2597
Sök

Hur kapar man fjädrarna på 740:n

4 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
#1
Tänkte sänka min 740, inte för mycket.. Och pallar inte mecka för mycket, så jag undrar vad man kapar med, och om man bör tänka på nåt speciellt, eller behöver nåt speciellt verktyg och så. Mycket tacksam för alla tips!!

            MVH // Fred


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
22 november 2005
#2
Kapa inte fjädrarna. Köp nya sänkningsfjädrar istället. Då du fötkortar en orginla fjäder förlorar den sina dämpande egenskaper och går i väldigt många fall tvärt av. Trafikfarlig, ger ingen ökad väghållning... Onödigt altså.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

4 571 Inlägg
22 november 2005
#3
å sen är risken stor att den blir "svampig" så kurvtagningen blir ju knappast bättre.


433 Inlägg
22 november 2005
#4
Haha..var d inte du som var värsta miljonären..kan du inte lämna in bilen till nån dyr firma då?

133 Inlägg
22 november 2005
#5
Frågan var då HUR MAN KAPAR? 

svaret:
Man behöver egentligen bara 2 fjäderspännare förutom bilens egen "verktygslåda". plus en vanlig kap och några slangklämmor för att dra fast fjädrarna så dom sitter kvar.

annars är nog inga problem för den normal kunninge!

Finns två sätt man kan göra antinge lossa fjäderbenet å rycka ut fjäderna sedan kapa eller spänna ihop å försöka kapa på plats.

Fjäderbenet lossar du på ovan sidan sitter nog 3 bultar låsa på dom yttersta två(obs inte den i mitten, den håller ihop hela paket). sedan rycker du lås däcket och lossar på den muttern som håller fast fjäderbenet.
Efter det så ska fjäderbenet var loss, om inte så är den våld som oftas löser allt! Du ser hur det sitter så de ska inte va några problem.

Kapa lite mer fram än bak för att de ska bli jämnare resultat, oftas brukar bk fjädrarna va lite sletna o hängiga..

kapa ca. 1 ½ varv bak o 2 fram

eller lägg på efter tycke..

polaren hade kapat 3 varv runt om men de är jue han.

Sedan äre bara till och skruva ihop de hela och dra fast fjädrarna med slangklämmorna. så dom inte ska hoppa ur!

lycka till, MVH Erik


xBjorlingx skrev:
Haha..var d inte du som var värsta miljonären..kan du inte lämna in bilen till nån dyr firma då?


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
22 november 2005
#6
raggsockan skrev:
Frågan var då HUR MAN KAPAR? 

svaret:
Man behöver egentligen bara 2 fjäderspännare förutom bilens egen "verktygslåda". plus en vanlig kap och några slangklämmor för att dra fast fjädrarna så dom sitter kvar.

annars är nog inga problem för den normal kunninge!

Finns två sätt man kan göra antinge lossa fjäderbenet å rycka ut fjäderna sedan kapa eller spänna ihop å försöka kapa på plats.

Fjäderbenet lossar du på ovan sidan sitter nog 3 bultar låsa på dom yttersta två(obs inte den i mitten, den håller ihop hela paket). sedan rycker du lås däcket och lossar på den muttern som håller fast fjäderbenet.
Efter det så ska fjäderbenet var loss, om inte så är den våld som oftas löser allt! Du ser hur det sitter så de ska inte va några problem.

Kapa lite mer fram än bak för att de ska bli jämnare resultat, oftas brukar bk fjädrarna va lite sletna o hängiga..

kapa ca. 1 ½ varv bak o 2 fram

eller lägg på efter tycke..

polaren hade kapat 3 varv runt om men de är jue han.

Sedan äre bara till och skruva ihop de hela och dra fast fjädrarna med slangklämmorna. så dom inte ska hoppa ur!

lycka till, MVH Erik


xBjorlingx skrev:
Haha..var d inte du som var värsta miljonären..kan du inte lämna in bilen till nån dyr firma då?
Frågan må ha varit det men är det inte bättre att hjälpa en att stjälpa?

Varför kapa orginalfjädrar och göra bilens väghållning sämre än original då sänkfjädrar inte kostar mycket alls? Vet inte vad du prioriterar men grundorsaken till att sänka en bil är väl att bättra på vägegenskaperna?

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

133 Inlägg
22 november 2005
#7
Givetvis tycker jag också att det är bäst att köpa en sänkningsats så blir resultatet fin fint, men om man inte har dom pengarna och vill inte lägga de på bilen beronde på vad man ska ha bilen till osv.

Jag tycker det funkar utmärk att kapa om man har nå gammal vinterkärra att leka med etc.  för att få lite mer coolare look.

MVH Erik


163 Inlägg
23 november 2005
#8
Har kapade fjädrar på min.. är skit.
bättre att köpa en riktig sänksats... dyrare men bättre


337 Inlägg
24 november 2005
#9
Var får man tag på dem billigaste sänkningssatserna då??

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
24 november 2005
#10
Reggin skrev:
Var får man tag på dem billigaste sänkningssatserna då??
Beror på vad man har för bil, man får leta runt lite helt enkelt.


Kör själv med kapade fjädrar just nu och tycker det funkar precis som innan men lägre då givetvis, men jag ska fixa riktiga fjädrar till våren.
Hade dock en Manta för 2 år sen och den var inte lika mottaglig för kapade fjädrar så mao varierar det från bil till bil

- Time Attack -

44 Inlägg
29 november 2005
#11
Fan ta borrt dom helt, då får du djävligt bra väghållning å bilen ser as fet ut
Köp inte  dyra onödiga sänkningsatser, bättre att lägga pengar på annat smile

Kör bara!

stället
11 Inlägg
29 november 2005
#12
men snälla vinkelslipen i fjädra mät av typ 3 varb sedan kapar du dom!!! eller så gör du som jag plockar bort fjädrarna då blir allt bra diffar och det blir en jävla lek bil hehe!!!!


409 Inlägg
29 november 2005
#13
haha joo kapa det ger vist bättre väghållning och fjädarna på dem bilarna som vi har kapat har alldrig någonsin gått av tvärt det var det dummaste jag vart med om har alldrig inträffat i mina krettsar iaf! fast bilen blir jävligt stötig men jo kurvtagningen blir bättre! enligt mig!! mvh

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
29 november 2005
#14
760td skrev:
Fan ta borrt dom helt, då får du djävligt bra väghållning å bilen ser as fet ut
Köp inte  dyra onödiga sänkningsatser, bättre att lägga pengar på annat smile
E du allvarlig? Har du ens kört en bil sänkt med riktiga grjor nån gång? Ta bort dom helt och få bra väghållning?? Du försök gå in i en lagom kraftig böj i 130-140 knyck utan fjädrar så vill ja se hur bra det slutar....

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

4 571 Inlägg
29 november 2005
#15
va är det frågan om ?!? dom senaste 4-5 inläggen är ju helt otroliga.  att påstå att bilen får bättre väghållning av att kapa fjädrarna det är ju helt åt skogen, dämparna är ju anpassade efter längden på fjädrarna är fjädrarna för korta så fungerar ju inte dämparen korrekt!   sen dom här inläggen om att ta bort dom helt det e ju för &%#¤&¤% livsfarligt! 

har ni inget vettigt att skriva så låt bli...


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
29 november 2005
#16
Kunde inte instämma mer! Vissa föreslår ju tom att skippa fjädrarna helt! Varför uttalar sig folk som inte har en aniong om vad dom snackar om?

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

7 Inlägg
29 november 2005
#17
Men om man ska kapa orginal fjädrar måste dom sitta fast både uppe och nere för att besikningen och polisen ska vara nöjda eller vad är de för regler som gäller?


MVH SEBBE

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
29 november 2005
#18
Ser besiktningen att fjädern är kapad kan du glömma att få genom det, om du inte råkat på en sjyst kille.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

7 Inlägg
29 november 2005
#19
Men jag var och prata med en kille på besikningen och han sa att bara fjädern sitter fast både uppe och nere och att den inte åker ur läge när man hissar upp den så man dom inte säga nåt om de....men jag tyckte de också lät lite konstigt så jag tänkte höra här också...

MVH SEBBE

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
29 november 2005
#20
Jaha.. Men om en besiktningsnisse har sagt det så är det säkert så. Du ser ju inte att en fjäder är kapad om den forfarande sitter fast, för jag tror inte det godkänns om dom ser att den är kapad.

Obs. Ja rekomenderar INTE att kapa orginalfjädrarna.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40


Sök