 1.8 från -85 står det att den ska gå på 98 oktan.

Angående bly/oktan så har du i sak rätt, men oktantalet har ursprungligen en massa med bly att göra. Bly började tillsättas i bensinen runt andra världskriget då det blev vanligare med toppventilare kontra sidventilare. Toppventilarna hade en högre komp och krävde högre oktantal. Senare klarade man av att tillverka soppa med högt oktantal utan att tillföra bly. Bensinen i Sverige har inte innehållit bly på många år.

du har helt rätt, men även en gjutjärnstopp kan ha säten som klarar blyfritt, faktiskt en hel del folk som åker amerikanare som har låtit sätta dit blyfria säten. Dock har jag skitit i att göra d på min mustang.

Då är vi överens. Har man en alutopp så är chansen större att man klarar sig då de alltid har ventilsäten. Ofta är dessa härdade. Gjutjärnstoppen har säten om någon tidigare ägare satt dit dem, men oftast saknar de härdade säten och risken är större att säte/ventil slits.

Du har ganska lågt komp på Mussen? Lågt komp brukar betyda att det klarar sig bättre. Amazonklubben gjorde ett test och körde med/utan blyersättning på en B18. Efter X antal mil fanns inga spår av svetsning mellan ventil och säte. Men de var noga med att säga att det var på egen risk om man körde utan.

lågt komp???...näe jag har höjt kompet genom att förändra sqwisch ytan, men jag blaskar ju blyersättning smile

blinka blått om du vill rejsa!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2007
#11
Åha... Jag fick för mig att du körde 95 utan blyersättning. Men det låter trevligt. Lite jänke V8 med moddade förbränningsrum.cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Pessimist
82 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#12
caromania skrev:
Din motor behöver förmodligen inte blyersättning, och den går förmodligen lika bra på 95. Jag skriver förmodligen då jag inte vet, men jag ställde exakt denna fråga till en föredetta VAG mek som jag känner och då fick jag svaret att det gick bra. Alltså är frågan: Litar du på detta? Tanka och kör.
Litar du inte på detta? Tanka 98 + blyersättning...

Förresten, Aluminium.

Tackar för det!

Nja... litar och litar, alltså... bilen går ju utan problem på 95, men om man kan skona motorn lite i den så är det väl bra.

Den tar ingen skada av att få bly om den inte ska ha?

246 Inlägg
26 december 2007
#13
Ventilerna o sätena klara även soppa typ 93oktan som är vanligt i USA..
Altså inga problem.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2007
#14
speedshop skrev:
Ventilerna o sätena klara även soppa typ 93oktan som är vanligt i USA..
Altså inga problem.

Alla biltillverkare har olika motorer på olika marknader.

Audis 1.8 motor var på USA marknaden en helt annan vad gäller tändning och kompression. (8.75:1 jämfört med 10.0:1) Effekten var också betydligt lägre. 55kw mot 66kw.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2007
#15
scampi skrev:
Den tar ingen skada av att få bly om den inte ska ha?

Absolut inte, jag skulle nog hälla i lite blyersättning bara för att vara säker. Extrakostnaden är försumbar.

Däremot 95 oktan, det är inga problem vad jag förstått. Det som kan hända är ju att den spikar med för lågt oktantal, men det tror jag knappast den gör. Om den skulle göra det kan du ju ställa tändningen någon grad senare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Pessimist
82 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#16
caromania skrev:
scampi skrev:
Den tar ingen skada av att få bly om den inte ska ha?

Absolut inte, jag skulle nog hälla i lite blyersättning bara för att vara säker. Extrakostnaden är försumbar.

Däremot 95 oktan, det är inga problem vad jag förstått. Det som kan hända är ju att den spikar med för lågt oktantal, men det tror jag knappast den gör. Om den skulle göra det kan du ju ställa tändningen någon grad senare.

Okay, då ska jag stanna till på Shell på hemvägen idag och kolla om de har ersättning. Tack smile


Sök