2736
Sök

BMW e36 Ljudmöjligheter?

1 131 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Ljudmöjligheterna i en Bmw e36 323/325/328(93-97)
För storlek på dörrhögtalarna?
Diskanter speciell plats? Hathylla?
Bagaget får plats me baslåda å diverse slutsteg?

någon me bra ljud i en sådan bmw?

Bfnbrg
15 december 2007
Håller på att  bygga ljud i min E36 Sedan.

Jag slänger in 5.25or framtill, nere vid fötterna och kopplar bort diskanterna i dörrarna men låter dom sitta kvar. Nya 1/1,5" diskanter på instrumentpanelen.
Än så länge får originalhögtalarna i hatthyllan sitta kvar men dom skall bytas sen. Så länge monterar jag Högpass filter till dom så att dom slipper alla bas och får agera diskant/mellanregister.

Slår ut plattan mellan sätena där bak, bakom armstödet och låter en 10"s bas titta fram där..
Tänk på att bmw är extremt täta bilar som är grymt svåra att leda in basen i kupén på!!

1 131 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Bfnbrg skrev:
Håller på att  bygga ljud i min E36 Sedan.

Jag slänger in 5.25or framtill, nere vid fötterna och kopplar bort diskanterna i dörrarna men låter dom sitta kvar. Nya 1/1,5" diskanter på instrumentpanelen.
Än så länge får originalhögtalarna i hatthyllan sitta kvar men dom skall bytas sen. Så länge monterar jag Högpass filter till dom så att dom slipper alla bas och får agera diskant/mellanregister.

Slår ut plattan mellan sätena där bak, bakom armstödet och låter en 10"s bas titta fram där..
Tänk på att bmw är extremt täta bilar som är grymt svåra att leda in basen i kupén på!!

Nice! även om jag har typ ett slutsteg på 800w rms(2ohm bryggat) å 2 högtalare som orkar spela helt ut på steget? Annars bra bil?

8 156 Inlägg
15 december 2007
Kolla in här. Det finns några E36:or där iaf:
http://www.showyoursound.nl/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bfnbrg
28 december 2007
Borde inte vara några problem så länge steget orkar driva. Dessto mer bas där bak, dessto mer i kupén.

Var bara noga med att testa olika lösningar, vända basarna framåt, bakåt osv. för att se vilket som ger bäst ljud. Testa även att fasvända dom, det kan hända att 180graders fas rotation ger ett helt annat ljud!!
Jag upplevde att jag fick in för lite bas i kupén så jag borrade ut den fastnitade plattan mellan baksätena, bakom armstödet där och vände basen framåt och det gjorde verkligen susen!!

Tyskstuk.se
630 Inlägg
28 december 2007
Hade en baslåda med dubbla kicker L7 10" basar i min golf, spelade på bra som fan... slängde in dom i polarens e36 med samma steg och låda och då spelade det inte alls bra. Det va sluten låda. Sen slängde vi in en Kicker L7 12" bas i portad låda och det lär mkt bättre.

En idé hade ju varit att använda sig av skidluckan.. typ ha den öppen, eller basportar i den eller nått.

elektriker
591 Inlägg
28 december 2007
du kan kika in på min projekttråd.

Har satt 6,5" i dörrsidorna i egenbyggda lådor, fast det ska göras om.

Basarna byggde jag egna lådor till och spelar på riktigt bra
Åker ofta med ryggstödet nedfällt bak så man får in trycket lite mer vilket är rätt svårt i dessa bilar annars.

Projektet är långt ifrån klart men du kanske får en liten bild på hur man kan göra smile

---------------> Kimpan

fotointresserad
2 307 Inlägg
29 december 2007
Här finns ett fint ljudbygge i en e36a med annars som du kan spana in.. finns även länk angiven där på sidan till hans projekttråd..
http://www.garaget.org/?car=40644

220 Inlägg
29 december 2007
raka rör låter gött

Sök