3508
Sök

Saab 900-94 (nya karossen) startar inte "FELET HITTAT"

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#41
Sluskk skrev:
99% säker på start spärrrrr !

hmm Ok,..men tror inte jag har startspärr så!
och vart ska kablar och allt sånt sitta ifall man har det...står ingenting om de i haynesboken..dom nämner inte ens nått om startspärr


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#42
lellejohansson skrev:
dom 3 reläerna va dom gröna?? kan du ha 2 o-ringar på vevaxelgivaren!! den gamla kanske satt kvar avståndet till triggerhjulet kan bli för långt de e inte bra!! den spolen du testa med va den till en sådan bil???felet måste va tändnings relaterat......

Tog bort vevaxel givaren och kollade....och visst satt de två oringar där !
tog bort den ena och satte tillbaka givaren med samma resultat som alltid ....

Dåligt less man är nu alltså.. neutral


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 januari 2008
#43
Är inte bilen helt enkelt herrjösses sur då?

Min volvo behövde gå på startmotorn 2-3min och sen 1½ flaska startgas senare så startade den smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#44
kwansa skrev:
Är inte bilen helt enkelt herrjösses sur då?

Min volvo behövde gå på startmotorn 2-3min och sen 1½ flaska startgas senare så startade den smile

Jadu de kan den ju iof vara....ska ut å kolla lite mer tongue


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#45
testade ta bort alla stift och köra lite på starten så bensinen plumsa ut...
sen torka ja av stiften och satte dit igen...
och när ja provade starta så brumma bilen till typ två gånger.. tongue
men inte ens i närhete på att gå igång... !

sen tog ja upp stiften igen och kollade gnistan igen och nu ser inte gnistan alls lika bra ut som sist ja kollade....
så de blir att byta tändspolen trots allt..!!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 januari 2008
#46
Taavo skrev:
testade ta bort alla stift och köra lite på starten så bensinen plumsa ut...
sen torka ja av stiften och satte dit igen...
och när ja provade starta så brumma bilen till typ två gånger.. tongue
men inte ens i närhete på att gå igång... !

sen tog ja upp stiften igen och kollade gnistan igen och nu ser inte gnistan alls lika bra ut som sist ja kollade....
så de blir att byta tändspolen trots allt..!!

ta bort stiften över natten, och sen försöker du med startgas imorgon? med avblåsta eller nya stift smile
Senast redigerat av kwansa (16 januari 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#47
kwansa skrev:
Taavo skrev:
testade ta bort alla stift och köra lite på starten så bensinen plumsa ut...
sen torka ja av stiften och satte dit igen...
och när ja provade starta så brumma bilen till typ två gånger.. tongue
men inte ens i närhete på att gå igång... !

sen tog ja upp stiften igen och kollade gnistan igen och nu ser inte gnistan alls lika bra ut som sist ja kollade....
så de blir att byta tändspolen trots allt..!!

ta bort stiften över natten, och sen försöker du med startgas imorgon? med avblåsta eller nya stift smile

ska prova gör så...smile


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#48
hur vet jag om de kommer alldeles för mycket bensin till motorn ?
hur gör jag för att stoppa bensinflödet så jag kan köra rent lite på med startmotorn utan att de kommer mer bensin hela tiden ?!


saab expert
248 Inlägg
17 januari 2008
#49
har stiften blivigt blöta 1-3 gånger om så släng dom å sätt i ngk som det ska vara sätt inte i några andra då går inte motorn riktigt har prövat med bosch i min saab men då gick den på 3 cylindrar sen när jag sätte i ngk bp6es stift gick den perfeckt så prova igen med nya stift som inte blivigt blöta mvh niklas. ps ta ur alla stift kör den på starten i 10 sec ifall det är massa soppa i cylindrarna sen sätt i de nya å starta upp den.


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#50
rs niklas skrev:
har stiften blivigt blöta 1-3 gånger om så släng dom å sätt i ngk som det ska vara sätt inte i några andra då går inte motorn riktigt har prövat med bosch i min saab men då gick den på 3 cylindrar sen när jag sätte i ngk bp6es stift gick den perfeckt så prova igen med nya stift som inte blivigt blöta mvh niklas. ps ta ur alla stift kör den på starten i 10 sec ifall det är massa soppa i cylindrarna sen sätt i de nya å starta upp den.

Okok....har ju nya Ngk så..

man ska ju inte behöva byta bara för att dom blir blöta nån gång..eller?!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 januari 2008
#51
Taavo skrev:
hur vet jag om de kommer alldeles för mycket bensin till motorn ?
hur gör jag för att stoppa bensinflödet så jag kan köra rent lite på med startmotorn utan att de kommer mer bensin hela tiden ?!

Säkringen till sopa pumpen drar du bort smile sen kör runt på startmotorn tongue.

Prov och kör på startmotorn medans någon sprutar startgas i insugen, om den tänder då så har du något fel på soppatillförseln hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#52
kwansa skrev:
Taavo skrev:
hur vet jag om de kommer alldeles för mycket bensin till motorn ?
hur gör jag för att stoppa bensinflödet så jag kan köra rent lite på med startmotorn utan att de kommer mer bensin hela tiden ?!

Säkringen till sopa pumpen drar du bort smile sen kör runt på startmotorn tongue.

Prov och kör på startmotorn medans någon sprutar startgas i insugen, om den tänder då så har du något fel på soppatillförseln hmm

okok....ska prova med det.. !




En kompis till mig har en exakt likadan fast en 2.0t....Har hänt samma sak för han nu tongue dog också bara av helt plötsligt....han hade inne den på verkstad men dom kunde inte hitta nått som var fel!
tror de är saabsjukan som är igång tongue


430 Inlägg
18 januari 2008
#53
Taavo skrev:
kwansa skrev:
Taavo skrev:
hur vet jag om de kommer alldeles för mycket bensin till motorn ?
hur gör jag för att stoppa bensinflödet så jag kan köra rent lite på med startmotorn utan att de kommer mer bensin hela tiden ?!

Säkringen till sopa pumpen drar du bort smile sen kör runt på startmotorn tongue.

Prov och kör på startmotorn medans någon sprutar startgas i insugen, om den tänder då så har du något fel på soppatillförseln hmm

okok....ska prova med det.. !




En kompis till mig har en exakt likadan fast en 2.0t....Har hänt samma sak för han nu tongue dog också bara av helt plötsligt....han hade inne den på verkstad men dom kunde inte hitta nått som var fel!
tror de är saabsjukan som är igång tongue

Vafan, nu börjar man ju nästan bli nervös. tongue
Låter inge kul för dig/er i vilket fall. Borde ju lösa sig snart Eller?


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#54
megaman_k skrev:
Taavo skrev:
kwansa skrev:

Säkringen till sopa pumpen drar du bort smile sen kör runt på startmotorn tongue.

Prov och kör på startmotorn medans någon sprutar startgas i insugen, om den tänder då så har du något fel på soppatillförseln hmm

okok....ska prova med det.. !




En kompis till mig har en exakt likadan fast en 2.0t....Har hänt samma sak för han nu tongue dog också bara av helt plötsligt....han hade inne den på verkstad men dom kunde inte hitta nått som var fel!
tror de är saabsjukan som är igång tongue

Vafan, nu börjar man ju nästan bli nervös. tongue
Låter inge kul för dig/er i vilket fall. Borde ju lösa sig snart Eller?

näe har ju inte varit de minsta kul.. !!
Man får hoppas på att de löser sig iaf....
Men är en snubbe som kommer och kollar på den troligtvis imorgon.. som jobbar med saab så!
och vet inte han så har jag tid på en fordonsskola under veckan som kommer.... smile


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#55
Sådär nu har jag lämnat in den på en verkstad iaf wink


62 Inlägg
22 januari 2008
#56
de kan itne va fel på de nya stifet du köpte???? har varit med om när jag köpte stift till min bil att de var fel på dom...

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#57
getost skrev:
de kan itne va fel på de nya stifet du köpte???? har varit med om när jag köpte stift till min bil att de var fel på dom...

jadu inget är väll omöjligt...kan be dom kolla de nu när den är på verkstad.. .!

tack för alla tips och förslag big_smile


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#58
TJENARE ALLIHOPA!

nu har dom på verkstan hittat felet och de verkar bli en liten renovering för min del....


FELET:

felet var nånting med att ventillyftarna var utslitna så att ventilerna på insugsidan inte stängde vilket gör att jag inte hade nån komp på nån utav cylindrarna...


och då är ju frågan...

han som mätte kompen åt mig tidigare sa att de såg bra ut på alla cylindrar !???!?!?!??!?!?!?

Tack iaf till alla som tog sig tid att hjälpa till big_smile

Någon som vet nån bra sida med reservdelar!?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 januari 2008
#59
Beror på vad du ska ha för delar, den som har mest är ju speedparts.se iaf vad jag vet.

Om dem inte har så åt till närmasta mekonomen tex och fråga smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#60
kwansa skrev:
Beror på vad du ska ha för delar, den som har mest är ju speedparts.se iaf vad jag vet.

Om dem inte har så åt till närmasta mekonomen tex och fråga smile

ok joo speedparts finns ju tongue

men måste man byta hela rubbet tror ni ?
både ventiler och lyftare !?
ska man köpa en kamkedjesats när man ändå är igång....har ingen aning när den är bytt och står inte nånstans så kan ju vara bäst !

ska snacka mer med dom på måndag och se vad de kommer kosta



Sök