3292
Sök

förbjuda fyverkerier!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
HyperSonica skrev:
richardoo290 skrev:
barn borde få undervisning i skolan.

och för att köpa raketer skall man ha fyllt 25 år och genomgått en ganska snabb kurs som informerar om farorna och verkligen trycker i folk att inte ge smällare till barn.
då kan man få ett fyverkeri-kort ^^ som man visar upp i affären.. har man inget får man inte köpa helt enkelt.

men att förbjuda raketer helt är inget alternativ! mad

Kurs.. hmm.. och för vilka pengar ska de göras?
plus att det kan bli lite jobbigt att utbilda ca 3 miljoner personer...

3 miljoner behöver inte gå kursen.. och det betalas givetvis utav dem som vill ha kortet?
precis som man betalar för ett körkort?

a.k.a aLan.
281 Inlägg
3 januari 2008
civic skrev:
Om man ser till hur många det är som skjuter upp raketer/smällare så är inte procent siffran speciellt hög.
Jag tycker inte det ska förbjudas iallafall.
Det är 1 dag i året ju.

Ska vi förbjuda bilkörning också för att någon bil har 3" system för att hundarna som är ute blir rädda?
Och att det dör 500 personer varje år i trafiken?

Inte riktigt samma sak, bilkörning måste man göra. Köra till jobbet, transporter med mera. raketer är ju ENDAST för skojjs skull, right?

Förbjud skiten..

Mvh
Senast redigerat av Peter_A (3 januari 2008)

7 100 Inlägg
3 januari 2008
fan,snart är det lincens på allt ju!!
sen måste man väll säkert ha lincens för att käka chips för att inte alla ska bli feta!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 283 Inlägg
3 januari 2008
Synd att de ska förbjuda det då det hör till nyår MEN sen är det bra då många inte kan hantera det och skadar sig eller såklart om olyckor händer.

Tragiskt när det är folk som dör pga detta så bara för att det hör till nyår så borde det nog förbjudas.

Jag förklarar krångligt men hoppas någon förstår

R.I.P. Michael Jackson!

218 Inlägg
3 januari 2008
Verkar ju bättre att dom förbjuder alkohol då, eftersom den dödar hela året om, men se nej ta dom små sakerna först...

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
RouziMotorsport skrev:
undervisning, vem orkar ta sånt för att smälla några raketer i luften?
Undervisning kostar ju också..nej nej alldrig...
Tycker dem borde göra raketerna mer säkrare!

håller med, bara det är förjävligt.. men man ska ta hansyn till allas åsikter.
hälften av oss vill ha fyverkerier och den andra hälften vill inte..

skall båda få sin sak igenom eller ska bara ena parten det?

alternativt! en licens sa jag... men helst inget..
Senast redigerat av richardoo290 (3 januari 2008)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
3 januari 2008
RouziMotorsport skrev:

Säg att licensen kostar 100kr och nån nämde att de skulle vara 3miljoner personer som skulle göra de... 300miljoner kronor kan man nog skrapa ihop några undervisningar på va??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

804 Inlägg
3 januari 2008
RouziMotorsport skrev:

Raketerna är säkra nog, det är människan som inte är säker.
Vad hjälper att raketer blir säkrare när folk bränner av dom på fyllan, ungdomar har krig med raketer osv?

285 Inlägg
3 januari 2008
En riktig licens som kostar lite.. då bli man av med en del oseriösa .. sen stenhård åldersgräns, rejäla straff för dom som ser till att snorungarna latjar med raketer.

Sen som ovanstående skrev, det är inte raketen detär fel på det är hur folk hanterar dom.
Senast redigerat av Ravestream (3 januari 2008)

en satans jävla Volvo.

93 Inlägg
3 januari 2008
Låter bra om de blir förbjudna.
Vet inte hur många brevlådor som de har sprängt här iår, nästan alla grannars bevlådor är söndriga.
Idag ringde de från posten å sa att deras gula brevlåda blivit utbränd pga smällare, hade tydligen hittat ett bränt brev som de trodde ja skickat. Kul för alla som lagt brev på den brevlådan.
Nää förbjud skiten, inte en dag förtidigt.
Senast redigerat av Mange_900 (3 januari 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
3 januari 2008
Själv skiter jag i vilket, men håller med om att det vore tråkigt.
Den som skrev att man ska sälja småsmällare istället, till vilken nytta? Det är ju inget att se på, eller är du kanske en sån som leker med dom?

Och jag erkänner, jag har också lekt med smällare (även iår big_smile ) men jag gnäller inte om jag ställer till det, för då är det mitt fel, eller hur?

RouziMotorsport skrev:

Raketerna är säkra. Risken att en airbomb eller så skulle explodera är minimal, nästan noll, men vid felaktig användning är även en kulspetspenna farlig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

529 Inlägg
3 januari 2008
Tycker inte det ska förbjudas,  det är en bunke här i samhället som inte kan bete
sej som folk utan tvunget ska härja som idioter skrämma folk  kasta raketer
efter folk det är helt sjuuukt..   själv e ja fräälst i fyrverkeri det är trevligt o köpa sina grejor o själv anordna ett fyrverkeri på Nyår.
tycker dem ska bara sälja  29 30 31 december.

Volvo fore life :)

375 Inlägg
4 januari 2008
Nej, raketer bör inte förbjudas.

Många olyckor sker dessvärre med oförsiktighet och alkohol.
Sedan så bör man kosta på ngn extra krona så man får lite bättre kvalité för då fungerar det.

Har kört Svea fireworks raketer i runt 5 år nu och har inte haft en enda defekt raket eller tårta.

Sedan finns det personer som sätter 4"bomrrör på plan eller lite lutande mark utan ngt stöd och tror att den ska stå still under avfyrningtiden eller sätter en raket i en liten flaska utan stöd, blir det en olycka så får man skylla sig själv.
Det finns redskap att köpa för att göra allting säkrare.

Jag brukar anv en läskback med flaska och det är hur stabilt som helst.

Däremot så tycker jag att folk bör visa mer respekt med raketer och bara avfyra dem under nyårsnatten och inte dagarna/veckan innan!
Och personer under 18 år som springer runt med fyrverkerier bör kastreras och skickas på nödslakt!

Här komemr iaf ett härligt klipp med en av mina bästa tårtor
http://www.bikeguide.se/raket.wmv
Senast redigerat av Andreas_ace (4 januari 2008)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Här komemr iaf ett härligt klipp med en av mina bästa tårtor
http://www.bikeguide.se/raket.wmv

fan va nice! cool

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 januari 2008
Tycker att fyrverkerier gott kan förbjudas, även om man inte är 14 år så finns det de som är bra över 30 som inte kan handskas med skiten. Min granne t.ex. som stod o sköt stora bomber 2-3m ifrån sin nyfödda dotter, på egen tomt, vid min bil, kunde gått hur fan som helst.

Visst är det kul med att titta på fyrverkerierna, men här i GBG har vi ju GP fyrverkerierna att titta på i så fall, kan ju isf kommunerna syssla med om de vill.

Sen gillar jag aftonbladet som gnällde på att svenskar bränner 250 mille på fyrverkerier, det blir ca 2.77kr per person, svinmkt pengar ja...haha tongue

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Tycker att fyrverkerier gott kan förbjudas, även om man inte är 14 år så finns det de som är bra över 30 som inte kan handskas med skiten. Min granne t.ex. som stod o sköt stora bomber 2-3m ifrån sin nyfödda dotter, på egen tomt, vid min bil, kunde gått hur fan som helst.

Visst är det kul med att titta på fyrverkerierna, men här i GBG har vi ju GP fyrverkerierna att titta på i så fall, kan ju isf kommunerna syssla med om de vill.

Sen gillar jag aftonbladet som gnällde på att svenskar bränner 250 mille på fyrverkerier, det blir ca 2.77kr per person, svinmkt pengar ja...haha tongue

men om det skulle vara licens på fyverkerier skulle han aldrig kunna göra så?
då skulle han lärt sig hur man ska använda raketer och han skulle riskera att bli av me kortet och böter ifall han inte sköter sig. 

förbjud är lite väl tycker jag som gillar fyverkerier roll

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 januari 2008
Spela roll om det kommer förbjudas. Tror du inte folket börjar skapa sina egna bomber o säljer dom på marknaden    rolleyes:

C H E V R O L E T <3

fotointresserad
2 307 Inlägg
4 januari 2008
richardoo290 skrev:
klimpan skrev:
richardoo290 skrev:

deras egna fel om dom köper fyverkerier till sin unge och inte håller koll på han?
ska ja o min familj bli straffade för de?
men ja håller me många e slappa och nått bör göras.. men ett förbjud e helt fel!

du få nog läsa på lite du innan du utala dig om nått!

vadå läsa på lite?  var den 16-åringen hemma med sin familj??
hade dom koll på han??  nä!     bara för att vissa är dumma i huvudet skall fan inte halva sverige behöva lida.. fan inge mer nyårs-firande isåfall..

alternativt: licens för fyverkerier.

men förbjuda och ta bort?   nä inget alternativ ens!

Som sagt, skaffa lite fakta innan du uttalar dig om vems felet är och lägga skulden på hans familj. Hade du kollat upp det lite snabbt hade du istället kunnat läsa att 16-åringen och hans 20-åriga bror hittade en resterna efter ett större fyrverkeri som hade avfyrats under kvällen varav en av bomberna inte hade smällt. Något bröderna istället försöka få den att göra.

Så om det var familjens fel att dom släppte ut han att gå med sin äldre bror en sväng den kvällen kan man ju fundera på vad för samhälle du eftersträvar om alla ska veta exakt vart deras barn befinner sig varje minut. NU handlar det istället om vårdslöshet och dåligt ansvar av den person som lämnade allt efter sig så där. Vilket är ett av dom stora problemen med fyrverkerier, bristen av respekt för dom..

Visst, alternativet om licens kan vara ett steg i rätt riktning men tror ändå det blir svårt att genomföra. Vet att många äldre blir som små barn när dom får leka med lite "pang pang"

Problemet med dagens fyrverkerier är att dom är så pass extrema. Stora bomber som lätt kan handlas över disk, även för personer under 18. Dels så är regelverket på tok för slappt när det gäller detta. Lagen säger dessutom att för att fyra av olika explosiva pjäser på allmän plats krävs tillstånd från polis, hur många tror ni söker det?
Själv tror jag det skulle vara bäst om fyrverkerier var arrangerade av sånna som har koll på saken och därför förbjuda handeln till privatpersoner.. Behöver man verkligen själv bomber för att man ska ha en trevlig nyårsafton? Tveksamt..

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 januari 2008
tänk alla mkt farliga deffekta hemma gjorda bomber och skit som kommer göras om fyrverkerier förbjuds.... näe fyfan, håller med trådskaparen att förbjuda skiten är inte ett altenativ änns!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
4 januari 2008
Ja ett förbud vore inte dumt. Förstår inte meningen med skiten. Man skjuter upp den i luften, den smäller o det kommer lite färger. Ok, skoj. Iofs förstår jag inte meningen med nyårsafton heller.
Man räknar ner till tolvslaget, säger gott nytt år o sen var det klart. Vad är det roliga?
Är iofs en bra ursäkt för alla barnen att dricka sig redigt fulla o spränga ansikterna av varandra.
Men visst, fortsätt med det sålänge ner inte stör alla djuren som är skräckslagna för dom inte vet alls vad som händer.

Whine whine!

Sök