3334
Sök

Plenum, insugsfrågor

120 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Har kanske en liten dum fråga, men vad fyller igentligen en Plenumkammare för funktion jämfört med ett delat insug på en turbobil?

Borde det inte gå att ha ett delat insug med trattar/rör till varje cylinder, då borde det ju bli jämntfördelat mellan varje cylinder, jämfört med orginal plenum jag har nu, där 3 och 4 cylinder får mer luft än 1-2.
Borde man inte kunna modifiera insug så att anslutningen/spjället sitter på den långa sidan av kammaren, då borde det också bli mer "jämnt" fördelat än så som det sitter nu.

Bara lite tankar som slog mig.

Tacksam för seriöst bra svar=)


Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 december 2007
#2
Pleniumkammarens uppgift är att fördela luften jämnt mellan alla cylindrarna. Storleken på pleniumet, längden på insugningsrören (mellan plenium och toppen, även kallat RUNNERS) samt kamaxel data påverkar vid vilket varvtal bilen går bäst. Storleken på pleniumet brukar de normalt räkna på ca 1,5 gånger motorvolymen.  (2,0 liter motorvolym = 3liter volym plenium tex)

Längden på runners påverkar så att KORTA ger högvarvig motorkaraktär, längre ger således bättre drag på låga varv.

Skall man bygga eget insug är det av stor vikt att v eta på vilket varvtal kammen (eller kammarna) jobbar bäst så man kan bygga där efter, de skall samarbeta för att få bäst flöde på luften.

Överladdade bilar är i allmänhet mindre känsliga för storlek på plenium och längd på runners, men där är å andra sidan placeringen av gasspjället viktigare för att fördela luften rätt.

Det är ett helt j*vla äventyr det där så sök gärna runt lite på zatzy & tpc där finns mer info om. Det jag skrev är vad jag snappat upp ang detta, är ingen expert på ämnet.   smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 126 Inlägg
19 december 2007
#3
Kolla in hur Hilmersson byggt sitt plenum med slidspjäll! Kolla filmen  på denna sidan ifrån mera motor! Kommer ca 4 min in i filmen!

http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=ec

Kolla även in bromsningen på motorn så jävla gött ljud!
Senast redigerat av Big_JN (19 december 2007)


Dr. Turbo
459 Inlägg
19 december 2007
#4
mata plenumet på långsidan är nog ingen hit då spjällhuset och tryckskillnaden kommer fördela luften ennusämre än original

Man bör mata ett plenum så tryckvågerna från trattarna stör flödet så lite som möjligt, smarta ställen kan vara bakom trattarna och i centrum av trattarna



Sök