3394
Sök

laddar inte volvo 240

183 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
det är så att jag köpte en ny generator till bilen men den laddar bara 12v....men kan det vara så att det e startmotorn som göra att det blir kortslutining eller e det tängingslåset som ligger och jävlas?????

21 761 Inlägg
8 januari 2008
Lyser batterilampan när tändningen är påslagen i läge 2?

183 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lyser batterilampan när tändningen är påslagen i läge 2?

ne men har mätt med multimeter och det e typ att generator inte få den där rediga kicken

8 156 Inlägg
8 januari 2008
Var mätte du?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
8 januari 2008
Om inte batterilampan lyser när tändningen är påslagen i läge 2 så kan inte heller generatorn börja ladda. Kolla upp så att det sitter en kabel, antagligen röd, på stift D+ på generatorn.

Den kabeln kommer från batterilampan och ger en förmagnetiseringsström till generatorn så att den kan börja ladda.

31 Inlägg
8 januari 2008
cadillac59 skrev:
det är så att jag köpte en ny generator till bilen men den laddar bara 12v....men kan det vara så att det e startmotorn som göra att det blir kortslutining eller e det tängingslåset som ligger och jävlas?????

Jag hade samma problem på min bmw, då lyste inte laddlampan i läge två och då hjälpte det med att byta kol och laddrelä som sitter i samma "paket". Men om det är som du säger att det är en NY generator så lär ju inte det va problemet, kolla efter dåligt åtsittande kontakter och ev . avbrott i kablage.

954 Inlägg
17 december 2011
ja har prisis samma fel på min 245a körde så märkte att ljudet la av sen börja lampor lysa dåligt sen bluddra den som FAAN sen dog den bara tjejen kom med startkablar funka inte bogsera skiten ladda batteriet starta den o skiten laddar bara 12v elle ja laddar o laddar de sjunker sakta hmm någon som vet felet???

Jävel
2 018 Inlägg
17 december 2011
vw_nicko skrev:
ja har prisis samma fel på min 245a körde så märkte att ljudet la av sen börja lampor lysa dåligt sen bluddra den som FAAN sen dog den bara tjejen kom med startkablar funka inte bogsera skiten ladda batteriet starta den o skiten laddar bara 12v elle ja laddar o laddar de sjunker sakta hmm någon som vet felet???

kan vara regulatorn, min var ungefär som du beskriver. Då bytte jag den så fungerar de igen.

You got to risk it, to get the biscuit :)

21 761 Inlägg
17 december 2011
vw_nicko skrev:
tjejen kom med startkablar funka inte

Vart sattes minusstartkabeln på Volvon, på batteriet eller på motorn/annan karossdel?

En 240 med bensinmotor är inte svår att kabla igång, speciellt inte om motorn nyss har varit igång. Till och med de värdelösa 10 mm2 startkablarna man köper på macken funkar i detta fall. Antingen fick inte kablarna bra kontakt eller så har du probem med en batterijordkabel/polsko, det är vad jag tror iaf. smile

Lyste inte batterilampan när bilen började krångla?

Om regulatorns kol har bra kontakt så borde batterilampan lysa ifall regulatorn slutar fungera, men om lampan inte lyser trots utebliven laddspänning på batteriet så gissar jag på:

# Trasiga kol eller dålig kontakt med kolen
# Avbrott/glapp i den tunna kabeln på generatorns D+
# Avbrott/glapp i laddkabeln från generatorns B+
# Glapp i batterijordkabel eller batteripolsko
Senast redigerat av Drönirettab (17 december 2011)

Sök