3140
Sök

Kondensator

Team Kränghäng
657 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
hej..

Är väldigt rookie på bilstereo, nu ska jag montera två slutsteg i bilen och undrar om man måste använda en kondensator då?? Är det att rekommendera??

Vad jag förstår så "lagrar" en kondensator ström för att alltid kunna tillföra en jämn ström nivå..

Tacksam för svar..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

412 Inlägg
24 november 2005
Bra fråga, för jag undrar även samma sak! hoppas någon kunnig kommer in snart:)

10 287 Inlägg
24 november 2005

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 november 2005
Enligt vad jag har förstått och läst så är det bästa om man dimensionerar kabel från batt till slutsteg, och även från slutsteg till jord ordentligt och har ett "bra" batteri så ska det inte behövas nån konding!

288 Inlägg
24 november 2005
kondringen lagrar ström för att lättare släppa i från sig ström när steget behöver. det innbär snabbare bas mm eftersom strömmen inte behöver "sugas" från bateriet utan lätt tas från kondringen. (lite enkelt beskrivet)

RX-7
Tack till: Creatix.se - Xtremt.se - RaidoPower.com - Ralphsdack.com - Wikingrekond.com - BRL Trollhättan - Jspec.se

20 Inlägg
24 november 2005
Batteriet klarar inte av att ge stora och snabba strömstötar, som en kraftig baskagge i musiken innebär, och utan kondensator kommer ljudet låta slött och man får ingen riktig kick i basen. Med en eller flera kondensatorer (helst en till varje slutsteg) lagras spänningen i dessa och dom kan blixtsnabbt leverera ström till slutstegen när basen dunkar till.
Det är också viktigt att du drar ordentliga kablar, minst 20mm, men gärna 25 och 30mm också för framtida slutstegsuppgraderingar, självklart ska både plus och jord ha samma storlek på kabeln, det är även viktigt att uppgradera jordkabeln som sitter vid batteriet som ofta brukar vara väldigt klen.

859 Inlägg
24 november 2005
dannefrokt skrev:
Batteriet klarar inte av att ge stora och snabba strömstötar, som en kraftig baskagge i musiken innebär, och utan kondensator kommer ljudet låta slött och man får ingen riktig kick i basen. Med en eller flera kondensatorer (helst en till varje slutsteg) lagras spänningen i dessa och dom kan blixtsnabbt leverera ström till slutstegen när basen dunkar till.
Det är också viktigt att du drar ordentliga kablar, minst 20mm, men gärna 25 och 30mm också för framtida slutstegsuppgraderingar, självklart ska både plus och jord ha samma storlek på kabeln, det är även viktigt att uppgradera jordkabeln som sitter vid batteriet som ofta brukar vara väldigt klen.

Sanning med motifikation. Har man ett BRA batteri/er så funkar det aldeles utmärkt utan konding. Jag hade tänkt att köra utan med cirkus 2100wrms:-) i aktuell last.

/Theo

6 851 Inlägg
24 november 2005
Theo skrev:
dannefrokt skrev:

Sanning med motifikation. Har man ett BRA batteri/er så funkar det aldeles utmärkt utan konding. Jag hade tänkt att köra utan med cirkus 2100wrms:-) i aktuell last.

/Theo

Kan bara hålla med Theo. Det är skillnad på batteri och batteri..

PS. Konding är verkligen överskattat. Tyvärr tror många att det "hjälper" när basen är dålig, men har inte kollat över resterande delar till stereon, typ kablar el. batteri/er m.m..
Senast redigerat av Tiaz (24 november 2005)

914 Inlägg
24 november 2005
Ja med mina 2 extra batterier driver jag ett kicker 2500.1 steg å ett 900.4 steg.
Har inte en enda konding ikopplad till det.

288 Inlägg
24 november 2005
skulle de vara nak del att ha en kondring i era system da?

RX-7
Tack till: Creatix.se - Xtremt.se - RaidoPower.com - Ralphsdack.com - Wikingrekond.com - BRL Trollhättan - Jspec.se

6 851 Inlägg
24 november 2005
Bratten skrev:
skulle de vara nak del att ha en kondring i era system da?

Slänger hellre i ett batteri till. Gör mer nytta än vad kondingen gör.
Konding är väl det sista som skulle åka i min bil då jag anser att ett bra batteri är mycke bättre än vad en liten konding är.

14 Inlägg
24 november 2005
Måste ju dock säga att kondningar är bra till motsattsen av vad många tycker.
Jag har tre batterier och och tycker det blir mer fart med kondningarna.
För i mångt och mycket där inte batteriet skjuter på där gör kondningen det.

Men nu kan ju inte alla dela samma åsikt..

Mvh//Genesis
Senast redigerat av Genesis (24 november 2005)

21 761 Inlägg
24 november 2005
Jag anser också att om man har ordentliga kablar och bra batteri så ska det inte behövas.
Det kommer väl inte att låta sämre med en konding men inte så mycket bättre heller, tror jag personligen.

6 851 Inlägg
24 november 2005
Genesis skrev:

Mvh//Genesis

Självklart att alla inte har samma åsikt. Tycker man att det hjälper med en konding, kör då med en sån. Det jag skriver är bara vad jag själv tycker..

27 Inlägg
8 december 2005
Ronnie.L skrev:
Ja med mina 2 extra batterier driver jag ett kicker 2500.1 steg å ett 900.4 steg.

´

tror inte dina steg pumpar ut full effekt med den stereo du har.

en bilstereo är ju källan till hela systemet. man kan ju beskriva det så alla föstår, håller du mikrofonen närmare munnen kommer mer ljud, oavsett hur stor steg du har.

power is nothing whitout control

24 Inlägg
9 december 2005
En kondig gör ju även så den drar jämnare ström från batteriet. Istället för att det blir en jätte pik på strömen varje gång basen slår så tar basen denna strömpik från kondingen, och kondingen i sin tur drar en jäm ström från batteriet eftersom den även drar ström när inte basen slår.

Att tänka på är också att många slutsteg (iaf måna monoblocks bas stegen) har redan inbyggda kondingar. vilket gör en yttre kondin överflödig.
Senast redigerat av Airman (9 december 2005)

-----
Kristoffer Gustafsson
Tiger Supercat XLT
http://www.garaget.org/?car=278266

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
9 december 2005
simppe skrev:
Ronnie.L skrev:

´

tror inte dina steg pumpar ut full effekt med den stereo du har.

en bilstereo är ju källan till hela systemet. man kan ju beskriva det så alla föstår, håller du mikrofonen närmare munnen kommer mer ljud, oavsett hur stor steg du har.

Tror nog Nakamichin är fullt tillräcklig... wink Googla den å kolla själv. Inte många som känner till märket...

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

914 Inlägg
9 december 2005
Hahaha tackar imon ... jag har aldrig vart med om en värre cd har testat en av alpines "värstingar" och clarion spelare som ska vara bland de värsta och det var grymt vilken hörbar skillnad det var mellan dessa 3 spelarna...

Plus som sagt jag har ju inte vart på biltema å handlat mina saker så ja jag har nog rätt feta kondingar inbyggda i mina steg har dock ej vågat skruva isär dom å kolla. Jag märker inte av att jag har några problem att pumpa fram ström.

859 Inlägg
9 december 2005
Ronnie.L skrev:
Hahaha tackar imon ... jag har aldrig vart med om en värre cd har testat en av alpines "värstingar" och clarion spelare som ska vara bland de värsta och det var grymt vilken hörbar skillnad det var mellan dessa 3 spelarna...

Plus som sagt jag har ju inte vart på biltema å handlat mina saker så ja jag har nog rätt feta kondingar inbyggda i mina steg har dock ej vågat skruva isär dom å kolla. Jag märker inte av att jag har några problem att pumpa fram ström.

Instämmer!

Jag anser att Nakamichi är det bästa du kan ha när det gäller REN ljudkvallite i bil. Dessutom är det en av de spelarna som är stabilast på lågnivån, så att påstå att den inte ger rätt kraft är så fel det kan bli.

MVH Theo

14 Inlägg
10 december 2005
Tiaz skrev:
Genesis skrev:

Mvh//Genesis

Självklart att alla inte har samma åsikt. Tycker man att det hjälper med en konding, kör då med en sån. Det jag skriver är bara vad jag själv tycker..

Tiaz inget illa menat mot dig tycker det är bra att vi alla har olika åsikter..

Sök