4155
Sök

fwd drift

47 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
tjenare där . min fråga är kan man drifta med fwd utan handbroms på tex en stor sjö på vintern går det å lägga upp på ställ utan handbromsen ?

Väghyvel
252 Inlägg
21 december 2007
Går att vänsterbromsa om man inte har abs...

47 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
går det utan vänsterbroms också?

Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2007
joel_h skrev:

Japp big_smile
Sen beror det lite på bil också. en golf 1 är bättre att drifta med än en golf 3.

golf 1 överstyr mer och går att provocera ut på kast utan bromsar, det gå inte lika lätt med trean.

Åkte på häng med en gammal saab 900 häromdan (samma modell som min, men lättrycksturbo och femdörrars). Bara svänga till lite åt vänster och sen knycka snabbt åt höger så kan man åka på häng (i högerkurva). Reglerar bredden me gasen. Går inte med den nyare 900:an fr.o.m -94 t.ex.

Det är det som är hemligheten. Du måste få bilen att överstyra big_smile

Vänserbromsa kräver myycket övning. Sen sliter det fruktansvärt med belägg fram tongue
Senast redigerat av twin_cam (21 december 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 436 Inlägg
21 december 2007
Det går att kana sidledes på hala underlag med FWD-bilar som är lätta i baken t ex en OG900 med urplockad inredning. (Fråga perkan! tongue ) Men att kalla det drifing är som att säga att en struts kan flyga.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

47 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
twin_cam pratade du om vänster bromsa när du sa att du låg på häng lr utan vänterbroms också ?

Markolainen
21 december 2007
Det går ganska bra att göra utan någon form av broms med vissa bilar.
Te.x. KA:n släpper gärna på baken oprovocerat också.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2007
kawasooki skrev:
twin_cam pratade du om vänster bromsa när du sa att du låg på häng lr utan vänterbroms också ?

Utan big_smile Bara att knycka till med ratten i princip.
Just Gamla saab 900 är en av dom roligare FWD, just för att dom hellre sladdar med baken än kanar rakt fram.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 100 Inlägg
21 december 2007
brukar åka på häng med saaben utan bromsning han handbroms,bara svänga till de tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 703 Inlägg
21 december 2007
Vrid ratten, släpp upp gasen, vrid åt andra hållet, känn överstyrningen

2 230 Inlägg
21 december 2007
lätt att drifta eller vad man ska kalla det med fwd:) hadde mammas micra förut å den var det skit lätt med både på snö och grus.. bara svägna först lite åt vänster sen rycka snabbt åt höger så får man ställ.. om det är en höger kurva då så klart:D sen är det bara gasa å svänga lite:) den drar åt det håll du svänger så är man inte beredd så kan man få ett jäkla återkasst:D

så kan det vara då det inte blev som det skulle

5 710 Inlägg
21 december 2007
twin_cam skrev:
Just Gamla saab 900 är en av dom roligare FWD, just för att dom hellre sladdar med baken än kanar rakt fram.

Skulle vilja säga tvärt om.
Har plöjt igenom rätt många 900:or och någon säkrare bil finns (enligt mig) inte just för att de ogärna sladdar.
För att få de att sladda oprovocerat krävs det bra mycket sämre däck bak än fram.
Lika bra däck fram/bak är de otroligt understyrda.

Går på en ABS bil oxo. 9-5:an jag tröskar runt i är bland de bättre att vänsterbromsa med faktiskt.
Har bilen däremot antisladd blir det lite värre.

MVH Jonas
..............

348 Inlägg
21 december 2007
twin_cam skrev:
Åkte på häng med en gammal saab 900 häromdan (samma modell som min, men lättrycksturbo och femdörrars). Bara svänga till lite åt vänster och sen knycka snabbt åt höger så kan man åka på häng (i högerkurva). Reglerar bredden me gasen. Går inte med den nyare 900:an fr.o.m -94 t.ex.

Jag är ganska säker på att det går att göra så med ng900 smile

"Drifta" med fwd görs bäst med en bra handbroms, bra framdäck, samt lite provocering och vänsterbroms, brukar bli riktigt kul men tyvärr aldrig riktigt samma sak som rwd tyvärr.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2007
jonTe skrev:
twin_cam skrev:

Skulle vilja säga tvärt om.
Har plöjt igenom rätt många 900:or och någon säkrare bil finns (enligt mig) inte just för att de ogärna sladdar.
För att få de att sladda oprovocerat krävs det bra mycket sämre däck bak än fram.
Lika bra däck fram/bak är de otroligt understyrda.

Går på en ABS bil oxo. 9-5:an jag tröskar runt i är bland de bättre att vänsterbromsa med faktiskt.
Har bilen däremot antisladd blir det lite värre.

Kanske är för att min är slut i bussningarna wink
Visst går det med NG, men inte lika lätt big_smile

Det är inga problem att slänga ut häcken på en og, även ganska oprovocerat, men då måste man köra fort smile läbbigt fort big_smile

582 Inlägg
21 december 2007
Spikdäck fram o sommar däck bak! då jävlar kan du drifta!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Sidledesförare
268 Inlägg
21 december 2007
Nu är det mycket olika från bil till bil hur bra dessa tekniker går iom. skillnader i fjädring, dämpning, däck och viktfördelning på bilen. Förövrigt så är det bara jävla tråkigt att sladda med framhjulsdrivna bilar för antingen rätar de ut direkt du parerar eller så tappar du farten och stannar, börjar om.

1. Handbromsa tvärt vid sväng. Ett mycket enkelt och väl kontrollerat sätt att få ställ med bilar i allmänhet, mycket bra till precisionssladdar som parkering. Detta går helt logiskt ut på att låsa bakdäcken, förstår ju vemsomhelst.

2. Gasa upp högt i varv och släpp gasen eller växla ner med tvärare släpp av kopplingen vid sväng. Detta beror mycket på fjädring och dämpning. Detta går alltså ut på att få motorbroms på framdäcken och vid bättre fäste få bilen att luta över vikten framåt så bakdäcken släpper.

3. Tvärstyr åt motsatt håll jämfört med kurvan och tillbaka till rätt håll vid svängning. Denna tekniken tycks vara svårare på framhjulsdrivna bilar även iom. att man tappar fästet på framhjulen istället för att leda in bilen i ett kast, men även att dämpningen och fjädringen svarar för dåligt eller att det är för dåligt fäste. Vad jag i detta fall gör med gaspedalen kan jag inte förklara, det känner man bara på sig. Detta går ut på att få bakdäcken att släppa genom slänggungeeffekt

4. Håll jämn gas och bromsa sporadiskt med vänsterfoten vid sväng. Detta är inte alltid lätt, tycks kräva mer motor och det går bättre desto fortare man kör, enligt vad jag själv märkt. Detta går både ut på att få bakdäcken att tappa fäste genom att gasa så mycket att man kan bromsa hårt utan att stanna av framdäcken, samt även viktförflyttning.
Senast redigerat av Wezzli (21 december 2007)

Man vet aldrig, före man vet

1 436 Inlägg
23 december 2007
Pojkar!

Kolla detta klippet jag såg för länge sedan på STCS:

http://media.putfile.com/Black-Widow-38

/Caffe

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Sök