3898
Sök

Låda till Gamla PA-15"

Skogsfan
649 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
Tjenare alla kunniga själar här på garaget!

Har en fråga här angående lådberäkning.

Kom för ett tag sedan över två st gamla 15"are som används som PA-högtalare.

nu är min fråga hur jag ska göra med lådor till dessa. Tänkte göra ett test och se hur bra de spelar:)

Det som står bak på dem är: RCF  L15p/100A  och vad jag förstått är effekten: 150wrms/250wmax

Nu är min fråga, vad rekommenerar ni för låda till dessa? Helst hade jag byggt en sluten då detta är minst komplicerat men ifall ni tror det blir kattskit så ge ett förslag på annan låda!

Så det jag behöver är volym och vilken typ av låda.

Jättetacksam för svar!
MVH

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

www.rallyshop.se
551 Inlägg
24 december 2007
200Liter? Ungefär 100 liter per bas?
En 6 tums port! Eller slott port!!

Jocke:D

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

21 761 Inlägg
24 december 2007
Verkar inte gå att hitta några parametrar på den basen, då är det inte lätt att räkna ut en låda.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 december 2007
PA-grejer är inte så kinkiga. Kolla på vad det ska vara för storlek på en sluten låda till en normal bas och lägg till kanske 10 liter så blir det nog finfint.

Kan nästan lova dig att dom kommer spela på högt.

Eller om du vill bygga en portad så - Kolla på måtten för SPL-lådor till andra basar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Skogsfan
649 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Tackar såmycket för svaren! Då kör jag antingen på twin-cams förslag och ogios.

och batterinörden, nej det är nog inte lätt hmm
men ifall någon hittar några specs på dessa element så får ni gärna berätta för mig:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Noiseprojekt
14 januari 2008
vill du basa med PA element så får du va ganska noga med uträkning som på en bilbas..
ska du därimot använda den som kraftigt mellanregister typ 100-2000Hz så är det inte lika noga.. då kan du nästan köra med en så liten låda du kan...
kommer bli bra punch i midden!!

men skulle tippa på att dom vill ha runt 100-150 liter som basar med 2st 3" portar per styck..

Skogsfan
649 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:
vill du basa med PA element så får du va ganska noga med uträkning som på en bilbas..
ska du därimot använda den som kraftigt mellanregister typ 100-2000Hz så är det inte lika noga.. då kan du nästan köra med en så liten låda du kan...

men skulle tippa på att dom vill ha runt 100-150 liter som basar med 2st 3" portar per styck..

Tack för det svaret!
Jag tror nog isf att jag kör dem som mellanregister, basandet får mina två 12" gas metal sköta sålänge.
Men ifall jag nu skall köra dem som mellanregister, då spelar inte lådan så stor roll menar du? Den kan alltså vara så liten som möjligt? Hur liten som minimum skulle du tippa på?

MVH

Fan i skogen!

Noiseprojekt
16 januari 2008
Faniskogen skrev:
Noiseprojekt skrev:

Tack för det svaret!
Jag tror nog isf att jag kör dem som mellanregister, basandet får mina två 12" gas metal sköta sålänge.
Men ifall jag nu skall köra dem som mellanregister, då spelar inte lådan så stor roll menar du? Den kan alltså vara så liten som möjligt? Hur liten som minimum skulle du tippa på?

MVH

Nej inte så stor roll..
vi har 2st 2x15" med Beyma element..
och dom är enbart så pass stora att basar, driver och diskant går in på höjd och bredd.
dom är runt 40cm djupa..
så dom är minimala..
är RCF basarna i skapligt skick så lär du få en bra smäll i midden!!

10 287 Inlägg
16 januari 2008
Hur i hela helsefyr kan ni rekommendera 15" som middar. För det första finns det i princip inga 15" basar som har en vettig frekvensgång över typ 3005-400Hz och för det andra är 15" rent geometriskt för stort.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Noiseprojekt
16 januari 2008
Sharky skrev:
Hur i hela helsefyr kan ni rekommendera 15" som middar. För det första finns det i princip inga 15" basar som har en vettig frekvensgång över typ 3005-400Hz och för det andra är 15" rent geometriskt för stort.

/Göran

Jag ska inte klanka ner på dig, men hur mycket kan du om PA anläggningar?
till professionella PA lådor sitter det oftast 8-12" men i discolådor är det ofta 2x15"
då ofta fullrange, 40-18KHz
basarna upp till ungefär 3000Hz där tar drivern över.

Smålänning
7 883 Inlägg
16 januari 2008
Bak i eskroten så satte jag och några polare i två 15" PA element, vi körde dom som mellanregister. Drev de med ett av Clas Ohlsons stora steg.

Bottnade i alla fall skolans dB-mätare utan problem... Den gick till 125 dB A... Och vi var över med god marginal smile

Riktade snett uppåt bakåt. Med stängd lucka så va ljudkvalitén helt OK faktiskt. Även på volym där det inte gick att sitta i bilen smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/28534/17755/28534-91791.jpg
EQ:n satte vi dit bara för att kolla vad som hände smile Och för att hålla lite pli på diskanthornet, så att allt låg på samma volym smile
Senast redigerat av twin_cam (16 januari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Noiseprojekt
16 januari 2008
twin_cam skrev:
Bak i eskroten så satte jag och några polare i två 15" PA element, vi körde dom som mellanregister. Drev de med ett av Clas Ohlsons stora steg.

Bottnade i alla fall skolans dB-mätare utan problem... Den gick till 125 dB A... Och vi var över med god marginal smile

Riktade snett uppåt bakåt. Med stängd lucka så va ljudkvalitén helt OK faktiskt. Även på volym där det inte gick att sitta i bilen smile

EQ:n satte vi dit bara för att kolla vad som hände smile Och för att hålla lite pli på diskanthornet, så att allt låg på samma volym smile

Hahah ett driverhorn på hatthyllan?
måste ha spelat rått!tongue
vet ju hur mina 1" drivers trycker på!

Smålänning
7 883 Inlägg
16 januari 2008
Noiseprojekt skrev:
twin_cam skrev:

Hehe, joo, dom kom ner från stallet 700 meter bort genom skogen och tykte vi skulle sänka tongue

Noiseprojekt
16 januari 2008
twin_cam skrev:
Noiseprojekt skrev:
twin_cam skrev:

Hehe, joo, dom kom ner från stallet 700 meter bort genom skogen och tykte vi skulle sänka tongue

Haah helrätt!!
ska bli kul att provspela mina grejer när topparna väl är klara *OT*

10 287 Inlägg
16 januari 2008
Jag har jobbat i PA branschen i 15 år som konstruktör av PA - anläggningar, mixerbord, fasta ljudinstallationer i kyrkor, diskotek, samlingssalar mm och som ljudtekniker i PA svängen med ansvar både för ljud och riggning på festivaler, i teatrar och i Globen mm.

Jag är bl a pappa till allt detta: http://www.ths.kth.se/noje/rn/spec_nymble_202.pdf

Nästa fråga....smile

(Storleken på element kontra övre frekvens innan man börjar loba är elementär fysik - v.v läs på detta. Det är ytterst olämpligt med stora konelement i allt annat än baslådor eller low-mid eftersom du får noll kontroll på spridning och i all riggning är spridningskontroll det absolut viktigaste)

/Göran

Noiseprojekt skrev:
Jag ska inte klanka ner på dig, men hur mycket kan du om PA anläggningar?
till professionella PA lådor sitter det oftast 8-12" men i discolådor är det ofta 2x15"
då ofta fullrange, 40-18KHz
basarna upp till ungefär 3000Hz där tar drivern över.

(Groucho Marx).

Noiseprojekt
16 januari 2008
Ojj där ser man!
Då fick jag inte lära mig så mycket i skolan, har gått en 3-årig gymnasial ljud & ljustekniker utbildning.

Det mesta jag kör är ju mest logfester o sånt, då ska det ju bara dunka.
Jobbar även som ljudtekniker för Motala Ljud & elektroteknik, är förnärvarade stationerad på Motala revyn.

10 287 Inlägg
16 januari 2008
Många moderna PA-lådor använder i o f s tex 8" element som drivers i horn, tex:

http://www.fullcompass.com/common/files … tSheet.pdf

Men då beter sig saker helt annorlunda spridningsmässigt än om man monterar ett konelement på en baffel.

/Göran

Noiseprojekt skrev:
Ojj där ser man!
Då fick jag inte lära mig så mycket i skolan, har gått en 3-årig gymnasial ljud & ljustekniker utbildning.

Det mesta jag kör är ju mest logfester o sånt, då ska det ju bara dunka.
Jobbar även som ljudtekniker för Motala Ljud & elektroteknik, är förnärvarade stationerad på Motala revyn.

(Groucho Marx).

Noiseprojekt
16 januari 2008
Ja där ser man!
Vet ialf att JBL VRX931 linearray lirar med en 12" och 3st 1" drivers.
Det vi har hängade på revyn förnärvarande.

Jag kan inte så mycket men jag vill lära mig och man lär sig ju lite varje dag säg det ju!

Var du kanske en av dom tokarna på KTH som bygga det gigantiska bashornet med 2st Beyma 15/G400

10 287 Inlägg
16 januari 2008
Om du tittar på VRX932 respektive VRX928 så ser du att man med 928:an har dragit upp cross-over till 2 kHz medans man i 932:an har gått ner så långt som 1.5" hornet orkar (till 1.2 kHz).

Jag var inte med om det hornet men väl om ett 7 meter brett och 5 meter djupt bashorn med en JBL 15" som vi byggde under en scen.

/Göran

Noiseprojekt skrev:
Ja där ser man!

Jag kan inte så mycket men jag vill lära mig och man lär sig ju lite varje dag säg det ju!

Var du kanske en av dom tokarna på KTH som bygga det gigantiska bashornet med 2st Beyma 15/G400

(Groucho Marx).

Noiseprojekt
16 januari 2008
Okej, dom låter rätt trevlig på MC2 steg ialf!

Haha okej, Verkar byggas en hel del grymma konstruktioner på KTH ialf

Sharky skrev:
Om du tittar på VRX932 respektive VRX928 så ser du att man med 928:an har dragit upp cross-over till 2 kHz medans man i 932:an har gått ner så långt som 1.5" hornet orkar (till 1.2 kHz).

Jag var inte med om det hornet men väl om ett 7 meter brett och 5 meter djupt bashorn med en JBL 15" som vi byggde under en scen.

/Göran

Noiseprojekt skrev:
Ja där ser man!

Sök