3396
Sök

Smöja in hjulbultar?

584 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Ska man smörja in hjulbultarna med nått mos så att det inte rostar när man sätter på vinterfälgarna (nya) eller spelar de ngn roll? och vad ska man använda isf? kopparpasta har ja hemma iaf smile

a.k.a aLan.
281 Inlägg
27 december 2007
ja kopparpasta brukar räcka.

12 086 Inlägg
27 december 2007
Har du aluminiumfälgar ska du hällst inte smöja in dom med kopparpasta, finns aluminiumpasta för sånt wink

584 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Har du aluminiumfälgar ska du hällst inte smöja in dom med kopparpasta, finns aluminiumpasta för sånt wink

jaa det e aluminium.. hmm okej finns på vanliga bensinmackar lr?

584 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
JapMax skrev:

Vad är anledningen till att man inte ska ha kopparpasta när de e aluminumfälgar då?

Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
27 december 2007
Eddie_Boy skrev:
JapMax skrev:

Vad är anledningen till att man inte ska ha kopparpasta när de e aluminumfälgar då?

Det kan om man har lite otur bli kemisk rekation som gör att det tar fast. vet inte om det är så jävla farligt på just fälgar men motor block mm kan vara värre men använd alltid alu pasta där aluminum förekommer
Senast redigerat av vickeboy (27 december 2007)

turbojohan
27 december 2007
När jag praktiserade på Saab för ett tag sen, så sa de att man absolut INTE skulle smörja in hjulbultarna med nånting. Men men, jag brukar göra det ändå hemma. Speciellt när vinterdäcken ska på.

1 059 Inlägg
27 december 2007
men du har väl ingen gänga i alu fälgen? du ska ha kopparpasta för du gängar ju i en  stålbult i navet som är i stål.Ska du gänga saker i alu då ska du ha alupasta. stor skillnad.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

MadLamb Racing
210 Inlägg
27 december 2007
Brukar dutta på en droppe olja på varje bult och sedan torka bort det mesta för att det inte ska bli för mycket.

584 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
turbojohan skrev:
När jag praktiserade på Saab för ett tag sen, så sa de att man absolut INTE skulle smörja in hjulbultarna med nånting. Men men, jag brukar göra det ändå hemma. Speciellt när vinterdäcken ska på.

Vad hade dom för resonomang till att man inte skulle göra det då?

27 Inlägg
27 december 2007
ren motorolja eller liknande brukar jag smörja med, går helt bra, fick lära oss i skolan att det var med det bästa på hjulbultar

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
27 december 2007
oftast behöver man inte smörja in bultarna, men om de börjar gå trögt av någon anledning så kan man göra det.
Du kan smörja in med vad för fett som hälst, alupasta/kullagerfett/olja osv. Ta det du har hemma, det blir iaf bättre än inget om det skulle behövas.

mvh Dennis
Senast redigerat av whitesnake (27 december 2007)

584 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
racefan skrev:
men du har väl ingen gänga i alu fälgen? du ska ha kopparpasta för du gängar ju i en  stålbult i navet som är i stål.Ska du gänga saker i alu då ska du ha alupasta. stor skillnad.

ehhm.. jaa det är sant som fan.. men vadå, dom som säger att man inte ska ha det när man har alu fälgar, tror dom att man gängar i fälgen lr vad? ja tänkte att det kanske kom lite kopparpasta på fälgen så att det fräter på den lr nått.. eller ifall de kommer kopparpasta mellan skruvskallen och gängerna så att säga så det fräter på aluminiumet i hålen så att säga?

584 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
whitesnake skrev:
oftast behöver man inte smörja in bultarna, men om de börjar gå trögt av någon anledning så kan man göra det.
Du kan smörja in med vad för fett som hälst, alupasta/kullagerfett/olja osv. Ta det du har hemma, det blir iaf bättre än inget om det skulle behövas.

mvh Dennis

sätter dom sig inte ifall man inte smörjer in dom då?

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
27 december 2007
kopparpasta = nej, galvaniska spänningar är så jobbiga.

på däckfirman jag brukar vara på används grafitpasta på alla bultar, alu eller plåt spelar ingen roll.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

2 271 Inlägg
27 december 2007
Eddie_Boy skrev:
whitesnake skrev:

mvh Dennis

sätter dom sig inte ifall man inte smörjer in dom då?

Sätter sig gör dom, det är snarare för att slippa gå en boxningsfight med dom när dom ska av i vår.smile

Supraman
2 300 Inlägg
27 december 2007
kopparpasta eller alupasta.

Allt annat kladd försvinner bara och gör ingen nytta när man ska ha av bultarna.

Smörjningen gör att metallan inte skär och det är det som händer när man har problem att få runt en bult el dyl.

Känn på en bult som har suttit hårt som man har fått jobbat lite med.
Den är varm, och det är resultatet efter hög friktion och hög friktion metall mot metall så kan man säga att materialen skär in i varann.

Så smörj så slipper man många svordommar och dyl som hör till.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 235 Inlägg
27 december 2007
Man kan smeta på lite hjullagerfett på gängorna så att det inte rostar.
Eller lite kopparpasta. Alltså inte på hela bulten, bara på änden av gängorna.

Men se på hur rena bultarna är först, är de rena och fina, så behöver du kanske inte göra nåt, men om det finns en del gammal rost, så är det bäst att ha lite olja på...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 december 2007
Grafitpasta då kvittar de vad du har för, men kolla först om du har nå skit i gängorna eller på bultens gängor.. men jag kör alltid med grafitpasta o de funkar skit bra på båda sorters fälgar..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

246 Inlägg
28 december 2007
Kopparpasta funkar kanon det är ju bara gängorna som skall smörjas in lite inte hela fälgarna själv använder jag olja typ 75w  typ hypoidolja altså olja avsedd för växellåda
Redigt fet o rinner inte av så lätt slipper gnisslet vid montering som skär i kroppen på mig.

Sök