2603
Sök

BMW 328 vs 325

Thorssa
26 december 2007
#61
_lee_jr skrev:
kollade upp med motornord de kostar 4000:- kr är de värt de där hästarna tror ni? eftersom mellan 325 o 328 skiljer bara 1 hk fast ca: 40nm då med 13hk o kanske 10-20nm fler lär de va mkt snabbare? 325:Psmile? men alublock håller de för trim? bara avgas,filter o chip?
Jag chippade min 323i hos Its Fun och det är inte värt pengarna, definitivt inte om det kostar 4000! DU märker knappt nån skillnad överhuvudtaget, endast marginellt när det är kallt ute.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
26 december 2007
#62
Thorssa skrev:
_lee_jr skrev:
kollade upp med motornord de kostar 4000:- kr är de värt de där hästarna tror ni? eftersom mellan 325 o 328 skiljer bara 1 hk fast ca: 40nm då med 13hk o kanske 10-20nm fler lär de va mkt snabbare? 325:Psmile? men alublock håller de för trim? bara avgas,filter o chip?
Jag chippade min 323i hos Its Fun och det är inte värt pengarna, definitivt inte om det kostar 4000! DU märker knappt nån skillnad överhuvudtaget, endast marginellt när det är kallt ute.
men drar de mindre bänsle när man ha chippat?? som de säger:P


Thorssa
26 december 2007
#63
_lee_jr skrev:
Thorssa skrev:
_lee_jr skrev:
kollade upp med motornord de kostar 4000:- kr är de värt de där hästarna tror ni? eftersom mellan 325 o 328 skiljer bara 1 hk fast ca: 40nm då med 13hk o kanske 10-20nm fler lär de va mkt snabbare? 325:Psmile? men alublock håller de för trim? bara avgas,filter o chip?
Jag chippade min 323i hos Its Fun och det är inte värt pengarna, definitivt inte om det kostar 4000! DU märker knappt nån skillnad överhuvudtaget, endast marginellt när det är kallt ute.
men drar de mindre bänsle när man ha chippat?? som de säger:P
Det skilde ungefär 0,5 dl/mil för mig.

553 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#64
Thorssa skrev:
_lee_jr skrev:
Thorssa skrev:

Jag chippade min 323i hos Its Fun och det är inte värt pengarna, definitivt inte om det kostar 4000! DU märker knappt nån skillnad överhuvudtaget, endast marginellt när det är kallt ute.
men drar de mindre bänsle när man ha chippat?? som de säger:P
Det skilde ungefär 0,5 dl/mil för mig.
Hru mkt drar din då om vi säger blandad körning och ingen snålköring utan normalt, kanske lite tyngre på högerfoten smile

Thorssa
26 december 2007
#65
Chrill27 skrev:
Thorssa skrev:
_lee_jr skrev:

men drar de mindre bänsle när man ha chippat?? som de säger:P
Det skilde ungefär 0,5 dl/mil för mig.
Hru mkt drar din då om vi säger blandad körning och ingen snålköring utan normalt, kanske lite tyngre på högerfoten smile
Den drog väl ungefär 1,1 i snitt. Då hade jag en mil landsväg/motorväg till jobbet. 50% var väl sån körning och 50% i stan, var med hyffsat tung högerfot. Körde man långkörning så drog den inte mycket alls, runt 0,75-0,8!

113 Inlägg
26 december 2007
#66
Jag har kört både 325 och 328 (e36). 325an hade M3 sportavgas och öppet filter medans 328 var helt orginal. Kan säga att 328 spöar 325an på alla intervaller. Tycker skillnaden är väldigt märkbar mellan dessa motorer trods att det bara skiljer 1hk. Vridet gör väldigt mycket!

325an kändes trött innan man kom upp i varv då den knuffade på helt ok medans 328 knuffade på lika bra från 1500rpm som på 6000rpm. Mycket trevlig och underskattad maskin som redan orginal är rolig! Kör utan problem ifrån vr6, gti, 200sx ja t.om drar jämt med en orginal Evo 9 i lite högre farter har jag fått erfara yikes Ellerhur Jazze wink

Skulle ta 328:an framför 325:an vilken dag som helst!
Senast redigerat av Rdx (26 december 2007)

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

113 Inlägg
26 december 2007
#67
Fenne skrev:
_lee_jr skrev:
de e nåt som e på tok kollade up med www.atava.se  en 328 kostar ca: 520:-kr/mån och en 325 kostar hela 725:-kr/mån?
varför är de så? brukar inte de 328 har större motorn borde de inte va dyrare än 325??
anledningen till att dom är dyrare kan vara för att dom ägs kanske oftare av ungdomar och är därför mer olycksdrabbad. och e inte 328 motorn lika stor som 325:ans? e inte de enda som skiljer motorerna åt alublocket typ?
Om jag förstått det rätt så har 328 en 2.8 liters sexa medans 325 har en 2.5? Modellkoderna riktar sig ju till motorstorleken på BMW:s lite "äldre" bilar. Dagens krävs ju en hel studie för att luska fram motorstorlek. 320 som har 2.2liters vart finns logiken? smile

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

Thorssa
26 december 2007
#68
Rdx skrev:
Fenne skrev:
_lee_jr skrev:
de e nåt som e på tok kollade up med www.atava.se  en 328 kostar ca: 520:-kr/mån och en 325 kostar hela 725:-kr/mån?
varför är de så? brukar inte de 328 har större motorn borde de inte va dyrare än 325??
anledningen till att dom är dyrare kan vara för att dom ägs kanske oftare av ungdomar och är därför mer olycksdrabbad. och e inte 328 motorn lika stor som 325:ans? e inte de enda som skiljer motorerna åt alublocket typ?
Om jag förstått det rätt så har 328 en 2.8 liters sexa medans 325 har en 2.5? Modellkoderna riktar sig ju till motorstorleken på BMW:s lite "äldre" bilar. Dagens krävs ju en hel studie för att luska fram motorstorlek. 320 som har 2.2liters vart finns logiken? smile
Var inte alltid så förut heller, 323i t.ex. hade 2,5 liters motor.

30 Inlägg
27 december 2007
#69
Att en 328 är snabbare än en 325 är ju sant. Men som Rdx säger, att videt gör väldigt mycket stämmer tyvärr inte. När det handlar om fullgasacceleationstider, typ 0-100 och så, så har inte vridet någon betydelse. 328an har som sagt 1hk mer på papperet och 0,3 liter större motor.

Att en 328 E36 är billigare att försäkra än 325 E36 beror kanske på att bilen helt enkelt är nyare?

mvh

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
28 december 2007
#70
om man chippa 328 då får man 13hk gör de skillnad? de var nån som sa att de var inte värt:P


735 Inlägg
28 december 2007
#71
_lee_jr skrev:
om man chippa 328 då får man 13hk gör de skillnad? de var nån som sa att de var inte värt:P
Om du går från 95 oktan till Vpower och chip så blir det ju en viss skillnad. Men räkna inte med några kännbara skillnader. Om du gör en prestandamätning från exempelvis 100-200 så kanske du kapar en sekund eller 2, men vad gör det i praktiken? Men kanske kan du hänga på den där irriterande polaren som alltid kommer ett par billängder före i acc när ni leker. Å då kan det kanske kännas som det var värt det!

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
28 december 2007
#72
varje gång när jag frågar folk kollege på jobbet:P vad säger ni om jag ska köpa bmw,, de flesta säger så här:
jaa de inget fel på de,, de är bra bilar fina men skit dyrt o äga o försäkrad:P
så ni tycker att jag ska köpa bmw?
nee vete fan de är så många pizzabagare som kör sån.. då tappar jag lusten,,,
men men visst man ska ha den bilen man tycker om liksom,, fast inte roligt att få höra att de juh T*rk bil,, man blir juh fan inte glad


553 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#73
_lee_jr skrev:
varje gång när jag frågar folk kollege på jobbet:P vad säger ni om jag ska köpa bmw,, de flesta säger så här:
jaa de inget fel på de,, de är bra bilar fina men skit dyrt o äga o försäkrad:P
så ni tycker att jag ska köpa bmw?
nee vete fan de är så många pizzabagare som kör sån.. då tappar jag lusten,,,
men men visst man ska ha den bilen man tycker om liksom,, fast inte roligt att få höra att de juh T*rk bil,, man blir juh fan inte glad
Spelar i  stort sett ingen roll vad du än köper för bil så kommer du nog få höra ett och annat om din bil wink Ta de med en nypa salt smile

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 december 2007
#74
joo du har rätt köper jag en japanare då blir man plötsligt riskokare:P


221 Inlägg
29 december 2007
#75
_lee_jr skrev:
varje gång när jag frågar folk kollege på jobbet:P vad säger ni om jag ska köpa bmw,, de flesta säger så här:
jaa de inget fel på de,, de är bra bilar fina men skit dyrt o äga o försäkrad:P
så ni tycker att jag ska köpa bmw?
nee vete fan de är så många pizzabagare som kör sån.. då tappar jag lusten,,,
men men visst man ska ha den bilen man tycker om liksom,, fast inte roligt att få höra att de juh T*rk bil,, man blir juh fan inte glad
skit i vad andra säger om din bil du ska själv kännna att du vill ha en sån! jag hatar osså att de mass pizzabageare som kör sånna men de vill ja nadra på så förhoppningsvis så kommer de mer svenska som köra bmw(:


23 Inlägg
1 mars 2008
#76
Chrill27 skrev:
En 328 har ju 193 hk/280 Nm en 325 har 192 hk/245 Nm.. Frågan är hur mkt bättre går 328:orna ? väger en coupe mindre än en fyrdörrars ? Någon som har bre koll eller erfarenhet hur stora skillnaderna är på bilarna ?

Tack på förhand \\ Chrill
325 gör 0-100 på 8.0sek och 328 på 7.3 kanske inte låter så mycket men är stor skillnad om du provkör bägge bilarna.

Sen kostar 328 mycket mindre i försäkring trots större motor.

325an är en typiskt ungdomsbil är många som krockar dom och grejer därför premien går upp.

Skulle själv köpa en 328 för 1år sedan då skiljde det över 300kr i månaden i försäkring till 328ans fördel.

Miklen
1 mars 2008
#77
..chansen att hitta en fin 328 är bra mycke större relativt te årsmodell förstås mot en 325 då dom flesta 325or är just sönderkörda men fler 328or är gubbkörda eller iaf snällt körda. Om ja skulle välja så skulle jag ta en 328 att åka i då dom har en fasen så mycke goare motorkaraktär.

Angående turk ryktet så skiter ja i vilket.. Ja hör oftare att ja har en snygg bil som låter gött än ja hör kebab kommentarer i vilket fall..
Senast redigerat av Miklen (1 mars 2008)

dARKiE
5 031 Inlägg
1 mars 2008
#78
_lee_jr skrev:
joo du har rätt köper jag en japanare då blir man plötsligt riskokare:P
Har ägt bmws och nu äger jag för tillfället en japsare..
Kan säga att det sägs turk bil osv mest på skoj, även riskokare är på skoj, så orka bry sig om vad folk säger : ) För dem säger alltid efter, amen den var skitsnygg faktiskt osv.. så äsch kör vad du vill!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

299 Inlägg
10 april 2010
#79
för att slå spik i den där myten så är en 328 inte ett dugg snabbare än en 325a..i många fall tvärtom är vad som har visat sig. ska du raca, skaffa en 325 utan vanos. varför? för att den har mest effekt på högsta varv. ska du glida i stan köp en 328 med fint vrid och lägre förbrukning. mycket modernare motor! dock inte lika rolig som en gammal 325
Senast redigerat av Aquilla (10 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2010
#80
Aquilla skrev:
för att slå spik i den där myten så är en 328 inte ett dugg snabbare än en 325a..i många fall tvärtom är vad som har visat sig. ska du raca, skaffa en 325 utan vanos. varför? för att den har mest effekt på högsta varv. ska du glida i stan köp en 328 med fint vrid och lägre förbrukning. mycket modernare motor! dock inte lika rolig som en gammal 325
Tja, till 100 "verkar" det skilja 0.7s åtminstone enligt fabrikstid. En del hävdar däremot att den stora skillnaden beror på att 328i gör verkliga 100km/h på 2an men 325i måste växla upp till 3an. Detta tycker jag verkar fel, eftersom en 328i är rätt död på höga varv tror jag inte man tjänar på att piska den till varvstoppet utan att det går snabbare att lägga i 3an här med. Bara en känsla dock.

Tittar vi istället på fakta är resultatet klart:

328i 1995
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s

325i 1992
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     14,1 s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,1 s

325i 1991
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     8,0 s
0 - 120 km/h     11,2 s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,4 s
0 - 180 km/h     27,2 s

tider från http://www.einszweidrei.de/

Som du ser är 328i snabbast oavsett årsmodell på 325an, vill du ha det till att 325i är snabbast är det dags att börja presentera fakta för detta. Annars tar jag det som tomt prat...
Senast redigerat av Rquired (11 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök