3208
Sök

T5 eller B230FT i Amazon 66 122S?

Öh, barlös.
300 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#21
twin_cam skrev:
DPB skrev:
torpis skrev:
Hur många HK får en Amazon ha?  kan ju vara ide att välja B230fk (135hk turbo) eller 2.4/2.5t istället för T5 pga mindre effekt på pappret.

på med en 19T turbo och tanka E85 så har du en setup som ser original ut men du har 300hk utan att anstränga bitarna för mycket smile

Låter ju ganska intressant, vad är det mera för saker i motorn som behövs göras?

Inte mycket. Både T5 (B5234 menar jag) och B230 FK/FT har originalgrejjer som håller för 300 hk lätt om man trimmar rätt.

Med etanol kan du köra på lägre ladd och högre tändning, vilket är skonsamt för motorn.

Byte av turbo, sänka komp? Vad mer ska göras? 2.5 " rör? för ca 250-300 kusar.

8 156 Inlägg
2 januari 2008
#22
945TurboMS skrev:
Med skivor fram får man ha 150 hk i amazonen!!!!

Nja. Beror på hur man ser det. Man kan reg.besiktiga den med 150hk.
Men om man bygger om bilen (så att den räknas som ombyggt fordon) så är det  15 kW DIN/100 kg tjänstevikt som gäller som max. Men då krävs det att bromsar, säkerhetsanordningar och drivlina är minst lika bra och troligen bättre än donatorbilen som lämnat ifrån sig motorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

16 Inlägg
3 januari 2008
#23
Tjena! jag tycker absolut att du ska lägga ner tid med att få ner en t5! Byta axlarna runt om till 240..  Byta bakaxel måste du i vilketfal göra om du ska ha m90 lådan för den passar inte mot kardan amazon har. Lycka till smile

Volvo Amazon kunglit uderbart ;D

Öh, barlös.
300 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#24
T5 Det är mycket mer häst i  dem på papper ju vilket kommer leda till lite problem. Tror det blir grymt mycket moddningar om man jämnför med en b230fk/ft

11 Inlägg
27 juni 2008
#25
ngn som vet hur mkt hk/nm en m90 låda klara?  ca


8 156 Inlägg
27 juni 2008
#26
S-fredde skrev:
ngn som vet hur mkt hk/nm en m90 låda klara?  ca

Kolla in den här tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 72#p815772

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juni 2008
#27
Att skrämma upp en rödblockare till 250-300 häst är inte så lätt som det låter.
Det är en byggare som har som tumregel att det kostar 300kr/hästkraft när man trimmar rödblockare.

En T5 har ju 225hk original, visst, du får försöka få igenom den på nåt vis, men sen är det typ bara chip, öppet luftfilter, voilá, 280hk+... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Krom-fascisten
439 Inlägg
23 juli 2010
#28
Vill du inte bygga om hela bilen och genomgå en jävla massa jobb så hinka i en b230fk.
har själv haft tankarna på detta, och kommer själv fram till att en b230fk är bäst lämpad, mycket pga att jag vill göra den till monsteråk med minsta möjliga ansträngning. behöver inte ens installera bälten i bilen smile
En t5:a skulle antagligen resultera till "ombyggt fordon", medans man kanske kan komma undan med "ökad motoreffekt" på regbesiktningen för b230fk.

Sedan skall man tänka på att amazon orginal är mycket lättare bil än 850/940, vilket gör att den inte behöver lika mycke HK för att smita iväg.

326 Inlägg
23 juli 2010
#29
jag vill se ft maskin i den smile större turbo med uppställt ladd, lite mer soppa, alu ic och sånna saker smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 juli 2010
#30
de blir ju två olika ekonomier också beroende på vilken motor du väljer wink

fk/ft blir billigare att plocka ihop och få ner + mindre ansträngning.

5:an är dyrare, dyrare komponenter och det blir skoj att få ner den wink

Tycker du ska satsa på en fk, då kommer du somsagt undan lindrigt på besiktningen. Till blocket så tar du sen ett b20 tråg och b20 fäste till oljepumpen så har du vips en rakställd motor vilket ger med plats. Jaga rätt på en sprängkåpa b20/m45 så kan du smacka dit en rakställd låda också.


5 111 Inlägg
23 juli 2010
#31
Han har haft 2½ år på sig att bestämma sig...om han ännu velar så lär det nog ta ett tag. wink


Öh, barlös.
300 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#32
Hehe, projektet stannade av pga sjukdom Amazonen står fortfarande och väntar hungrigt på en ny snurra. Men tror det kommer åka i en hottad B20 (har alla delarna hemma) tills jag mår bättre igen och ekonomin stabiliserar sig.

18 Inlägg
26 januari 2011
#33
Ja, vill bara nämna detta då det verkar vara många som är intresserad av b230ft/fk i en amazon.

B230fk/ft gå ej att registreringsbesiktiga i en amazon,
Enligt SFROs bygghandbok:
Volvo Amazon, med skivor fram
Max effekt 110kw/150hk
Max Vrid 196

Då fk/ft överstiger vridmomentskraven så skiter det sig. Så ombyggt fordon är det som gäller för amazon med fk/ft!

Ser fram emot en hottad B20, det är häftigt! Lycka till!


Sök