Såhär ligger det till.
En bur som godkänns hos svensk bilprovning går igenom när den i sig inte kan orskaka skada på förare eller passagerare. Därmed sagt att samtliga punkter där någon i bilen kan komma åt buren när dom sitter fastspända måste vara vadderade. På en bil som godkänts med vanlig halvbur (som min) så räknar dom helt enkelt med att ingen kan åka där bak, och reggar den som tvåsitsig. Du kan då lugnt ta bort säkerhetsbälte mm till sätena bak. Då gäller det också bara att se till att personerna som sitter i framsätet inte kan skada sig på det som är bakom sig, detta är inte svårt att få igenom. Har du helbur däremot är det svårare. Du får tex inte få in några fingrar mellan A-stolpen och buren, du måste vaddera allt du kan nå med händerna samt att du måste ha kasskydd för den tvärgående takbalken vid rutan, det räcker altså inte med en vaddering där.
Har du byggt en bur där baksätet sitter kvar och kan användas så gäller självklart samma sak där. Bygg buren och vaddera så att ingen kan komma till skada vid en eventuell krock.
Angående gatgodkända rallybilar med bur. Min bil är reggad med bur och 100% gatgodkänd. Bur har ingenting med gatgodkänningen att göra, så länge bilen är reggad med tillbehöret. Du kan se det som samma sak som en dragkrok, så länge det är rätt gjort.
Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two