tecman möter mr. Holset (S13 med ca18det och en HX35)
En 200sx s13 som får behålla sin ca18det motor. Effekten har ökats ordentligt och nu ska jag ha otroligt roligt med den! :) Laddar 2.1 bar och effekten landade på 361 hk och 420 nm på naven. Men mer kommer.
Ni ser mina problem i filmen och på kurvan... Jäkla skitlyftare! Började ticka riktigt ordentligt och vill då inte öppna ventilen helt.
Smala kurvan var när jag kom dit, lite bredare när jag åkte. Robban fixade till den så gott det gick men blev inte bättre än så.
Både fladder på triggern, ladd som ville leva sitt eget liv och kassa lyftare...
Tappade effekt om jag laddade mer = Inte OK. Så sänkte till 1.8 igen, som mest var vi uppe i 2.1 och hade fortfarande soppa så det räckte
På vägen dit så försvann en hel del soppatryck, inte en aning varför. Sedan helt plötsligt vaknade trycket igen. Men då fick jag chansen att ställa upp trycket.
Så nya lyftare, ny trigger och bygga klart insuget blir vinterns jobb!
Var en stor bilträff här ikväll. Åkte en liten sväng. Helt plötsligt small det till och alla växlarna var borta.
Som tur var fungerade 1:an tillräckligt så jag kunde ta mig hem. Tappade greppet även på den då och då men fick använda kopplingen för att rädda situationen.
Växellådan är ju den svaga länken i en s13. Tråkigt att den inte höll längre bara. Fixat lyftaren ännu? Jag har en tråkig lyftare i mercan åxå. Borde vara förbjudet med hydrauliska lyftare
Orkade inte fixa lyftaren, och nja.... inte riktigt nöjd med motorn (Mycket vill ha mer.) Lyftarna ska fixas, insug ska byggas och toppen ska få en bättre portning. Sen ska jag vara nöjd med motorn.
Men kan faktiskt erkänna att den är riktigt roligt att köra.
Då jag fått in den i garaget kunde jag inte hålla mig från att provmontera något. Det där något blev kamdrevet från Tomei.
Då det var testat så lyftes toppen. Allt såg bra ut. Inga spikmärken eller andra skador på kolvarna.
Enda skadorna är nog ventiltätningar som sagt upp sig. Kan även vara olja den sugit i sig genom vevhusventilationen. Jäkla kletigt det blir av lite olja på fel ställe.
Portade upp avgassidan då den är känd för att vara trång.
Min topp skulle vara portad sedan innan men tydligen har den slarvat. Cylinder 1 och 2 verkar i princip orörda. Vet inte hur jag kunde missa det tidigare.
Har även fått hem Japspeed styrleder och Driftworks offset rack spacers från BadAssParts.se
Även moddade spindlar och justerbara casterstag är på väg hem. Så efter besiktning så ska dessa dit och förhoppningsvis går det svänga bättre.
Frambromsarna är renoverade. 3 kolvar på vardera sida fungerade i somras, hoppas på bättre grepp i år. Märkte att beläggen inte mår så bra av den behandlingen heller så måste beställa nya belägg. Några tips? Bromsmannen känns lockande.
Nästa jobb var tänkt att bli oljepumpsbyte. Men att lätta remhjulet gick sådär om man säger så...
Lådan mådde sämre än jag trodde. Så började plocka ned lådan...
Fick lov att beställa en vevbussning/pilotbussning.
Ska den sitta rätt tight mot lådans tapp?
Den kostar endast 45 kr på Nissan, så kan vara värt för fler att byta den om nu ska ner med lådan eller lyfta motorn.
Men titta vad jag upptäckte när jag skruvat isär lådan och inte hittat något fel på den.
Efter att ha tagit i lite, så släppte det och den blev sådär slapp.
Navet har alltså släppt. Läste att Mobne hade haft samma bekymmer. Får se hur man gör nu då. Sinter med fast nav, sinter med fjädrat nav eller en till originallamell?
Bytte till 5växlad ZF låda, monterade roligare kammar, mappade igen, 460 whp @ 1.6 bar sedan var soppapumpen för liten. Körde så ett tag... sålde den nu i höst efter ca 11 år i min ägo och köpte en Skyline R32 GTR istället. Ska bli kul att se vad det blir av den