Kungen-EssE skrev:
FRÅGA:
om jag vill ENDAST ändra bakrunden på bilden..
hur markerar jag då bakrunden? hittar juh inte markerings pilen
...
kan bara ändra på hela bilden.
Hur vill du ändra den?
Om du vill ändra nivåer/färger/nyans/mätnad/kontrast m.m. så är det bara välja verktyget i fråga. I lager paletten dyker verktyget upp som ett eget lager, ändra så det du vill ändra, ser ut som du vill, nät tex, himelen har exakt den färg, det ljus du är ute efter, markerar du den lilla vita rutan brevid verktyget, det är lager masken.
Ha lager masken markerad, välj en pensel, förslagsvis med mjuk kant för snyggare övergång.
Välj svart som färg och börja maskera bort det som ditt filter/verktyg inte skall påverka.
Lägger du två identiska bilder på varandra för att skapa HDR, då väljer du det översta lagret och skapar en lagermask till den.
Här fungerar det likadant, du ser till att ha lager masken markerad och maskerar bort det ur den övre bilden som är fel exponerat, och då träder bilden under fram på ställen du maskerat på. Med svart maskerar du, med vitt får du fram ifall du tog bort för mycket, eller bara ändrade dig.
Snabbaste arbets sättet är att maskera, där du maskerat för mycket, trycker du "X" på tangent bordet, växlar du mellan de två färgerna du har i färgväljaren. Se till att du valt svar och vitt bara, så går det blixt snabt att byta.
Maskering görs lämpligen inzomad i bilden. Jag brukar jobba med mina 10Mpix bilder i ca 400% förstoring, så det blir lite spolande fram och tillbaka i bilden.
Några snabb kommandon som kan vara bra att känna till är:
Ctrl+minus på numreriska delen för att zoma ur.
Ctrl+plus på numreriska delen för att zoma in.
Mellanslag förvandlar markören till "hand" så du kan dra dig till nästa område att jobba i. (Istället för att dra i klotsarna under/höger.)
När du maskera områden som INTE skall påverkas av filter, eller bara maskerar bort en del av en bild, tänk på att trixet för snyggt resultat är att lära sig att välja rätt storlek på "penseln". Senaste bilden jag redigerade, med huset i solnedgången lite högre upp i tråden, använde jag en mjuk pensel stor som halva bilden. Så att jag fick maskerat "lite" upp på huset, när jag maskerade ner till. För att maskera upptill använde jag en pensel endast 2pix i storlek, så att man får maskerat exakt vid taket. I detta fallet var bilden jag jobbade med så dålig att jag valde bort alla "fusk" som annars kan hjälpa till.
Ett bra verktyg är "ludd" / "Feather" som jämnar till kanten på en markering, om du nu lyckas hitta markerings verktygen... (I vrktygs paletten, den med pensel, färgburk m.m. fins mera verktyg än du först ser. Titta på "knapparna" så ser du att en del har en lite pil i nedre högra hörnet. Pilen skvalrar att där under finns mera. markera ett verktyg som har en pil och håll inne knappen, så skall du se att du får upp flera alternativ. Det du väljer, ligger sedan kvar "överst" tills du väljer något annat.)