3627
Sök

Kontroll av generator?

90 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
hej jag undra om när man ta bort +polen från bateriet ser man då om generaton ladda då ?
om inte hur ser man det

Bättrade på din rubrik.
Läs: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176
mvh jonTe/moderator

324 Inlägg
7 januari 2008
Ta en vanlig multimeter, sätt den över batteriet och kolla spänningen, starta sedan bilen och kolla igen. Du kan även behöva gasa lite.
Annars kan du mäta direkt vid generaton. men enklast är väll vid batteriet.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

2 164 Inlägg
7 januari 2008
Om en generator ska ladda batteriet så ska ju spänningen lligga helst över 13 volt.
I min bil ligger den runt 14 just nu. Men de är fullt normalt och då visar de bara att generatorn är vid gott skick!
Ligger den under 13 så är de dags att skaffa ny eller renovera befintlig generator!

MVH

F

10 Inlägg
7 januari 2008
japp.dom har rätt !! bilen skall inte leva på batteriet , tar du bort + polen så skall bilen inte dö !! men som dom sa, mätt volt på batteriet, den skall vara från 13 volt och uppåt !!
ciao Robert

21 761 Inlägg
8 januari 2008
dvorg skrev:
hej jag undra om när man ta bort +polen från bateriet ser man då om generaton ladda då ?
om inte hur ser man det

Man ska inte plocka bort pluskabeln från batteriet när motorn är igång, generatorn kan ta skada av det. Som Audikrille skriver så kan du ta en multimeter och mäta dels på batteriet och dels vid generatorn. Batteriet bör vara så nära fulladdat som möjligt vid mätningen, annars är det inte säkert att mätresultatet blir rättvisande.

Låt motorn varva 900-1000 varv, spänningen på batteripolerna bör då vara 14-14,4V när endast halvljuset är igång. Mät också nere vid generatorn så att det inte skiljer mer än högst 0,1-0,2V jämfört med spänningen på batteripolerna, egentligen ska spänningen vara precis likadan på båda ställena.

Håll sedan motorvarvet på 2000 varv konstant och slå på flera strömförbrukare, tex fläkt+extraljus+elbakruta. Då bör inte spänningen sjunka under 13V, helst bör den ligga på minst 13,5V. Men det beror ju på hur många strömförbrukare man har igång, ifall sakerna behöver mer ström än vad generatorn kan ge så sjunker spänningen under 13,5V naturligtvis.

Mät nere vid generatorn även vid den här mätningen så att det inte uppstår spänningsförluster mellan generator och batteri.

Sök