Nu är det mycket olika från bil till bil hur bra dessa tekniker går iom. skillnader i fjädring, dämpning, däck och viktfördelning på bilen. Förövrigt så är det bara jävla tråkigt att sladda med framhjulsdrivna bilar för antingen rätar de ut direkt du parerar eller så tappar du farten och stannar, börjar om.
1. Handbromsa tvärt vid sväng. Ett mycket enkelt och väl kontrollerat sätt att få ställ med bilar i allmänhet, mycket bra till precisionssladdar som parkering. Detta går helt logiskt ut på att låsa bakdäcken, förstår ju vemsomhelst.
2. Gasa upp högt i varv och släpp gasen eller växla ner med tvärare släpp av kopplingen vid sväng. Detta beror mycket på fjädring och dämpning. Detta går alltså ut på att få motorbroms på framdäcken och vid bättre fäste få bilen att luta över vikten framåt så bakdäcken släpper.
3. Tvärstyr åt motsatt håll jämfört med kurvan och tillbaka till rätt håll vid svängning. Denna tekniken tycks vara svårare på framhjulsdrivna bilar även iom. att man tappar fästet på framhjulen istället för att leda in bilen i ett kast, men även att dämpningen och fjädringen svarar för dåligt eller att det är för dåligt fäste. Vad jag i detta fall gör med gaspedalen kan jag inte förklara, det känner man bara på sig. Detta går ut på att få bakdäcken att släppa genom slänggungeeffekt
4. Håll jämn gas och bromsa sporadiskt med vänsterfoten vid sväng. Detta är inte alltid lätt, tycks kräva mer motor och det går bättre desto fortare man kör, enligt vad jag själv märkt. Detta går både ut på att få bakdäcken att tappa fäste genom att gasa så mycket att man kan bromsa hårt utan att stanna av framdäcken, samt även viktförflyttning.
Senast redigerat av Wezzli (21 december 2007)
Man vet aldrig, före man vet