2981
Sök

Bur med baksäte...

169 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#1
tjena jag undrar har hört å läst att man får använda bur utan att regg bes om man har baksätet kvar... stämmer detta nåbn som vet??.../Fredrik

Full Gas Spar Tid:P

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
2 januari 2008
#2
I rally är det väl så? asså typ Volvo Original serien får ju framföras på väg, och det är ju burar i dom men baksätet är ju kvar, men det är ju rally^^ eller är jag helt fel ute?


1 059 Inlägg
2 januari 2008
#3
stor skillnad på båge o bur.
Men sitter bältena kvar bak o du har båge bara så klara du dig från o regga om om han inte är grymt nitisk.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Starkt Nürburgring-beroende :)
95 Inlägg
2 januari 2008
#4
Alternativet är att köpa en bolt-in bur som du skruvar. Denna plockar du enkelt ur och i för de tillfällen du inte vill ha den i.

213 Inlägg
2 januari 2008
#5
När jag reggade min med bur blev den till 2sitsig i papprena....

1 311 Inlägg
2 januari 2008
#6
Ja i voc så måste du ha sätet kvar eftersom det är en orginalcup dvs, så mkt som möjligt ska vara orginal, men jag tror reggningen lyder 2sits, har väldigt svårt att tro att sbp skulle tillåta nån att sitta bak bland burrören vid en krock... är nog goodbye med huvet ganska fort då. du måste även ha trep.bälte kvar eftersom du ska kunna titta i döda vinkeln etc. i trafiken!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 827 Inlägg
2 januari 2008
#7
Såhär ligger det till.

En bur som godkänns hos svensk bilprovning går igenom när den i sig inte kan orskaka skada på förare eller passagerare. Därmed sagt att samtliga punkter där någon i bilen kan komma åt buren när dom sitter fastspända måste vara vadderade. På en bil som godkänts med vanlig halvbur (som min) så räknar dom helt enkelt med att ingen kan åka där bak, och reggar den som tvåsitsig. Du kan då lugnt ta bort säkerhetsbälte mm till sätena bak. Då gäller det också bara att se till att personerna som sitter i framsätet inte kan skada sig på det som är bakom sig, detta är inte svårt att få igenom. Har du helbur däremot är det svårare. Du får tex inte få in några fingrar mellan A-stolpen och buren, du måste vaddera allt du kan nå med händerna samt att du måste ha kasskydd för den tvärgående takbalken vid rutan, det räcker altså inte med en vaddering där.

Har du byggt en bur där baksätet sitter kvar och kan användas så gäller självklart samma sak där. Bygg buren och vaddera så att ingen kan komma till skada vid en eventuell krock.

Angående gatgodkända rallybilar med bur. Min bil är reggad med bur och 100% gatgodkänd. Bur har ingenting med gatgodkänningen att göra, så länge bilen är reggad med tillbehöret. Du kan se det som samma sak som en dragkrok, så länge det är rätt gjort.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 311 Inlägg
2 januari 2008
#8
Eisenhut skrev:
Såhär ligger det till.

En bur som godkänns hos svensk bilprovning går igenom när den i sig inte kan orskaka skada på förare eller passagerare. Därmed sagt att samtliga punkter där någon i bilen kan komma åt buren när dom sitter fastspända måste vara vadderade. På en bil som godkänts med vanlig halvbur (som min) så räknar dom helt enkelt med att ingen kan åka där bak, och reggar den som tvåsitsig. Du kan då lugnt ta bort säkerhetsbälte mm till sätena bak. Då gäller det också bara att se till att personerna som sitter i framsätet inte kan skada sig på det som är bakom sig, detta är inte svårt att få igenom. Har du helbur däremot är det svårare. Du får tex inte få in några fingrar mellan A-stolpen och buren, du måste vaddera allt du kan nå med händerna samt att du måste ha kasskydd för den tvärgående takbalken vid rutan, det räcker altså inte med en vaddering där.

Har du byggt en bur där baksätet sitter kvar och kan användas så gäller självklart samma sak där. Bygg buren och vaddera så att ingen kan komma till skada vid en eventuell krock.

Angående gatgodkända rallybilar med bur. Min bil är reggad med bur och 100% gatgodkänd. Bur har ingenting med gatgodkänningen att göra, så länge bilen är reggad med tillbehöret. Du kan se det som samma sak som en dragkrok, så länge det är rätt gjort.

Vad är kasskydd? såg nån typ av vaddering som var godkänd av fia för 300kr metern, ser 8kantig ut (en halva var alltså 4kantig, är det kasskydd?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 827 Inlägg
2 januari 2008
#9
Nej, kasskydd är en plåt som börjar i taket och går ner till nedandelen av röret, detta för att se till att huvudet kasar på plåten ner istället för att smälla huvudet i röret. Det blir en för hård smäll även om du har vaddering. Hoppas du förstod min lite konstiga förklaring.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

169 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#10
tack för alla svaren.. me jag tänkte köpa en folkracebur av svets o smide... men då får jag väl regga.. är det svåart att få igenom med hel bur???

Full Gas Spar Tid:P

1 827 Inlägg
2 januari 2008
#11
Ja, det är ju svårare än med halvbur. Det svåraste är dock att återställa resten av bilen till orginalskick om du haft den som busbil tidigare. Allt måste nämligen vara orginal på en regbes, även om du bara ska regga bur.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 311 Inlägg
2 januari 2008
#12
Eisenhut skrev:
Nej, kasskydd är en plåt som börjar i taket och går ner till nedandelen av röret, detta för att se till att huvudet kasar på plåten ner istället för att smälla huvudet i röret. Det blir en för hård smäll även om du har vaddering. Hoppas du förstod min lite konstiga förklaring.

men varför står det inget om det i sbf´s reglemente?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 827 Inlägg
2 januari 2008
#13
Corpze skrev:
Eisenhut skrev:
Nej, kasskydd är en plåt som börjar i taket och går ner till nedandelen av röret, detta för att se till att huvudet kasar på plåten ner istället för att smälla huvudet i röret. Det blir en för hård smäll även om du har vaddering. Hoppas du förstod min lite konstiga förklaring.

men varför står det inget om det i sbf´s reglemente?

För att det är stor skillnad på SBF och Bilprovningen.

Bilprovningen ska se till att din bil inte är farlig att köra för dig när du är på allmän väg. Kör du med vanligt bälte och utan hjälm så är det aktuellt.

Anledningen till att det inte nämns i SBF är att du aldrig når den strävan med 6" bälte och hjälm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 311 Inlägg
2 januari 2008
#14
Eisenhut skrev:
Corpze skrev:
Eisenhut skrev:
Nej, kasskydd är en plåt som börjar i taket och går ner till nedandelen av röret, detta för att se till att huvudet kasar på plåten ner istället för att smälla huvudet i röret. Det blir en för hård smäll även om du har vaddering. Hoppas du förstod min lite konstiga förklaring.

men varför står det inget om det i sbf´s reglemente?

För att det är stor skillnad på SBF och Bilprovningen.

Bilprovningen ska se till att din bil inte är farlig att köra för dig när du är på allmän väg. Kör du med vanligt bälte och utan hjälm så är det aktuellt.

Anledningen till att det inte nämns i SBF är att du aldrig når den strävan med 6" bälte och hjälm.

då får man isåfall inte ha hjälmkrossarstag heller va?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 827 Inlägg
3 januari 2008
#15
Corpze skrev:
Eisenhut skrev:
Corpze skrev:

men varför står det inget om det i sbf´s reglemente?

För att det är stor skillnad på SBF och Bilprovningen.

Bilprovningen ska se till att din bil inte är farlig att köra för dig när du är på allmän väg. Kör du med vanligt bälte och utan hjälm så är det aktuellt.

Anledningen till att det inte nämns i SBF är att du aldrig når den strävan med 6" bälte och hjälm.

då får man isåfall inte ha hjälmkrossarstag heller va?

Jo, det vet jag minst en som har... men som sagt, den måste vara ordentligt vadderad. Jag kan dock hålla med dig om att den borde kännas minst lika bra att sätta huvudet i som det främre staget.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

486 Inlägg
3 januari 2008
#16
NErixon skrev:
Alternativet är att köpa en bolt-in bur som du skruvar. Denna plockar du enkelt ur och i för de tillfällen du inte vill ha den i.

Vart kan man köpa det?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Meister
6 763 Inlägg
3 januari 2008
#17
Tomas_H skrev:
NErixon skrev:
Alternativet är att köpa en bolt-in bur som du skruvar. Denna plockar du enkelt ur och i för de tillfällen du inte vill ha den i.

Vart kan man köpa det?

Classic Industries har till Camaron. Men jag tvivlar på att de finns färdiga till typ 740. Men de går väll att beställa eller bygga en sån om man vill. big_smile


Starkt Nürburgring-beroende :)
95 Inlägg
3 januari 2008
#18
camaro67 skrev:
Tomas_H skrev:
NErixon skrev:
Alternativet är att köpa en bolt-in bur som du skruvar. Denna plockar du enkelt ur och i för de tillfällen du inte vill ha den i.

Vart kan man köpa det?

Classic Industries har till Camaron. Men jag tvivlar på att de finns färdiga till typ 740. Men de går väll att beställa eller bygga en sån om man vill. big_smile

Det finns säkerligen igen färdig bolt-in bur som du skruvar till 740. Däremot skulle jag rekommendera dig att ringa till Gunnarsjö Svets & Smide som tillverkar folkrace/rally/racing-burar och kan bocka och kapa till de rör du vill ha för att göra en egen bolt-in bur. Billiga också. Du når dem på http://www.svetsosmide.se eller ring 0320-86055.
Till just Evo finns det bl.a. Cusco osv.

Meister
6 763 Inlägg
3 januari 2008
#19
NErixon skrev:
camaro67 skrev:
Tomas_H skrev:

Vart kan man köpa det?

Classic Industries har till Camaron. Men jag tvivlar på att de finns färdiga till typ 740. Men de går väll att beställa eller bygga en sån om man vill. big_smile

Det finns säkerligen igen färdig bolt-in bur som du skruvar till 740. Däremot skulle jag rekommendera dig att ringa till Gunnarsjö Svets & Smide som tillverkar folkrace/rally/racing-burar och kan bocka och kapa till de rör du vill ha för att göra en egen bolt-in bur. Billiga också. Du når dem på http://www.svetsosmide.se eller ring 0320-86055.
Till just Evo finns det bl.a. Cusco osv.

De va ju inte dyrt big_smile Kanske skulle ta och prata med dom om en båge till Camaron big_smile


486 Inlägg
3 januari 2008
#20
NErixon skrev:
Det finns säkerligen igen färdig bolt-in bur som du skruvar till 740. Däremot skulle jag rekommendera dig att ringa till Gunnarsjö Svets & Smide som tillverkar folkrace/rally/racing-burar och kan bocka och kapa till de rör du vill ha för att göra en egen bolt-in bur. Billiga också. Du når dem på http://www.svetsosmide.se eller ring 0320-86055.
Till just Evo finns det bl.a. Cusco osv.

Jo jag tänkte köpa en båge därifrån. Men efter som bilen måste vara original vid en regbes. så hade det varit gött med en uttagbar båge. Får la ringa och kolla.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök