3323
Sök

Saab 900-94 (nya karossen) startar inte "FELET HITTAT"

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjenare lägger ut en ny tråd..

Jag har en Saab 900 2,3 -94 den nya karossen
Köpte den för 1 månad sen och den har stått sen dess...

Jag han köra 20 mil från köpstället och hem,...sen stod jag på tomgång hemma på parkeringen och så dog bilen helt och hållet. Gick utan problem på vägen hem, Jag stannade även flera gånger på bensinmacker och sånt utan problems. inga missljud eller nåtttt.
När jag försöker starta så tänder den inte ens till.
har provat med starthjälp från en annan bil men icke.
har också provat att bogsera igång men funkar inte de häller

Startmotorn går, och motorn går runt
drivremmen är hel
Har lyft ventilkåpan och kollat så inte kamkedjan är av...och kammarna snurrar som dom ska
Den har BRA gnista på alla tändstift
Jag får fram bensin ända till stiften
Bensin pumpen surrar som den ska

Jag har bytt:

Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
vevaxelgivare
och inget av de hjälpte....tänder fortfarande inte till, inte ens när jag provar med startgas..
och så har jag läst av felkoderna på bilen och får fram kod 12 vilket betyder att det inte finns något fel på den.

Jag har larm på den men tror inte det har något med det att gör då det står i handboken att de stryper strömmen till startmotorn när de är inkopplat, så då ska väll inte ens startmotorn gå!?

och JA jag har frågat ägaren om han har haft samma fel på den innan men självklart så har han inte det..


Finns de någon som vet vad det kan vara ?
Den har stått i 1 månad så man vill ju få igång den..

Tacksam för svar / Jonas

Och jag är redan medveten om att det är en Saab ifall nån lustikurre skulle säga att det är det som är felet. wink
Senast redigerat av Taavo (23 januari 2008)


Kylmontör
64 Inlägg
5 januari 2008
#2
har du kollat att det rinner in bensin i motorn. kanke är ett bensinfilter eller nåt liknande som är tätt... men då kanske han skulle tända på startgas med..

Får jag låna din styrbox?

Kylmontör
64 Inlägg
5 januari 2008
#3
lustigt fel måste jag säga.. sista utvägen.. åk till saab och kollar den..

Får jag låna din styrbox?

buffys
5 januari 2008
#4
Har du gjort komptest?

//Mvh

227 Inlägg
5 januari 2008
#5
har du start spärr till larmet??? kolla så det verkligen inte e den som skojar med dig! på 9000 så går maskinen runt men den tänder inte!

59 Inlägg
5 januari 2008
#6
det finns några relä ovan sparkskyddet på förarplats som kan bråka pga dåliga lödningar, detta är en service info från saab dom byttes på dom flesta bilarna ,kanske inte din!! kolla dessa, då felen kan bli som du beskriver , detta si gällde bara -94 modellerna

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#7
fleng skrev:
har du kollat att det rinner in bensin i motorn. kanke är ett bensinfilter eller nåt liknande som är tätt... men då kanske han skulle tända på startgas med..

Jupp de rinner in bensin i motorn


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#8
buffys skrev:
Har du gjort komptest?

//Mvh

Jepp glömde skriva det men har gjort det också och de såg bra ut på alla cylindrar


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#9
zero2000 skrev:
har du start spärr till larmet??? kolla så det verkligen inte e den som skojar med dig! på 9000 så går maskinen runt men den tänder inte!

nja vet inte....har då ingen dosa eller nått sånt utan bara ett "extra" läge på dörrlåset som gör att larmet går i men visste inte om den funktionen förens efter bilen dog så har inte använtlarmet nått..


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#10
lellejohansson skrev:
det finns några relä ovan sparkskyddet på förarplats som kan bråka pga dåliga lödningar, detta är en service info från saab dom byttes på dom flesta bilarna ,kanske inte din!! kolla dessa, då felen kan bli som du beskriver , detta si gällde bara -94 modellerna

hmm har ju skruvat upp där och kollat lite men ville inte pilla för mycket...
Menar du själv reläerna eller att kablarna kan vara kass ?

hur vet jag om nått relä är pajj då för det sitter typ 15 st där så man kan ju inte riktigt lyssna om de klickar...



däremot så när jag försöker starta och håller nyckeln i startläge så går ju motorn runt och allt och så hör man ett relää klicka typ 2 gånger i sekunder,...och de reläet sitter nånstans där men har ingen aning vilket..


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#11
nu har jag iaf kollat så att alla relän där klickar...tog bort alla och satte dit dom en åt gången och alla klickade iaf...

och så vet jag vilket relä det är som klickar hela tiden när man försöker starta..
men frågan är ju om de ska klicka sådär hela tiden !?


59 Inlägg
6 januari 2008
#12
ok du har kollat alla reläer ,bytt vevaxelgivare,soppa har du,strömming har du ,lock rotor kablar o stift är ok, fick du rätt vevaxelgivare?? prova för skoj skull o sätt en startkabel mellan motor o kaross el batteri!!! luftmassemätaren är den ok tro?? kanske lossa batteri polen en stund o prova igen ifall den har tappat transponder signalen!! nu e nog mina tips slut, de e svårt o felsöka på datorn!! med tanke på startgasen så kan man ju utesluta lågtbränsle tryck oxå,,, när du kollar detta titta på stiften oxå så dom inte är blöta (sur) o ha gärna ngk stift då saab är kräsna mot andra stift, lycka till hoppas något av detta hjälper!!!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 januari 2008
#13
zero2000 skrev:
har du start spärr till larmet??? kolla så det verkligen inte e den som skojar med dig! på 9000 så går maskinen runt men den tänder inte!

Vi har startspärr till våran ng900 -96a med, så kolla det, som sagt motorn går runt men det händer inget : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#14
lellejohansson skrev:
ok du har kollat alla reläer ,bytt vevaxelgivare,soppa har du,strömming har du ,lock rotor kablar o stift är ok, fick du rätt vevaxelgivare?? prova för skoj skull o sätt en startkabel mellan motor o kaross el batteri!!! luftmassemätaren är den ok tro?? kanske lossa batteri polen en stund o prova igen ifall den har tappat transponder signalen!! nu e nog mina tips slut, de e svårt o felsöka på datorn!! med tanke på startgasen så kan man ju utesluta lågtbränsle tryck oxå,,, när du kollar detta titta på stiften oxå så dom inte är blöta (sur) o ha gärna ngk stift då saab är kräsna mot andra stift, lycka till hoppas något av detta hjälper!!!

trodde först jag fick fel givare men dom på saab sa att de var en nyare sort som funkar precislikadant och passar min...

har redan provat lossa batterikabeln under en natt men händer ignet ändå..

ska prova med startkabel mellan motor å så...

Har ju nya ngk så de ska väll funka.....Dock så blir dom ju väldigt blöta efter några försök då inte bensinen antänds...


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#15
Larsson_Power skrev:
zero2000 skrev:
har du start spärr till larmet??? kolla så det verkligen inte e den som skojar med dig! på 9000 så går maskinen runt men den tänder inte!

Vi har startspärr till våran ng900 -96a med, så kolla det, som sagt motorn går runt men det händer inget : )

Okey men vart sitter den igentligen ? hittar ingenting om startspärr i haynes boken iaf !?

vart sitter alla kablar och så till startspärren ?


59 Inlägg
7 januari 2008
#16
jo en dum fråga !du har kollat säkringarna va????? mej vetligen finns där ingen annan vevaxelgivare till motronic som du har men e du säker så! vi hoppas

Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 januari 2008
#17
Taavo skrev:
Larsson_Power skrev:
zero2000 skrev:
har du start spärr till larmet??? kolla så det verkligen inte e den som skojar med dig! på 9000 så går maskinen runt men den tänder inte!

Vi har startspärr till våran ng900 -96a med, så kolla det, som sagt motorn går runt men det händer inget : )

Okey men vart sitter den igentligen ? hittar ingenting om startspärr i haynes boken iaf !?

vart sitter alla kablar och så till startspärren ?

Vi har en "dosa" trycker en gång när nyckeln är i tändningslåset, så låser den bilen, och igen så låser den upp, bara att starta då..

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#18
lellejohansson skrev:
jo en dum fråga !du har kollat säkringarna va????? mej vetligen finns där ingen annan vevaxelgivare till motronic som du har men e du säker så! vi hoppas

Jo jag har kollat alla säkringar tongue....
och jag har bensin i tanken också:P

Mjaa fanns två olika....årsmodell 94 har en och sen har 94 och uppåt en som ser lite annorlunda ut


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#19
Larsson_Power skrev:
Taavo skrev:
Larsson_Power skrev:

Vi har startspärr till våran ng900 -96a med, så kolla det, som sagt motorn går runt men det händer inget : )

Okey men vart sitter den igentligen ? hittar ingenting om startspärr i haynes boken iaf !?

vart sitter alla kablar och så till startspärren ?

Vi har en "dosa" trycker en gång när nyckeln är i tändningslåset, så låser den bilen, och igen så låser den upp, bara att starta då..

hmm....Okey jag har ju ingen dosa, utan enda knappen jag har är den som sitter på nyckeln och de är bara en liten lampa som sitter inbakad i nyckeln....

provade också starta med extranyckeln så de inte bara var nå knas med nyckeln men de hjälpte då inte...


Amatör
453 Inlägg
9 januari 2008
#20
hallå jonas, får du till det? drygt, hoppas du hittar vad som är problem
Senast redigerat av Specialisten (9 januari 2008)


Sök