Tjenare, min bil drar mot sidorna på vägen när jag kör. Mer när det är ojämn väg. lite jobbigt när man måste holla imot ratten lite.
Vad kan det bero på? Är det normalt?
Jag har Bak: 245 breda däck Fram: 225 breda däck. Båda är 17" (Sommardäck)
Kan det bero på bredden på däcken? eller för att jag har lågfriktionsdäck? Eller kanske nått annat? Om jag ska köpa nya däck, hur ser jag då att dom inte är lågfriktions dom jag köper?
Jag skulle gissa på att du behöver göra en framvagnsinställning eller bara fyrhjulsmätning. Du har inte kört på en trottoarkant eller något? Som C70-ägare är jag beredd på att det rycker åt alla håll :-) Speciellt när turbon kickar in :-D
kan också vara att stötdämarna är slut. eller som sagt att hjulinställningen är helt knasig. kolla om däcken är konstigt slitna, bara utsida eller insida, fläckvis slitna osv. /emil
Mest troligt att det beror på däckbredden eller hjulinställning. Prova med originaldimension, slutar bilen spåra då så har du svaret. Sen står det inget om ifall bilen är sänkt heller. Detta påverkar ju givetvis hjulinställningen då alla hjulvinklar ändras när fjädern blir kortare. Är fjädern tillräckligt kort så hamnar du utanför vad som går att justera rätt igen. Då får man jämka lite med vinklarna så det blir så bra som det går.. vilket kan ge t.ex spårkänslighet. Kanske det är så?
Jag har för mig att jag har hört att nästan alla bilar ink dom nyare drar "lite" åt ett håll pga att man somnar att inte komma över i fel körbana eller liknande.....men jag minns inte vilket håll den drog åt....NOTERA att jag skrivit lite!!!