3566
Sök

Elektrisk turbo

8 156 Inlägg
29 december 2007
#21
engolf skrev:
Inte för att mobba dig på nåt sätt, nej...,
men viften kommer inte kunna hänga med när du gasar friskt, och då kommer den luften som sugs in att driva fläkten till hastigheter som den lilla elmotorn inte är beräknad för. Den kommer nog med all säkerhet att ge upp...

Köp ett sportluftfilter istälelt, det bli mer effekt av det, tro mig.
Jag vet inte riktigt om man kan kalla en elmotor som är till för att driva en elbil kan kallas för liten?
Nu antar jag visserligen att det handlar om en Golfbils-elmotor.

En stor dammsugare på 2.5kW har oftast en sugeffekt på en femtedel, dvs 0,5kW.
Då har man visserligen ett motstånd i och med dammsugarpåse och filter, men det gäller ju även bilen, även om du har ett sportluftfilter.

En tillräckligt kraftig fläkt kan nog öka effekten vid full belastning, men bara under en kort stund. Den effekten man vinner under den korta stunden förlorar man under normal körning, då generatorn belastas hårdare istället.

Ett alternativ vore ju att fixa en kompressor som pumpar in luft.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 554 Inlägg
29 december 2007
#22
sätt en motor kopplad till svänghjulet istället

Oseriös Aktör
592 Inlägg
29 december 2007
#24
märks att det är gjort för amerikaner som köper vasdsomhelst.. för att komma lätttrimmat undan

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

1 311 Inlägg
29 december 2007
#25
Clio_Sport skrev:
www.electricsupercharger.com
stod nåt om att den dubbla fläkten levererar 1600 CFM (kubikfot per minut... nån som kan översätta till liter/s ?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 december 2007
#26
Corpze skrev:
Clio_Sport skrev:
www.electricsupercharger.com
stod nåt om att den dubbla fläkten levererar 1600 CFM (kubikfot per minut... nån som kan översätta till liter/s ?
Prova använda google tongue

EDIT: Menar alltså google-miniräknaren men jag kollade nu och det funkade inte hmm
Senast redigerat av TBOC_Razor (29 december 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 december 2007
#27
Det verkar iaf vara 755L/s

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 311 Inlägg
29 december 2007
#28
ja den verkar ju onekligen lämna lite luft ändå, men jag är mkt skeptisk till att den klarar övertryck =/

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

137 Inlägg
29 december 2007
#29
Micke754 skrev:
Prova sett den i en moped istället. tongue Polarn monterade en datorfläkt i insugsröret på sin moped och det blev faktiskt märkbar skillnad. tongue
Ha,ha Bara komma på tanken!

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

376 Inlägg
29 december 2007
#30
Satsar man inget så vinenr man inget. Man måste ju testa sig fram här i livet. Rolgit att någon sitter och klurar smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

137 Inlägg
29 december 2007
#31
Jorsten skrev:
Satsar man inget så vinenr man inget. Man måste ju testa sig fram här i livet. Rolgit att någon sitter och klurar smile
Så sant!

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

8 156 Inlägg
29 december 2007
#32
TBOC_Razor skrev:
Det verkar iaf vara 755L/s
Det stämmer nog. Brukar räkna med hälften. Jag brukar jämföra vanliga datorfläktar och räkna ut vad dom ger per sekund.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

34 Inlägg
30 december 2007
#33
Hur mycket luft andas din motor per sekund? 1,8l på maxvarv... (7000?rpm)/60 ger alltså 210 liter per sekund i slagvolym på maxvarv, hur stor mängd luft flyttar din fläkt? brukar stå angivet på en del i m3/min
105 liter/sek, du glömde att den bara har insugstakt vartannat varv.

Irich, låt dig inte nedslås. Tanken är faktiskt rätt. Men du får gärna visa vad din fläkt beräknas klara av eftersom den mycket riktigt kommer att vara ett hinder om den går för långsamt.

Pröva att mäta strömmen över fläkten så får du veta om den tillför rörelseenergi till luften eller om den stryper flödet, får du ett negativt värde på strömmen så levererar elmotorn i fläkten ström till batteriet på bekostnad av luftflödet.

Jag tror inte att tanken med en s.k. elektrisk turbo är att ge något övertryck utan snarare att minska undertrycket i luftfiltret. Företaget som sålde dessa elektriska turbos hade bromsat ett antal bilar med och utan modifieringen. Det verkar som om fläkten främst ger mer effekt i de varvtalsområden där insugspulserna inte är avstämda, vilket ju verkar logiskt. Ser man på de effektkurvor som mätts upp av företaget verkar det som om resultatet blir att du får en jämnare effektkurva med liiite högre toppeffekt.

Varför? För att det går...

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2007
#34
En såndär plastbit till fläkt kan aldrig bilda något övertryck att tala om, den måste utformas som en centrifugalkompressor likt en turbo och varför gör den inte det? jo för det krävs en satans effekt för att driva den.

Hur många av dessa trådar skall dyka upp tro?

Kan ställa upp ett exempel till:

En schübeler fläkt matad med 2500watt borstlös kraft ger dig 300km/h i utloppsfart, diametern på utblåset är 3" dvs 76mm vilket är rätt lagom för ett bilinsug.

300km/h blir 300/3.6= 83m/s     76mm diameter ger arean 0.004m2   0.004*83 = 22m3/min

Då tar vi en Nissan micra 1.2liter och 6000rpm,  1.2liter och 3000gånger blir 3.6m3/min

dvs köper du en fläktsetup för 10000kr så levererar den nära på 10ggr så mycket luft som en Micra behöver, MEN aldrig något övertryck, det är en fläkt och ingen kompressor!!

http://home.vrweb.de/~schuebeler.impeller/Vec-ge-main.jpg

http://home.vrweb.de/~schuebeler.impeller/lieferumf943ph_l.jpg

http://home.vrweb.de/~schuebeler.impell … video.mpeg
Senast redigerat av torpis (30 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

270 Inlägg
30 december 2007
#35
Man kan ju använda fläkten som "generator" istället, att få insugsluften att driva en glödlampa eller så. wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2007
#36
johnny blade skrev:
Man kan ju använda fläkten som "generator" istället, att få insugsluften att driva en glödlampa eller så. wink
haha, bästa på länge faktiskt smile    nu börjar det likna nått big_smile sätt "elturbon" bakanför avgasröret och låt den ladda batteriet och på så vis avlasta generatorn och få mer ork i motorn smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

27 Inlägg
1 januari 2008
#37
Tycker att alla pratar om att det inte funkar, men det e ju ingen som har provat........Jag hoppas på det bästa iaf och tar nog och beställer en big_smile
Skulle det nu inte funka så får jag väl hellre ta den smällen!!!!

trevligt :D

Smålänning
7 882 Inlägg
1 januari 2008
#38
Kan, om den pumpar tillräckligt med luft, hjälpa till lite på lågvarv, i o med att motorn inte suger i sig så mycket luft med slutet gasspjäll, så kan den trycka in lite och ge lite mer ork. I alla fall i teorin smile

frän tanke är det dock big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 882 Inlägg
1 januari 2008
#39
Har ni tänkt på det att det är folk som sitter och klurar så som får nobelpris... hmm big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Move Your Mind
164 Inlägg
1 januari 2008
#40
Testar man inte får man inte reda på om det fungerar! Dock har jag svårt att tro att detta ger nån effekt. En turbo komprimerar ju luften, har svårt att tro att denna lilla snurra gör det, tyvärr. Men jag vill helt klart ha reda på slutresultatet, det kanske förvånar alla!

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"


Sök