3313
Sök

förbjuda fyverkerier!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
såg på tv4 nyheterna nyss, tydligen skall frågan om fyverkerier diskuteras..
jag tycker det är helt förjävligt som det är nu att smällare e borta..
funkar man i skallen kan man hantera fyverkerier..

vad tycker ni?  skall fyverkerier förbjudas ?
jävligt roliga nyårs aftonar i fortsättningen då... hmm
tänk att inte längre kunna stå och se på raketer med ungarna.. sad

en licens för raketerer kanske vore nått?   för att få den ska man gå en snabb kurs och vara över 25 år? hmm?   tråkigt att förbjuda helt roll
Senast redigerat av richardoo290 (3 januari 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 januari 2008
Så länge alla fjunisar inte kan hålla fingrarna i styr och på plats är det helt rätt. Alternativet är en stenhård 30års gräns på dem. Småkiddsen kan leka med vattenpistoler eller något istället...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Meister
6 763 Inlägg
3 januari 2008
Det ska absolut förbjudas. Hundar som blir tokiga, ungar som smäller fingrar m.m.
Sen skitar de ner i naturen som vi är så jävla rädda om. Grannen har skjutit raketer i två dagar nu.. Lite trött på den killen. Han kan fan inte hälsa och sedan ska han vara någon jävla naturrätts aktivist men ändå skjuter han de där raketerna.. Oops gled iväg lite big_smile

Bobo
3 januari 2008
Ja förbjud skiten, så jävla less på alla små kidz som springer omkring och sjuter smällare och raketer hela tiden, börjar långt innan nyår och fortsätter en bit efter, inatt var det någon som drog två raketer vid fyra tiden på natten.

Starter
98 Inlägg
3 januari 2008
Haha ja camaro67 gled i väg lite..

Jag tycker att d skulle räcka om de hade en fyrverkerishow per stad. Alldeles för många som skadar sig samt nedskräpning. smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 januari 2008
Bobo skrev:
Ja förbjud skiten, så jävla less på alla små kidz som springer omkring och sjuter smällare och raketer hela tiden, börjar långt innan nyår och fortsätter en bit efter, inatt var det någon som drog två raketer vid fyra tiden på natten.

Borde man inte se till att just sånna idioter åker dit istället för att förstöra nöjet för alla oss som faktiskt sköter oss.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

fotointresserad
2 307 Inlägg
3 januari 2008
På dom undersökningar dom haft på olika ställningar om hurvida fyrverkerier skall förbjudas eller ej har jag lagt min röst på ja.

Det är ju bara att kolla alla rubriker som dyker upp efter nyår t.ex. Nu i år var det återigen flera som blev allvarligt skadade av fyrverkeripjäser och så har det varit varje år. För några år sedan omkom min kompis storebror, tillika granne, efter att en fyrverkeripjäs exploderat i hans ansikte och en annan kompis fick svåra brännskador i ansiktet. Och detta verkar vara nåt som blir allt vanligare, tyvärr..

Kanske inte bara var jag som såg ett nyhetsinslag från något ställe söderut där folk sköt raketer som idioter mitt bland folk för någon dag sedan? Det är bara ett av många argument jag ser till varför det bör förbjudas.

Visst, det kanske är kul, och fint att se på men själv tycker jag att det räcker om det är  typ kommuner och sådant sköter hand om fyrverkerierna vid dom tillfällen det brukar användas och därför förbjudas för allmänheten..

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
3 januari 2008
Om man ser till hur många det är som skjuter upp raketer/smällare så är inte procent siffran speciellt hög.
Jag tycker inte det ska förbjudas iallafall.
Det är 1 dag i året ju.

Ska vi förbjuda bilkörning också för att någon bil har 3" system för att hundarna som är ute blir rädda?
Och att det dör 500 personer varje år i trafiken?

2 600 Inlägg
3 januari 2008
jag tycker att det ska förbjudas. räker me att det är sånna som kan det som sjuter upp lite vid tolv slaget. va enav min  kompis kompis som dog här i karlskrona nu häromdagen på grund av fyverkeri =/ ni ha nog hört det på nyheterna även att inte jag kännde han som dog så bli man ju ändå ledsen över att nån dör så pass ung som 16 år tragiskt.

gör som jag kör gubba racer=)

Meister
6 763 Inlägg
3 januari 2008
civic skrev:
Om man ser till hur många det är som skjuter upp raketer/smällare så är inte procent siffran speciellt hög.
Det är 1 dag i året ju.

Ska vi förbjuda bilkörning också för att någon bil har 3" system för att hundarna som är ute blir rädda?

Det är inte samma sak. Hur skulle landet gå runt då?
Men vad gör de så roligt med raketer? Visst de kan vara ganska fint med som tidigare är sagt att staden eller byn man bor i kan få skjuta. Men inte allmänheten

Starter
98 Inlägg
3 januari 2008
Ursäkta men det är LITE konstigt o jämföra bilkörande med raketer? *S*

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
civic skrev:
Det är 1 dag i året ju.

Det är inte samma sak. Hur skulle landet gå runt då?
Men vad gör de så roligt med raketer? Visst de kan vara ganska fint med som tidigare är sagt att staden eller byn man bor i kan få skjuta. Men inte allmänheten

men om man inte bor i nån stad då?  enda raketerna ja ser röken av är dom som ja o mina grannar skjuter..  om vi inte får skjuta längre.. ja då blir de inga raketer att titta på här inte.

sad

379 Inlägg
3 januari 2008
En rolig sak är att det har varit så inne med klimathot och att skydda miljön iår och sen har det sålts 3000 ton smällare och raketer i Sverige nu till nyår. Okej, nästan allt ramlar ner men ungefär 300 ton är tungmetaller som stannar kvar i luften. Är ju som bekant tungmetallerna som ger färgerna och knastret och allt det. Är ju inte lite dubbla budskap hmm

Personligen så förbjud skiten. Kommunen kan väl smälla lite ordentliga grejor vid midnatt och sen är det bra. Nu smälls det dygnet runt i 2 veckor. Var inne i Malmö på nyårsafton... Blev fasen rätt, tänker inte folk längre. Skjuter rakt in i folkmassan och håller raketerna med handen. Tro f#n att folk spränger handen av sig
Senast redigerat av AttackMedic (3 januari 2008)

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 januari 2008
civic skrev:
Det är 1 dag i året ju.

Men snälla....

Det springer ju dumjävlar å skjuter rakter redan en vecka före nyår. Runt husen, mitt i natten, mot bilar osv. Om du kollar upp hur många MILJONER det säljs raketer för varje år så kan du nog räkna ut att det är MÅNGA som köper. Tyvärr köper de ut till småungar som sedan bara jävlas, skadar sig osv....

Bilen är ett transportfordon. Du vet, man kör från en plats till en annan bara för att man inte kan stråla sig det (ännu). Nyårsraketer är ett jävla onödigt nöje till ingen nytta alls...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 januari 2008
Tycker inte dom ska förbjudas..
Dom bör dock hitta på någonting men inte förbjuda dom.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
en licens för raketerer kanske vore nått?   för att få den ska man gå en snabb kurs och vara över 25 år? hmm

1 217 Inlägg
3 januari 2008
Äääh, förbjuder dem det så gör jag egna ändå. Då kanske man t o m kan tjäna en hacka på det och sälja:D

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 januari 2008
va fan de är fler som dör av alkohol ...på grund av andra som druckit alkohol osv osv... men inte fan snackas de om alkoholstopp när staten kännar pengar... trots 16000 alkisar som kör bil varje dag ?

Vad är de ...typ 1 person per vecka som dör pga av en rattfyllerist eller nått

Men det är Max 10 personer en dag om året som dör pga av fyrverkerier som många av dom kanske exprimenterat med själva....

är helt och hållet emot stopp....bättre dom gör lite mindre och billigare smällare istället...tror ingen har dött av 1 öres ...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 januari 2008
Att tar bort säger jag nej men mer diciplin ska det vara.
När det finns idioter som frågar vilket är bästa sätt att spränger en brevlåda? eller när man ser små barn 8 -12 år som ensam tänder raketter, slänga dom på bilar som därefter  brinner, eller på djur som blir skadad eller spränga dom hemma att allting brinner? eller tävla med kompissar för veta vem kan hålla längst i handen innan man släpper dem ofta var som helst?
Jag hörde att i Malmö, 5.000 samtal till polisen om problem under natten med raketer och smällare som förmodligen finns ändå att köpa i Tyskland.
Många sjukhus var överbelagd med skadad barn som inte visst någonting om styrka på raketter eller antering notis
Det finns ett problem, det första och största är föräldrar som lämnar de små utan bevakning. detta händer varie år.
Det måste finnas en lösning och den är på föräldrar sidan.
Håppas att ni inte blir arg på mig men så är det. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Makaronborrare
993 Inlägg
3 januari 2008
civic skrev:
Det är 1 dag i året ju.

Tror inte många hundar blir rädda för avgasljudet från 3" system. Är också jävligt trött på allt smällande som blir värre för varje år. Har en hund som är livrädd. Ser helst att skiten försvinner men tror risken för det är liten så man får väl hoppas på att lagarna skärps mer så dom jävla fjortisungarna inte får tag i smällare/raketer så lätt

Sök