Vill du så kan du koppla ett skiljerelä mellan det främre batteriet och de i skuffen, då är det ingen risk att du drar ur det främre batteriet om du spelar en del med motorn avslagen. Mellan de bakre batterierna monterar man däremot "aldrig" ett skiljerelä, de ska ju arbeta tillsammans hela tiden och då ska de sitta parallellkopplade.
Ja, man kan använda olika stora batterier utan att det blir dåligt. Grejen är att man bör hålla koll på alla batteriernas laddstatus så att det inte blir obalans i systemet.
En sak som "talar emot" att man har olika stora batterier är att visserligen får man mer att kräma med om man sätter ett stort extrabatteri, men då får ju det batteriet jobba mer än det mindre batteriet eftersom det mindre inte orkar ge ut lika hög ström.
Då kan man säga att det mindre batteriet "belastar" det större och man kan alltså inte utnyttja det större batteriet optimalt egentligen.
Men i ditt fall så skiljer det inte speciellt mycket mellan batterierna, om alla är i bra skick så borde de fungera bra tillsammans tycker jag. Det är bara att välja, skiljerelä eller inte
. Flera av de som tävlar använder inte skiljerelä, men då tror jag att de har bra koll på sina batterier istället.
Att ha en bra laddare som kan underhållsladda lite då och då skadar inte, speciellt om man vet att det har blivit mycket spelande med motorn avslagen. Spelas det mest med motorn på, då behöver man inte vara så orolig.
Fast, och det här är viktigt, bilens laddningssystem ska vara i bra skick också. Laddar generatorn inte på ett bra sätt så hjälper det inte mycket att man har motorn igång när man spelar, batterierna blir inte underhållsladdade på ett bra sätt.