bidrar med mitt tillskott..
1a maj 2001
http://pro3dgraphics.dyndns.org/micke/? … tem=bilen/körandes från volvo torslanda kl12 lördag har jag för mig påväg hem
kommer till ett rödljus 2filigt
jag ligger i vänsterfil 2st bilar i höger precis slagit om från rött
korsningen precis innan rödljuset till angeredsbron hisingskärra .. (göteborg)
bil nr2 till höger svänger rakt ut ca 10m efter rödljuset ingen blinkers ingenting
panikbromsar hjulsläpp i lätt nedförslutning lätt regn tvärnitar mitt i en vattenpöl hastighetsskillnad ca 50km/h aktuell skyltning på vägen 70km/h jag höll ca 70-80 på platsen
gör en snabb övervägning köra höger fram eller vänster.. höger å rakt fram hade rammat bilen framför .. jag valde vänster med följande räcke
kommer upp ovanpå skyddsräcket som skall skydda för stolpen strax framför
bilen tappar fästet om framhjulen bromsar slutar fungera
hinner tänka snabbt att nu är det kört
strax senare smäller det vet inte vad som hände allt gick väldigt fort
bilen stannade kom i balans å märkte airbagen har löst.. jag är öm i näsan .. måste ut
förardörren går inte att öppna allt lutar .. fattar inte varför .. nåja klättrar över till högersidan å går ut där..
kommer ut ser vad som hänt .. fan det smällde .. tittar efter vad som hänt
plockade stolpen slet bort dörren .. slungades runt stolpen fronten hängandes på räcket båda framhjulen i luften
högerbakfälg söndeslagen mot asfalten
vänster bakdäck står mitt på motorhuven på andra bilen
personerna i andra bilen kommer fram undrar hur det gått
joda .. jag helskinnad .. blåmärken vänster knä och vänster arm öm näsa och brännskador efter airbagen på höger hand
föraren i andra bilen ringer efter hjälp
jag ringer hem meddelar vad som hänt
ca 15min senare så dyker polisen upp .. frågar upprepande gånger om dom skall ringa ambulans
strax senare kommer föräldrarna kollar hur jag mår
själv fick jag tag på min klocka som slitits loss från min arm under kollisionen
bärgaren kommer och meddelar att hade det varit en annan bil så hade jag inte stått här idag
ca 1timma efter olyckan båda bilarna bärgade alla vid liv och gick därifrån utan men .
jag åkte upp till sjukhuset för översyn och nackröntgen
nu 8 år efter händelsen så kör jag fortfarande volvo utan några som helst men efter olyckan
detr intressanta efter olyckan är att sips balken inte gjort sitt jobb inte heller sips bagen i stolen då den inte var utlöst
A och B stolpen är fortfarande intakta golvet intryckt ca 50cm
golvet i baksätet på vänstersida har en bula i golvet som sticker upp ca 10cm
några år senare så är balken i dörren omkonstruerad