3516
Sök

Nytt slutsteg ?

33 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Har en låda med två st Rockford Punch 10or på 400 wrms, 800 max (8 Ohm) steget som jag har nu för att driva dom är ett MDS twelwehundered monblock 1200 watt. Men jag funderar på att köpa ett nytt steg så jag kan driva mina basar fullt ut, för de har jag hört att jag inte kan göra med mitt mds steg, vill även ha bättre konntroll då jag krämar på. Har funderat på ett Sinus Live A-1500, tror ni att de kan passa bra till mina högtalare ?
Senast redigerat av megajane (3 januari 2008)

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 januari 2008
Om jag vore dig skulle jag titta på ett bra brygg bart 2-kanals slutsteg eftersom dina basar är 8ohm och skulle du parallell koppla dem ner till 4ohm så är det lite dumt med ett digitalt mono slutsteg.
De lämnar ju mäst i lägre laster.

Kolla efter ett steg som lämnar en ca 500-1000w bryggat i 4ohm och inga Kalle anka watt då. finns ganska många bra 2-kanals slutsteg för en billig päng!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 januari 2008
Måste vara 2ohm stabila i stereo med men det är de flesta seriösa steg...

trucken
563 Inlägg
3 januari 2008
st 8ohmiga basar blir 4ohm parallellkopplat. vad ska då stegenvara 2ohm stabila i stereo? bättre det ger effekt i 4ohm.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 januari 2008
killen menar nog att ett slutsteg som är bryggkopplingsbart i 4ohm måste vara stabilt i 2ohm stereo, vilket är korrekt.

33 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Enlligt specen på sinus live steget så får jag ju ut 550 watt i 4 ohm så de borde ju funka tycker jag. Men jag ska alltså satsa på ett tvåkanaligt steg ?
Senast redigerat av megajane (4 januari 2008)

Team Autohifi!
865 Inlägg
4 januari 2008
Vist kan du köra ett SL-A1500 på dina basar, tanken från min sida var bara den att du utnyttjar steget väldigt lite och ett "billigare" 2 kanals slutsteg skulle klara av dina basar.
Annars för ev. framtida behov är det helt klart ett bra val.

Sök