2204
Sök

tips på väghållningssats volvo 740 GLT

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
tjena...

till våren ska det smackas på en väghållningssats på volvon... har hört endel som säger att man inte ska köpa för billigt men jag skulle vilja ha lite seriösa tips på bra produkter till en överkomligt pris...

Mvh // Jocke

945 Inlägg
16 december 2007
känner inte till nån sats med sylar.
Men poly euretan bussningar runt om är ju en början, sänkning, fetar krängningshämmare...mm mm.....men d där vet du säkert redan smile
Tänk bara på att ofta så kan ju komforten lidande när man börjar "styva upp bilen.
Så det kan ju bli lite dekigt om man tex långpendlar med bilen. smile

blinka blått om du vill rejsa!

250 Inlägg
16 december 2007
Skulle säga, byt till vilken annan bil som  hälst istället så har du bättre väghållning, och förmodligen mindre fyrkantig bil tongue

------------------------------------------------------

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
TTTTT skrev:
Men poly euretan bussningar runt om är ju en början, sänkning, fetar krängningshämmare...mm mm.....men d där vet du säkert redan smile
Tänk bara på att ofta så kan ju komforten lidande när man börjar "styva upp bilen.

jo tanken är ju den att det ska gå lite bättre när man svänger.. alldeles för dåligt nu...  jag  använder inte bilen till att åka långt i extraktorröret och 3" hela vägen låter väldigt mycket... smile lite jobbigt vid långfärd

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
newkie skrev:
Skulle säga, byt till vilken annan bil som  hälst istället så har du bättre väghållning, och förmodligen mindre fyrkantig bil tongue

va hjälpsam du var då... vi håller oss till mitt gamla skåp nu va?

Forummoderator
26 349 Inlägg
16 december 2007
Jag har Sachs gasdämpare på min samt Lesjöforss sänkfjädrar (sänker 30 mm)
och tycker det funkar underbart på min 240. Köpte alltihopa för en vettig peng, och
inte blev komforten något direkt lidande heller...(inga idiotiska traktorkommentarer tack)
Bara ett tips..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

945 Inlägg
16 december 2007
kenyaboss skrev:
TTTTT skrev:

jo tanken är ju den att det ska gå lite bättre när man svänger.. alldeles för dåligt nu...  jag  använder inte bilen till att åka långt i extraktorröret och 3" hela vägen låter väldigt mycket... smile lite jobbigt vid långfärd

men då så smile...då e re väl bara och börja byta bit för bit så att säga, blir ju inte så dyrt på rot då heller smile.....jag hade nog börjat med att sänka, kanske sätta på spacers åxå å kolla om det gjorde nån skillnad.

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
TTTTT skrev:
kenyaboss skrev:
TTTTT skrev:

men då så smile...då e re väl bara och börja byta bit för bit så att säga, blir ju inte så dyrt på rot då heller smile.....jag hade nog börjat med att sänka, kanske sätta på spacers åxå å kolla om det gjorde nån skillnad.

jo men som sagt en väghållningssats med nya fjädrar och dämpare blir det, lite nya bussningar och grejor till framvagnen

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
AirOne skrev:
och tycker det funkar underbart på min 240. Köpte alltihopa för en vettig peng, och
inte blev komforten något direkt lidande heller...(inga idiotiska traktorkommentarer tack)
Bara ett tips..

oki hur bra kvalitet är det på Lesjöforss fjädrarna ? sachs vet man ju att det är bra

486 Inlägg
16 december 2007
Man får vad man betalar för. Så e det bara.

Gula koni och HR fjädrar är en bra kombination. Bilstein dämpare är bra också. Vet att GE motorsport har billiga satser. Men som sagt, man får vad man betalar för........

Lesjöfors fjädrar e helt ok.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

945 Inlägg
16 december 2007
kenyaboss skrev:
TTTTT skrev:
kenyaboss skrev:

jo men som sagt en väghållningssats med nya fjädrar och dämpare blir det, lite nya bussningar och grejor till framvagnen

om du ska fläska i poly euretan bussningar så rekomenderar jag dig att göra d runt om och inte bara fram. Framvagn och bakvagn samspelar när det gäller väghållningen.
micro har ganska billiga gasdäpare och sänknings fjädrar. E gas som e bäst om du ska ha kortare fjädrar. smile

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
tackar... bra med lite tips.. öppen  för alla förslag.. mer ideér?

486 Inlägg
16 december 2007
TTTTT skrev:
Men poly euretan bussningar runt om är ju en början, sänkning, fetar krängningshämmare...

Polyeuretan bussningar finns till hela framvagnen, men bara till tvärstaget bak. I Sverige alltså, vad jag sett.

945 Inlägg
16 december 2007
Tomas_H skrev:
TTTTT skrev:
Men poly euretan bussningar runt om är ju en början, sänkning, fetar krängningshämmare...

Polyeuretan bussningar finns till hela framvagnen, men bara till tvärstaget bak. I Sverige alltså, vad jag sett.

fixa måtten på bussingarna och hör av dig till jöran persåker så ger jag mig fan på att han plockar fram dom åt dig smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
16 december 2007
kenyaboss skrev:
AirOne skrev:
Bara ett tips..

oki hur bra kvalitet är det på Lesjöforss fjädrarna ? sachs vet man ju att det är bra

Fjädrarna tycker jag håller bra...eller hur man nu ska säga. Inga tillstymmelser till att sluta fjädra eller nåt i alla fall. Är inte så himla kunnig inom ämnet men det var en grym - riktigt grym - skillnad mellan orginal och det jag har nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Tomas_H skrev:
TTTTT skrev:

nåt tips på var man kan köpa bussningarna?

486 Inlägg
16 december 2007
TTTTT skrev:
Tomas_H skrev:
TTTTT skrev:

fixa måtten på bussingarna och hör av dig till jöran persåker så ger jag mig fan på att han plockar fram dom åt dig smile

Jo, men då kan man lika gärna lämna måtten till en mekanisk verkstad så kan dom svarva dem isället. Varför gå över bäcken för att hämta vatten? wink
Men frågan är om det är värt att byta bussningarna i bakvagnsbryggan. Det e ju stel bakaxel så jag har svårt att tro att det skulle märkas överhuvud taget.

Ursäkta OT roll

www.kgtrimning.com säljer Superflex wink

945 Inlägg
16 december 2007
Tomas_H skrev:
TTTTT skrev:
Tomas_H skrev:

Jo, men då kan man lika gärna lämna måtten till en mekanisk verkstad så kan dom svarva dem isället. Varför gå över bäcken för att hämta vatten? wink
Men frågan är om det är värt att byta bussningarna i bakvagnsbryggan. Det e ju stel bakaxel så jag har svårt att tro att det skulle märkas överhuvud taget.

Ursäkta OT roll

www.kgtrimning.com säljer Superflex wink

var och en får bli salig på sin egen tro smile..om det är din övertygelse så tycker jag absolut att du ska köra på den känslan, jag vet bara vad jag har gjort på en av mina bilar, och det är på rekomendation av folk som bla tävlar i camaro cup smile...finns ingen anledning för mig att försöka övertala någon, jag delar bara med mig av mina erfarenheter, take it or leave it....simple as that smile

2 271 Inlägg
16 december 2007
Här har du ett kit i alla fall! om nån har erfarenhet av det så berätta gärna.
Funderar på att köpa det själv.

http://www.blocket.se/vi/5343370.htm?ca=11_s&last=1

196 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
lingua skrev:
Här har du ett kit i alla fall! om nån har erfarenhet av det så berätta gärna.
Funderar på att köpa det själv.

http://www.blocket.se/vi/5343370.htm?ca=11_s&last=1

mm jag har kollat på det där jag också men är lite tveksam.. men om någon har nån erfarenhet av det så skriv gärna..

Sök