3186
Sök

Lätta bilen, vad mer kan man t bort/lätta?

3 235 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#1
Hej,
håller på och lättar bilen för lite överflödig vikt.(Bil: VW Golf-99)

Planer: huv och baklucka i kompositmaterial,
bakrutan i plexi,
sidorutor i plexi,
avgassystem i aluminium,
bort med armen och motorn till rutetorkaren bak,
batterihylla och fäste i aluminium,
mindre och lättare batteri,
bort med reservhjul+verktyg,
bjälken/fästet till  mittersta ljuddämparen i aluminium,
bort med högtalare,
lättare framsäten,
...

är det mer man kan göra för att få ner den under 1000kg? (nu väger den 1180...)

Tack!


Tomten
1 065 Inlägg
AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 december 2007
#3
inredning är klassisk.. men annars så brukar man ju lätta allt som går att lätta... borra ut hål i dörrar o kaross för o få ner vikt osv Men en bra börjar är väl att slänga ut inredningen o allt "skräp" sen huv i glasfiber/kolfiber baklucka samma där.. osv.


Bmw osv..

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
21 december 2007
#4
banta wink

nä, men du kan ju alltid såga ur lite ur dörrar osv där de är "onödigt mkt plåt"


945 Inlägg
21 december 2007
#5
vadan denna satsning?
hur mycke pulver har du i bilen egentligen?

blinka blått om du vill rejsa!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 december 2007
#6
alla dämpmatter

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Starkt Nürburgring-beroende :)
95 Inlägg
21 december 2007
#7
Baksäte ur,  plockat bort reservhjulet med tillhörande domkraft, magnesium-fälgar, alu-kylare mm mm...

263 Inlägg
21 december 2007
#8
ska göra samma sak med min nyinköpta is-bil.. slö40-power hehe ^^

http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/213035_9fn0sr.jpg
eldar upp lite bråte från förra isbilen

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

88 Inlägg
21 december 2007
#9
Va är de för projekt du har, tänkte det du pratar om ger ju inte mycke i prestanda om du nu inte har nån värsting motor osv, och ska ha ut lite lite till av den eller nått... men på en vanlig bil ?? kan knappast va värt besväret...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

Starkt Nürburgring-beroende :)
95 Inlägg
21 december 2007
#10
Skrapa underredsmassan, om du nu tycker du har en så pass vass bil så det är värt att lätta..

2 014 Inlägg
21 december 2007
#11
Lättare svänghjul, kolfiberkardan... Bjuder dessutom på en markant ökning i bilens respons. Annars är det väl att skaffa karossdelar i kolfiber/glasfiber.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

812 Inlägg
21 december 2007
#12
ta bort hela reservhjulsbaljan och svetsa dit en platta
lättare fälgar

Här är lite bilder på lättade golf 4:or
http://www.golf4gti.se/racing-bilder-1.htm


2 126 Inlägg
21 december 2007
#13
Det e inte bara o lätta håll koll på viktfördelningen också så du inte lättar för mycket i röven på bilen!!!!
Annars får du en bil med otrevlig väghållning!!!
Min bil har original viktfördelning på 64/36 o den har en otrevlig tendens till att skjuta ut röven vid lite inspirerad körning! Lätt att göra en 180 vändning utan att ha velat det!


320 Inlägg
21 december 2007
#14
fräs ur material ur blocket  mm xD

3 235 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#15
Japp, svänghjulet har jag tänkt på, men det är ju ganska omfattande jobb att lätta och balansera, men det kommer kanske:)

Inredningen vill jag nog inte ändra så mycket, kanske borra lite i dörrarna.
Men att ta bort reservhjulsbaljan och svetsa fast en bit plåt var en väldigt bra tanke.

Baksätena vill man ju också ha i bilen (trots att det aldrig sitter nån där...).

Kommer bilen gå igenom besiktningen om man sätter in ooriginalsäten bak?

Projektet är som sagt att lätta den, och sen närmare sommaren ska jag göra nåt åt motorn också.

Tack för tipsen!


1 059 Inlägg
22 december 2007
#16
du kan nog lätta 30-50 kg på o rensa i elsystemet.ac högtalre elhissar centallås värmepaket abs mm.det inkl relän o boxar väger massor

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

3 235 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#17
Ja!

Det tänkte jag också på:)

Centrallås har jag inget behov för, kör ju ändå själv 99% av tillfällen. Funderar på att ha ett ellås med fjärrkontroll, så slipper man ha de tunga låsen med sig.
ABS fungerar inte just nu, troligen pga en kass givare, och värmepaketet väget ju ett tonn också, men måste ju har lite värme i bilen då, inte kul att frysa pga några kilon.
Men man kan ju ha en liten elvärmevift...



Sök