4579
Sök

Windovs XP eller Vista? behöver hjälp.

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
24 februari 2008
AcidMartin skrev:
tack tack får åka å köpa det då

Går ju även att "köpa".... :rolleyes

Eller man kanske säger "lånar"? wink
Senast redigerat av THEBADGUY (24 februari 2008)

Allt för den där jävla hatten!

Smålänning
7 887 Inlägg
24 februari 2008
JohanW skrev:
twin_cam skrev:
Funkar aldeles utmärkt att ha Windows XP på den stationära och Windows Vista på bärbar.
Har vi hemma.

Vista är dock ingen höjdare jämfört med XP tycker jag. Vista ihop med norton antivirus som vi har på vår (från fabrik) ger en fruktansvärt slö dator, i alla fall i uppstart och den första halvtimmen innan alla processer är igång.
Sen funkar det hyfsat, men känns som ett hottat XP med massa irriterande detaljer som att så fort man ska göra nått med datorn sintsällningar så måste man godkänna... den funktionen går inte att stänga av heller...

Dock är aeroglass-funktionen het som fan big_smile

Det är med nästan 100% säkerhet skämtet Norton som är problem, byt till nått annat antivirusprogram typ NOD32 så kommer du märka en enorm skillnad på prestandan...
Jo UAC går visst att stänga av, dock inte rekomenderat av flera anledningar.

Hade fler kört Vista så hade man nog sluppit alla som "råkat" fått datorn full av virus och annat skit... Menmen wink

Har bytt till F-Secure AntiVirus nu och datorn blev mycket snabbare... Funkar finfint nu smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 113 Inlägg
24 februari 2008
mina experience vid Vista är mycket dåliga.. hittar de inge drivrutiner alls?

i data-märknaden så kostar datorer med vista typ dubbelt å mycket än en lika bra data med XP.. (iaf vad jag har hört o på sätt o vis upplevt)

Semper Fi

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 februari 2008
Trozzo skrev:
Har märkt att vista presterar olika beroende på vilken version man har, lillbrorsan har en bärbar hp men vista home premium (Eller vad det heter),seg som bara den, sen fick han ultimate av mig och nu kan han köra vista med alla effekter på utan att den segar

Det beror nog snarare på datorn.

Tillverkaren installerar en jävla massa program på datorn när man köper en färdig dator och alla dom små programmen tar en hel del resurser tillsammans.

Så när din bror formaterade datorn och installerade ultimate istället så försvann alla tillverkarens program = datorn slipper en stor del av sin arbetsbörda = datorn verkar vara snabbare än innan wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Smålänning
7 887 Inlägg
24 februari 2008
Eftersom det är en gammal tråd och tråskaparen har fått svar så kan jag ställa en nyfiken fråga...

Någon som vet hur tillverkarna väljer program som ligger i datorn från början?
Jag menar, ringet ecempelvis pakard bell till norton och frågar om dom vill ha sitt program i datorn? Mot en avgift av norton då... Eller hur funkar det?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 174 Inlägg
24 februari 2008
vista suger totalt enligt mig dock har jag bara testat premium å home! men nej tack xp eller 2000 är det bästa! dock kör jag på vista home nu..

6 170 Inlägg
24 februari 2008
Dom program jag syftade på var mer drivrutiner för styrning av hastigheten på cd/dvd och för musplattan osv.

Men ang. dom vanliga programmen är det väl snarare symantec (som tillverkar norton) som ringer packard bell och bönar och ber om att få sälja licenser till PB för norton.

Det är ju tillverkaren av datorn som betalar programskaparen för att få ha deras program på datorn, inte tvärt om.

Hade du tex blivit bilhandlare om du fick betala kunden pengar för att sälja bilen till han ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

6 170 Inlägg
24 februari 2008
Akka skrev:
vista suger totalt enligt mig dock har jag bara testat premium å home! men nej tack xp eller 2000 är det bästa! dock kör jag på vista home nu..

Premium och home är samma sak big_smile

det finns två versioner av Home:

Basic och Premium.

Så när du säger att du bara har testat premium och home så menar du alltså att du bara testat windows vista home premium wink

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
24 februari 2008
Välj XP. Det är nu efter några år det börjar bli stabilt. Säger ju sig självt iofs. Vista blir säkert bra om nåt år när alla barnsjukdomar och buggar är tillrättade. Mitt tips: XP.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök