3579
Sök

Katalysatorproblem!!

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
För ca 1 månad sen så började min "check engine" lampa lysa på min saab 9-5 hmm. Jag lämnade in den på verkstan och dom fick "katalysatorfel" och verkstadskillen sa att har jag tur kan det bara vara lamdasonden som måste bytas. Han kände igen min bil för han bytte turbo på den för ca 7 månader sen,(Turbon pajade) och i samband med detta hade det kommit in ganska mycket olja i avgassystemet:(

Nu till min fråga!

Kan man rengöra en katalysator, lamdasond?? Eller måste man byta?

Visst lamdasonden är inte så dyr men katalysatorn är dyr!sad

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 januari 2008
nej en kat går inte å göra rent det är massa celler som har brunnit upp  så det är bara att byta:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 164 Inlägg
9 januari 2008
Köp rejs eller sport katt så kanske du slipper problemet och rengör oljeretur och tryckrör till din turbo!

MVH

F

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Ok tack då vet jag att jag måste köpa ny kat.. sad

Men det sitter en förkat eller vad det heter innan den stora katen och då blir det lite dyrare!! sad

Får hoppas det blir bättre med att byta lambdasond.. big_smile

Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Du kan ju köpa en universal kat på Biltema, kostar under eu tusenlapp, finns flera olika modeller tom.
Det gjorde jag på min Golf 99, funkar fint.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
9 januari 2008
Fredrik-79 skrev:
Köp rejs eller sport katt så kanske du slipper problemet och rengör oljeretur och tryckrör till din turbo!

MVH

F

Håller med....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Tar upp denna tråd igen big_smile

Nu är det så att om jag är ute och åker och gasar på regält så motorn och avgasystemet blir riktigt varmt.Så slocknar lampan "check engine". Sen så efter ca 2 dagar så börjar den lysa igen. '
Vad kan det bero på?hmm

Men egen teori är att det finns olja i katalysatorn som blir uppbränt när jag kör så att den blir ordentligt varm.cool

Eller ngn som har en annan teori?
Senast redigerat av Roadkiller (5 februari 2008)

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Ingen??sad

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
ingen?? big_smile
Senast redigerat av Roadkiller (6 februari 2008)

2 164 Inlägg
6 februari 2008
De du ska göra är att kolla om du har rätt tändstift och att din Tändkassett funkar som den ska.

MVH

F

Sök