3559
Sök

Köpråd Saab 9-3, -01

35 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har hittat en intressant bil på blocket, har inte sett mer av den än det som står i annonsen.

http://www.blocket.se/vi/14213788.htm?ca=13_s

Jag har hört att man bör få tag på en saab med gamla motorn i (T5 med röd tändkassett), är det så illa med nyare motorn (T7)att jag helst bör undvika den? (Förmodar att denna 01:a har T7-motorn...?).

Bilen är fullservad, tror ni att jag därför inte ska behöva oroa mig för s.k. "oil-sludge" ?

Fler saker att tänka på inför att jag ska kika på bilen? Risker med att köpa en 01:a?

Jättemycket tack på förhand till de som kan hjälpa mig.
Micke

3 122 Inlägg
5 januari 2008
#2
Nja, jag har haft 2st T7:or och aldrig haft några problem.
De håller väl lite sämre om man trimmar dem och exemplaret du köper ska ha alla stämplar så den förlängda motorgarantin gäller.

Kolla så att den har den uppgraderade vevhusventilationen också så du slipper lite av oilsludge problematiken. Annars går det lätt att fixa till det själv.


35 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#3
Är det 8 års motorgaranti om alla stämplar finns, då ska den allts gälla t.o.m. 2009...?
Kan jag på egen hand se om bilen har en uppgraderad vevhusventilation eller bör ägaren ha papper på det i så fall? kan väldigt lite om motorer smile

Kockafan
224 Inlägg
5 januari 2008
#4
asso T7 motorn är det inget fel bara lite sämmre hållbarhet än T5.. skulle inte tro att den är uppgraderad, väldigt sällan någon gör nått åt de.. fast jag tycker den var för dyr, med tanke på hur många det finns och att dom är svårsålda så borde du få en mkt billigare..
lycka till

Kocken

35 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#5
Det är ett h-e att köpa bil, ska jag köpa en 9-3 99:a som gått lite längre eller än 01:a med färre antal mil...får sån j-a beslutsångest...hehe smile

Jag tror i nuläget att jag kan vara beredd att ge 60.000 för denna, tycker ni det låter rimligt? Det är pixelbortfall på displayen, har nuvarande ägare berättat, det är ju ändå 1.900:- för att få det fixat.
Senast redigerat av fdostojevskij (5 januari 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
6 januari 2008
#6
Min T7a funkar kanon! Ska du ha 9-3a så ska du ju ha en Aero, dom kostar ju inte skjortan längre!

OEM <3

BMW fantast
1 172 Inlägg
6 januari 2008
#7
hade en 93 aero 01a innan.. inga problem med den.. precis som andra redan skrivit här så håller T5 motorn litte bättre vid trimming... ska man trimma riktigt mycket så köp en T5... sen som bjork sa precis ovanför mig.. köp en aero.. inte många kronor mer... gudomligt sköna, snygga och rör på sig bra...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

8 885 Inlägg
6 januari 2008
#8
linusgrabo skrev:
asso T7 motorn är det inget fel bara lite sämmre hållbarhet än T5.. skulle inte tro att den är uppgraderad, väldigt sällan någon gör nått åt de.. fast jag tycker den var för dyr, med tanke på hur många det finns och att dom är svårsålda så borde du få en mkt billigare..
lycka till

Nu menar du väll tvärtom ang T5 och T7

Fotograf på tierpidag.se


Sök