3123
Sök

förbjuda fyverkerier!

1 414 Inlägg
4 januari 2008
I Trollhättan har 8 bilar bränts ned totalt, brandkåren vågar inte utföra släckningsarbeten för de blir beskjutna av rakter från ungdomsgäng i stadsdelen kronogården, de behöver poliseskort för att ens kunna rädda liv... En av mina nära vänner är brandman och fick en raket bara någon meter ovanför huvudet.

Är det rätt att han ska utsättas för sånt när han försöker rädda liv och egendom??

Artiklarna i Trollhättans tidning:
http://www.ttela.se/?article=35773
http://www.ttela.se/index.asp?article=35776

Förbjud fyrverkerier, nu får det va slut på helvetet varje nyår!!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Makaronborrare
993 Inlägg
4 januari 2008
Founder skrev:
I Trollhättan har 8 bilar bränts ned totalt, brandkåren vågar inte utföra släckningsarbeten för de blir beskjutna av rakter från ungdomsgäng i stadsdelen kronogården, de behöver poliseskort för att ens kunna rädda liv... En av mina nära vänner är brandman och fick en raket bara någon meter ovanför huvudet.

Är det rätt att han ska utsättas för sånt när han försöker rädda liv och egendom??

Artiklarna i Trollhättans tidning:
http://www.ttela.se/?article=35773
http://www.ttela.se/index.asp?article=35776

Förbjud fyrverkerier, nu får det va slut på helvetet varje nyår!!

Man undrar ju vart fan samhället är på väg när man hör sånt. Har man visserligen undrat länge men det blir mer och mer smågangsters som terroriserar allt och alla tycker jag. Bygg en månraket i stället och skicka packet upp till månen tongue

1 414 Inlägg
4 januari 2008
Supra_MK2 skrev:
Näe fyrverkerierna ska stanna kvar. Kommer sälv ihåg när dom tog bort smällarna..det första jag och min polare gjorde va att stycka raketer och bygga egna smällare och dom va inte nådiga. Delade en 7cm tjock ek träd på mitten... Om dom tar bort raketerna poppar väl c4, tändhattar och handgranater fram.......hoppas jag hehe

Är det rätt att ungarna gör som du och drar iväg dom mot brandmänn som min kompis som bara gjorde sitt jobb?

Skulle du tycka att det vore sköj om nån sköt raketer på dig när du är på jobbet???

- www.bmwb.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Founder skrev:
Supra_MK2 skrev:
Näe fyrverkerierna ska stanna kvar. Kommer sälv ihåg när dom tog bort smällarna..det första jag och min polare gjorde va att stycka raketer och bygga egna smällare och dom va inte nådiga. Delade en 7cm tjock ek träd på mitten... Om dom tar bort raketerna poppar väl c4, tändhattar och handgranater fram.......hoppas jag hehe

Är det rätt att ungarna gör som du och drar iväg dom mot brandmänn som min kompis som bara gjorde sitt jobb?

Skulle du tycka att det vore sköj om nån sköt raketer på dig när du är på jobbet???

nej dessa gansters ska inte komma över fyverkeri på någott sätt det är vi alla överens om.
frågan vi diskuterar är ifall det skall förbjudas totalt för alla eller om det skall vara tillåtet för vuxna (30+) med licens.

1 414 Inlägg
4 januari 2008
richardoo290 skrev:
Founder skrev:
Supra_MK2 skrev:

nej dessa gansters ska inte komma över fyverkeri på någott sätt det är vi alla överens om.
frågan vi diskuterar är ifall det skall förbjudas totalt för alla eller om det skall vara tillåtet för vuxna (30+) med licens.

Jag tror personligen att den bästa lösningen är att förbjuda alla raketer som kostar mindre än 200 kr st... man kan gott gå ihop 6-7 st o köpa en var. Då har man sköj på nyår o får se lite mäktiga fyrverkerier och alla ungdomsidioter har inte råd att köpa några raketer...

Sen vore det nog inte dumt att begränsa försäljningen till nyårsaftons morgon. Någon licens tror jag inte riktigt på för att ha en sådan licens måste det finnas någon som kollar upp dem också och det har man inte tid eller resurser till att göra sad

Det är förbjudet för 16 åringar att dricka sprit eller röka, hur många gör inte det ändå för att det inte finns någon som har tid att kolla upp vart de som köper grejerna går?

- www.bmwb.se

221 Inlägg
4 januari 2008
Peter_A skrev:
civic skrev:
Om man ser till hur många det är som skjuter upp raketer/smällare så är inte procent siffran speciellt hög.
Jag tycker inte det ska förbjudas iallafall.
Det är 1 dag i året ju.

Ska vi förbjuda bilkörning också för att någon bil har 3" system för att hundarna som är ute blir rädda?
Och att det dör 500 personer varje år i trafiken?

Inte riktigt samma sak, bilkörning måste man göra. Köra till jobbet, transporter med mera. raketer är ju ENDAST för skojjs skull, right?

Förbjud skiten..

Mvh

hallå en gång om året vafan gör de?

85 Inlägg
4 januari 2008
Bobo skrev:
Ja förbjud skiten, så jävla less på alla små kidz som springer omkring och sjuter smällare och raketer hela tiden, börjar långt innan nyår och fortsätter en bit efter, inatt var det någon som drog två raketer vid fyra tiden på natten.

Håller med! Förbjud det, inte bara att de lever om, dom börjar skjuta 2 dagar innan nyår, eller samma kväll. kl1800 börja dom härja med skiten, sen fortsatte dom till 0300 typ. Dagen därpå ska dom fortsätta skjuta upp resten.
Vadå slöasa pengar också, helt ovärt. ut och sladda iställe ffs! big_smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

553 Inlägg
4 januari 2008
Raketer i händerna hos ungdomar, såna under 18 eller såna över 18 som inte riktigt fattat vilken skada raketer kan göra borde inte få ha några, visst svårt att säga när en myndig person handlar sina pjäser...
Men strängare regler borde införas, kanske högre åldersgräns till 20 precis som det är på systemet t.ex. jag menar, hörde om en tjej som sa åt ett gäng att de skulle lugna ner sig, slutade med att de avfyrade en raket i munnen på henne - liksom va fan, hur frisk är man då ?

Jag har själv varit med om en del obehagliga händelser med raketer, höll på att få högerfoten bortspräng, kom lindrigt undan efter som jag hoppade undan, fick ändå ett runt sår på ca 10-15 cm och en grym svullnad.. raketer för med sig mycket skit men bör inte förbjudas totalt..

Skärpa reglerna på något sätt vore det bästa enligt mig, högre åldersgräns eller som någon annan nämnde - raketlicense, en snabbkurs och man får rättigheterna, det samt åldersgräns på 20 t.ex kanske skulle lindra all skit som händer

1 414 Inlägg
4 januari 2008
Chrill27 skrev:
Raketer i händerna hos ungdomar, såna under 18 eller såna över 18 som inte riktigt fattat vilken skada raketer kan göra borde inte få ha några, visst svårt att säga när en myndig person handlar sina pjäser...
Men strängare regler borde införas, kanske högre åldersgräns till 20 precis som det är på systemet t.ex. jag menar, hörde om en tjej som sa åt ett gäng att de skulle lugna ner sig, slutade med att de avfyrade en raket i munnen på henne - liksom va fan, hur frisk är man då ?

Jag har själv varit med om en del obehagliga händelser med raketer, höll på att få högerfoten bortspräng, kom lindrigt undan efter som jag hoppade undan, fick ändå ett runt sår på ca 10-15 cm och en grym svullnad.. raketer för med sig mycket skit men bör inte förbjudas totalt..

Skärpa reglerna på något sätt vore det bästa enligt mig, högre åldersgräns eller som någon annan nämnde - raketlicense, en snabbkurs och man får rättigheterna, det samt åldersgräns på 20 t.ex kanske skulle lindra all skit som händer

Vad spelar det för roll? det är 20 års gräns på systemet men hur många 16 åringar springer inte runt med sprit ändå? Begränsa i så fall försäljningen till nyårsafton enbart o sälj bara de dyra raketerna... då har skit ungarna inte råd med dom...

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
4 januari 2008
Amstaff skrev:
Fyrverkerier är kul!

http://www.garaget.org/video/w4qa3bqaekb2

Tror inte att du tycker att dom är kul om man skjuter dom mot dig!!!

- www.bmwb.se

553 Inlägg
4 januari 2008
Founder skrev:
Chrill27 skrev:

Vad spelar det för roll? det är 20 års gräns på systemet men hur många 16 åringar springer inte runt med sprit ändå? Begränsa i så fall försäljningen till nyårsafton enbart o sälj bara de dyra raketerna... då har skit ungarna inte råd med dom...

Saken var den att det bara var ett förslag som jag kom på lite hastigt...hmm Går ju inte och tänker på sånt här hela dagarna wink

1 414 Inlägg
4 januari 2008
Chrill27 skrev:
Founder skrev:
Chrill27 skrev:

Saken var den att det bara var ett förslag som jag kom på lite hastigt...hmm Går ju inte och tänker på sånt här hela dagarna wink

hehe, förstår det allt smile Det är bra förslag, helt i rätt riktning... med lite eftertanke kan vi nog ihop komma fram till ett kanonbra förslag =P

- www.bmwb.se

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
4 januari 2008
Sänk åldersgränsen och låt evolutionen sköta sitt. Dvs alla dumarslen spränger sig själva i luften och vi får bara smarta personer kvar! wink

1 414 Inlägg
4 januari 2008
FL3JM skrev:
Sänk åldersgränsen och låt evolutionen sköta sitt. Dvs alla dumarslen spränger sig själva i luften och vi får bara smarta personer kvar! wink

Vet att du skämtar och att jag tar detta kanske en aning för seriöst men!!!

Vad gör vi med alla de andra de spränger bort också? som min kompis som är brandman och nästan fick en raket i huvudet när han gjorde sitt jobb?

- www.bmwb.se

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
4 januari 2008
Founder skrev:
FL3JM skrev:

Vad gör vi med alla de andra de spränger bort också? som min kompis som är brandman och nästan fick en raket i huvudet när han gjorde sitt jobb?

Vet inte vad vi ska göra med de stackars andra som får lida, men dom dumhuvena som lyckas göra illa nån annan kan vi alltid ge en raket som har jättekort stubin och som sprängs direkt istället för att åka iväg. Problem solved. wink

1 414 Inlägg
4 januari 2008
FL3JM skrev:
Founder skrev:
FL3JM skrev:

Vet inte vad vi ska göra med de stackars andra som får lida, men dom dumhuvena som lyckas göra illa nån annan kan vi alltid ge en raket som har jättekort stubin och som sprängs direkt istället för att åka iväg. Problem solved. wink

Om det ändå vore så lätt?? smile

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 januari 2008
förbjuda raketer inebär bara mer ungar som leker med TCAP, ATCP och TATP många fler dödsfall skedde efter förbudet mot smällare när alla ska tillverka eget med tcap vilket är totalt livsfarligt var en kille för några år sen sprängde bort sig själv med 1kilo tcap
det finns ingen åldergräns och till och med en 10åring kan tillverka ett par kilo själv vilekt räcker för att spränga ett hyreshus....

1 893 Inlägg
4 januari 2008
FL3JM skrev:

Problemet är ju bara att dum arslena sällan skadas själva, när de skickar raketer mot folk istället för "upp"!

Jag tänkte att jag ingenting skall skriva/säga, att det nog bara är jag som börjar bli "gubbe".
Men när ungarna smält smällare och raketer till långt in på nätterna i över två veckor innan nyår, så är man ganska trött på det.
Kul att läsa att jag inte är den enda som skulle välkomna ett förbud.

Problemet med att tillåta fyrverkerier från 18.00 den 31/12 till 03.00 den 1/1 är att alldeles för många i vanliga fall ganska vettiga människor, är aspackade och därmed precis dumma i huvet den tiden på året. Sedan skiter folk i förbud, det kommer smälla i veckor runt varje nyår/påsk så länge smällare och raketer säljs till vem som helst.

Personligen skulle jag uppskatta ett förbud för privat personer, punkt!
Utbildat folk med licens skulle givetvis fortfarande få handla och smälla av det på nyår och påsk. Under säkra former, givetvis spik nyktra med säkerhet i första hand, show i andra.

Tänk vilken stress det skapar både hos människor och djur med allt smällande i flera veckor.
Om man kunde hålla smällandet till just nyårs kvällen och folk skulle vara någorlunda nyktra som skickar upp fyrverkerierna, skulle det ju vara helt OK. Tyvär kommer det aldrig bli så, så länge det finns tillgång till smällare o raketer. Enda sättet att reglera det, är tyvär ett förbud.

Man undrar om det är nått i maten eller vad? För var år som går tycker jag mig se att folk beter sig dummare och dummare. Jag menar att skicka raketer mot folk samlingar... Mycket dumt har jag gjort i min ungdom, och kanske senare med, men att skicka en exploderande kula in i en folk samling, är inte så långt ifrån att kasta en granat, du vet en sådan soldater använder i krig. Detta gör ganska många idioter idag på nyår för att de tycker det är kul. Och idioterna kommer fortsätta med det så länge de kan få tag på raketerna.

Tråkigt för de på glesbygden. Men att glesbygds befolkningen blir utan fyrverkerier, väger ganska lätt mot den skada raketer och smällare orsakar varje år.
De får utse en i byn, som tar licens för fyrverkerier, sedan kan man skramla ihop pengar till ett gemensamt fyrverkeri. Vilket högst troligt skulle bli mycket mera spektakulärt, än de små raketer man i regel köper idag.

Vist är det vackert, men det är också otroligt farligt. Tror ni mig inte, kan ni ju fråga killen som ligger på intensiven sedan nyår, som fick en raket i nyllet.

5 198 Inlägg
4 januari 2008
Amstaff skrev:
Fyrverkerier är kul!

http://www.garaget.org/video/w4qa3bqaekb2

Missade jag det roliga nånstans ?

Sök