Hej,
Tänkte blåsa liv i den här gamla tråden. Eftersom nu bensinpriset är så högt är det ju detta en ännu mer intressant diskussion.
Jag har en A4 cab 1.8T (163 hk) som jag alltid tankat på Jet. Nu är det priskrig i Kungälv så jag tankade för en gångs skull på Hydro Texaco där och då upptäckte även jag att kärran drog betydligt mindre bensin, drygt 0,5 dl mindre per mil.
Eftersom jag kör mycket i tjänsten och på samma sträcka vet jag exakt vad bensinförbrukningen brukar hamna på med hänsyn taget till motvind o s v. Normal förbrukning är ca 0,8 vid liten vind men nu ramlade den ner till 0,74 i motvind vilket ju faktiskt är minst 7, 5 % skillnad. Detta innebär att jag kan köpa lite dyrare bensin på Hydro men ändå tjäna på det i längden. 7, 5 % * 13 = ca 1 krona i skillnad. Min slutsats är alltså att det räcker inte att Jet är runt 20 öre billigare när soppan är kass.
Om någon insatt på området (som verkligen vet ngt om saken o inte bara spekulerar) kan verifiera om Hydro-mackarna generellt har bättre bensin så vore nog många intresserade. Hoppas inte på att detta var en tillfällighet. Jag ska fortsatt tanka på Hydro för att se om skillnaden är bestående. Återkommer om detta.
mvh
Kalle