3331
Sök

Mina bromsar låter/gnisslar?!

168 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#1
Vad är felet? det är grymmt störande och vill få bort ljudet! När jag bromsar slutar det...Det slutar inte när jag använder handbromsen... hur skall jag få bort det? vad kan det vara? Tacksam för svar/tips.


MVH Emelie
Senast redigerat av EmlanGbg (2 januari 2008)


31 december 2007
#2
Bromsarna  Är Nog Slut ! Kan Ha Kommit Inn Mycket Grus I Hoken Me.
Kan Hjälpa Med Att Högtryckstvätta På Hoken
Mvh Krille

168 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#3
Krilles_mkivsupra skrev:
Bromsarna  Är Nog Slut ! Kan Ha Kommit Inn Mycket Grus I Hoken Me.
Kan Hjälpa Med Att Högtryckstvätta På Hoken
Mvh Krille

Det är trumbromsar bak, och det är dem som låter=/


246 Inlägg
31 december 2007
#4
Backarna är förmodligen slut
Byt alltid Bromssylindern samtidigt
Byt det o dagen blir till solsken..

Servicerådgivare
715 Inlägg
31 december 2007
#5
speedshop skrev:
Backarna är förmodligen slut
Byt alltid Bromssylindern samtidigt
Byt det o dagen blir till solsken..

Bara en liten fråga.. varför ska man byta Bromscylindrarna om dém inte är kass?

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

246 Inlägg
1 januari 2008
#6
chrille_ skrev:
speedshop skrev:
Backarna är förmodligen slut
Byt alltid Bromssylindern samtidigt
Byt det o dagen blir till solsken..

Bara en liten fråga.. varför ska man byta Bromscylindrarna om dém inte är kass?

mvh chrille

Jo bromcylindern kostar ca250kr o läcker den så är backarna kass igen dumt o chansa eller hur....O du slipper riva rubbet igen.....
Dummsnål är inget o vinna på..Bromscylindern åldras o rostar även den...sen läcker den..

687 Inlägg
1 januari 2008
#7
Man ser väl om bromscylindern läcker? Jag tycker då att det låter onödigt att byta om den inte läcker.

Servicerådgivare
715 Inlägg
1 januari 2008
#8
volvo_Tobias skrev:
Man ser väl om bromscylindern läcker? Jag tycker då att det låter onödigt att byta om den inte läcker.

precis man ser om den läcker och man kan trycka in kolvarna i cylinder så man vet att den är okey!

Helt onödigt att byta om den inte är kass!

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

550 Inlägg
1 januari 2008
#9
Man byter alltid cylindrarna. Om man inte byter och dom börjar läcka efter ett tag då skrotar man dom nya backarna. Det är bara amatörer som inte byter cylindrar.

Om det låter de första inbromsningarna  och sen slutar då är det bara dagrosten i trummorna som slits bort. Det är helt normalt när det är hög luft fuktighet.

Men om handbromsspaken  börjar ta högt då är det dags att renovera bakbromsarna.
Senast redigerat av The_Dude (1 januari 2008)


Glidarn
408 Inlägg
1 januari 2008
#10
Har samma prob me min bil, har kollat å såg att det läcker från cyllarna + en djävla massa skit
i trumman så det blir å byta när vädret tillåter:)

(obrut)

168 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#11
Hmm=) om en sån cylle kostar 250 spenn så byter jag nog den samtidigt..skadar inte. Bytte växellådsolja förra veckan också. Hade inte behövts men känns bra att ha gjort det. Låser handbromsen endast bakbromsarna? för när jag lägger i handbromsen så upphör inte gnisslandet, det är endast när jag använder fotbromsen....Och när jag hade uppe bilen på lyft så lät det som att det kom från bakbromsarna..har hört att det ofta är så på trumbromsar, ett tecken på att dem ligger nära på. Men inte bromsar typ....( skulle tydligen vara positivt) rätta mig om jag har fel! Bromsbeläggen fram är nybytta, vet däremot inte i vilket skick oken är eller om det har något med saken att göra? Måste även påpeka att detta problem uppstod när minusgraderna och vintern kom!
Senast redigerat av EmlanGbg (2 januari 2008)


550 Inlägg
2 januari 2008
#12
Ja handbromsen tar på bakhjulen. Men jag tror inte att det är ngn fara om ljudet upphör när du bromsat ett par ggr. Men som sagt om spaken tar högre än normalt då är backarna slut.


168 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#13
The_Dude skrev:
Ja handbromsen tar på bakhjulen. Men jag tror inte att det är ngn fara om ljudet upphör när du bromsat ett par ggr. Men som sagt om spaken tar högre än normalt då är backarna slut.

Men typ:) jag får inte ihop det. Ljudet slutar bara när jag bromsar, men fortsätter när jag lättar på bromspedalen igen. Drar jag i handbromsen när jag rullar slutar det inte att gnissla. Och beläggen fram är nya?


375 Inlägg
3 januari 2008
#14
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte


168 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#15
Andreas_ace skrev:
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Okej, är det krångligt att fixa tro? det är med andra ord mina frambromsar som låter tror du?


550 Inlägg
3 januari 2008
#16
Andreas_ace skrev:
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Var sätter du en antiskrik platta i ett trummbromssystem?????

Sen har det visst att göra med vilken kvalite man har på beläggen om dom har lätt för att  gnissla eller ej.


168 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#17
The_Dude skrev:
Andreas_ace skrev:
Du behöver antiskrikplattor för bromsar i bak. Detta gäller typ alla bilar.
Det är ett vanligt syntom och har inget med kvalité eller hur mycket belägg du har kvar.

Skrikplattorna sätter du på bromsklossens baksida, dvs mellan plattan och bromscylinder.


Ang byte av cylinder/bromsok så behövs inte detta.
Systemet är helt tätt och byter man bromsvätska som man ska så blir det ingen rost.

Om själva gummidamasken ser sliten ut så kabn man byta ut denna eller satsa på nytt ok.
Men som sagt, ser det bra ut så behövs det inte göras ngt byte

Var sätter du en antiskrik platta i ett trummbromssystem?????

Sen har det visst att göra med vilken kvalite man har på beläggen om dom har lätt för att  gnissla eller ej.

Precis. Trumbromsar bak=/



Sök