3721
Sök

Elektrisk turbo

5 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#1
Hej till alla!
Jag har byggt en liten elektrisk turbo och ska nu prova den, men har ett litet problem!
Hur och var ska jag koppla den så att den funkar bara ner man trycker på gasen? D.v.s. var ska jag koppla + kabel.
Den har redan säkringar på 6V!
Det är Honda Civic 1.8 vtec 2007 jag ska testa på. Ska jag installera den före eller efter luft sensorn?
Tack på förhand!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 december 2007
#2
ett tipps är ji att du tästar den på en äldre bil så du inte pajjar nått

Sump Runk Rätt O Slätt!

4 506 Inlägg
29 december 2007
#3
Du måste ju isf koppla in den Före Lufftmassemätaren, Annars kommer den ju få helt fel Lambda värden, Och hur funkar denna Elektriska Turbo?

Är det en Elfläckt som ska mata lufft in i motorn eller hur är det tänkt?

Kan du andas kan du dö.

5 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#4
Ja det är en Elfläckt som ska mata luft in i motorn och det är en sådan vanligt el- motorn vilken man har i el bilar osv. vet inte hur många varv men är inte så stark! smile

4 506 Inlägg
29 december 2007
#5
irich skrev:
Ja det är en Elfläckt som ska mata luft in i motorn och det är en sådan vanligt el- motorn vilken man har i el bilar osv. vet inte hur många varv men är inte så stark! smile
Chansen är ju den att det blir en Strypning ist för att det skulle ge ngn effekt.
Jag har frågat en riktig biltrimmare ang sådana FläktBoosters och han skrattade
bara, Så det är nog inte något att sattsa på överhuvudtaget.

Kan du andas kan du dö.

5 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#6
Här är några bilder hur den ser ut

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=irich&cat=36575&image=217519
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=irich&cat=36575&image=217517
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=irich&cat=36575&image=217518

Proffa
282 Inlägg
29 december 2007
#7
Hmm...tror nog (läs vet) att det där inte kommer att funka tyvärr...läste om någon dude som skulle bygga motsvarande med någon datorfläkt. Någon däremot räknade ut att han skulle behöva en yta med motsvarande fläktar på ca en kvadratmeter för att ens komma upp i atmosfärstryck..dvs 0 bar...roll


Proffa
282 Inlägg
29 december 2007
#8
Vad är grejen med 6V säkringar?? hmm


736 Inlägg
29 december 2007
#9
Ett exempel, man brukar ju säga att en kompressor som drivs av drivremmar från vevaxeln tar minst 10 hk från motorn, låt säga 10 kW. Varför skulle inte då elmotorn behöva vara på likvärdig effekt för att kunna producera samma mängd luft, så man bör nog ha en elmotor som är säkrad på runt 800 A vilket skulle ladda slut på batteriet ganska fort.


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 december 2007
#10
Du kommer lätt få 10hk mindre minst! finns fler trådar om det.
Senast redigerat av torpis (29 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

31 Inlägg
29 december 2007
#11
Hehe, tror du får "bättre" effekt om du tar en slang direkt ifrån ett utav utblåsen inne i bilen och drar till insuget big_smile


1 311 Inlägg
29 december 2007
#12
Om jag ska va lite sådär tråkig så kan vi ta och kika på det här alternativet ur ett lite mer vetenskapligt perspektiv;

Hur mycket luft andas din motor per sekund? 1,8l på maxvarv... (7000?rpm)/60 ger alltså 210 liter per sekund i slagvolym på maxvarv, hur stor mängd luft flyttar din fläkt? brukar stå angivet på en del i m3/min

ska till en jävla fläkt att flytta 210l luft per sekund!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

3 235 Inlägg
29 december 2007
#13
Det där är ingen turbo, utan en elvift.

Den kommer nog inte att ge den nån större ökning i prestanda, utan förmodligen tvärtom.

Den är inte kraftig nog att skapa övertryck i insuget, och utan övertryck är det ingen vits att ha den där...


Diktator
433 Inlägg
29 december 2007
#14
Prova sett den i en moped istället. tongue Polarn monterade en datorfläkt i insugsröret på sin moped och det blev faktiskt märkbar skillnad. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
29 december 2007
#15
Det krävs bra snurr för att skapa övertryck. Det är ju så att fläkten måste putta mer luft än vad bilen själv suger i sig vid fullgas. Och med plattan i mattan suger det rätt bra faktiskt. smile

Så tyvärr, du kommer troligen få mindre hkr...

Vill du tvunget testa så sätt en manuell kontakt, så du styr fläkten från en knapp i bilen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

4 554 Inlägg
29 december 2007
#16
de du kan göra är att bygga en ejektorfläkt då kan du uppnå liknande effekt och endå inte bromsa när den inte är igång, finns att köpa till t ex pannor med dåligt drag i skorstenen.
den minsta ger 250m3/h och den största 650m3/h men är då fortfarande relativt små fläktar

3 235 Inlägg
29 december 2007
#17
Inte för att mobba dig på nåt sätt, nej...,
men viften kommer inte kunna hänga med när du gasar friskt, och då kommer den luften som sugs in att driva fläkten till hastigheter som den lilla elmotorn inte är beräknad för. Den kommer nog med all säkerhet att ge upp...

Köp ett sportluftfilter istälelt, det bli mer effekt av det, tro mig.


4 554 Inlägg
29 december 2007
#18
räknade lite har du en ejektorfrläkt som ger 650m3/h så kan den ge runt 180liter/sekund

men de går säkert att bygga en egen med rätt grejjer som ger mer

736 Inlägg
29 december 2007
#19
loudness skrev:
räknade lite har du en ejektorfrläkt som ger 650m3/h så kan den ge runt 180liter/sekund

men de går säkert att bygga en egen med rätt grejjer som ger mer
Sant, men detta är obelastat, ska du ha ex 0,5 bars övertryck är det en helt annan sak, de fläktarna ska ge stor volym inte högt tryck, vid överladdning av en motor krävs båda, därav den stora effektåtgången.


4 554 Inlägg
29 december 2007
#20
frasse4 skrev:
loudness skrev:
räknade lite har du en ejektorfrläkt som ger 650m3/h så kan den ge runt 180liter/sekund

men de går säkert att bygga en egen med rätt grejjer som ger mer
Sant, men detta är obelastat, ska du ha ex 0,5 bars övertryck är det en helt annan sak, de fläktarna ska ge stor volym inte högt tryck, vid överladdning av en motor krävs båda, därav den stora effektåtgången.
juste då sket de sig med ejektorn:P


Sök