FL3JM skrev:
Sänk åldersgränsen och låt evolutionen sköta sitt. Dvs alla dumarslen spränger sig själva i luften och vi får bara smarta personer kvar!
Problemet är ju bara att dum arslena sällan skadas själva, när de skickar raketer mot folk istället för "upp"!
Jag tänkte att jag ingenting skall skriva/säga, att det nog bara är jag som börjar bli "gubbe".
Men när ungarna smält smällare och raketer till långt in på nätterna i över två veckor innan nyår, så är man ganska trött på det.
Kul att läsa att jag inte är den enda som skulle välkomna ett förbud.
Problemet med att tillåta fyrverkerier från 18.00 den 31/12 till 03.00 den 1/1 är att alldeles för många i vanliga fall ganska vettiga människor, är aspackade och därmed precis dumma i huvet den tiden på året. Sedan skiter folk i förbud, det kommer smälla i veckor runt varje nyår/påsk så länge smällare och raketer säljs till vem som helst.
Personligen skulle jag uppskatta ett förbud för privat personer, punkt!
Utbildat folk med licens skulle givetvis fortfarande få handla och smälla av det på nyår och påsk. Under säkra former, givetvis spik nyktra med säkerhet i första hand, show i andra.
Tänk vilken stress det skapar både hos människor och djur med allt smällande i flera veckor.
Om man kunde hålla smällandet till just nyårs kvällen och folk skulle vara någorlunda nyktra som skickar upp fyrverkerierna, skulle det ju vara helt OK. Tyvär kommer det aldrig bli så, så länge det finns tillgång till smällare o raketer. Enda sättet att reglera det, är tyvär ett förbud.
Man undrar om det är nått i maten eller vad? För var år som går tycker jag mig se att folk beter sig dummare och dummare. Jag menar att skicka raketer mot folk samlingar... Mycket dumt har jag gjort i min ungdom, och kanske senare med, men att skicka en exploderande kula in i en folk samling, är inte så långt ifrån att kasta en granat, du vet en sådan soldater använder i krig. Detta gör ganska många idioter idag på nyår för att de tycker det är kul. Och idioterna kommer fortsätta med det så länge de kan få tag på raketerna.
Tråkigt för de på glesbygden. Men att glesbygds befolkningen blir utan fyrverkerier, väger ganska lätt mot den skada raketer och smällare orsakar varje år.
De får utse en i byn, som tar licens för fyrverkerier, sedan kan man skramla ihop pengar till ett gemensamt fyrverkeri. Vilket högst troligt skulle bli mycket mera spektakulärt, än de små raketer man i regel köper idag.
Vist är det vackert, men det är också otroligt farligt. Tror ni mig inte, kan ni ju fråga killen som ligger på intensiven sedan nyår, som fick en raket i nyllet.