3452
Sök

bakhjulsdrift i en 850 T5:a

Mekaniker
99 Inlägg
9 januari 2008
#21
O varför göra det mer besvärligt än det är?
Sälj 850:n o köp en 940 i stället......


Meister
6 763 Inlägg
9 januari 2008
#22
Jstorm skrev:
O varför göra det mer besvärligt än det är?
Sälj 850:n o köp en 940 i stället......

Därför att man vill åt utessendet och tycker de är kul att vara one-off kanske? Jag skulle nog köpa en 740/940 för att ta kardantunnel och bakvagn ifrån. Och sedan svetsa fast den på 850in. Sen göra med  m90-låda och tvärställd t5:a. Finns en saab här någon stans som hade gjort så eller iaf håller på big_smile


Mekaniker
99 Inlägg
9 januari 2008
#23
camaro67 skrev:
Jstorm skrev:
O varför göra det mer besvärligt än det är?
Sälj 850:n o köp en 940 i stället......

Därför att man vill åt utessendet och tycker de är kul att vara one-off kanske? Jag skulle nog köpa en 740/940 för att ta kardantunnel och bakvagn ifrån. Och sedan svetsa fast den på 850in. Sen göra med  m90-låda och tvärställd t5:a. Finns en saab här någon stans som hade gjort så eller iaf håller på big_smile

Men då är det i alla fall lättare att börja med en 940 o bygga om utvändigt med skärmar front osv o få den att se ut som en 850. o inv om man vill de.
O hur bra skulle de gå genom besiktning då?
Det skulle bli ett jäkla jobb o dyrt!!


Meister
6 763 Inlägg
9 januari 2008
#24
Jstorm skrev:
camaro67 skrev:
Jstorm skrev:
O varför göra det mer besvärligt än det är?
Sälj 850:n o köp en 940 i stället......

Därför att man vill åt utessendet och tycker de är kul att vara one-off kanske? Jag skulle nog köpa en 740/940 för att ta kardantunnel och bakvagn ifrån. Och sedan svetsa fast den på 850in. Sen göra med  m90-låda och tvärställd t5:a. Finns en saab här någon stans som hade gjort så eller iaf håller på big_smile

Men då är det i alla fall lättare att börja med en 940 o bygga om utvändigt med skärmar front osv o få den att se ut som en 850. o inv om man vill de.
O hur bra skulle de gå genom besiktning då?
Det skulle bli ett jäkla jobb o dyrt!!

Ja men bra mycke fränare. Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon skulle nog kunna fungera. Här är saaben iaf http://www.garaget.org/?car=40889


Mekaniker
99 Inlägg
9 januari 2008
#25
camaro67 skrev:
Jstorm skrev:
camaro67 skrev:

Därför att man vill åt utessendet och tycker de är kul att vara one-off kanske? Jag skulle nog köpa en 740/940 för att ta kardantunnel och bakvagn ifrån. Och sedan svetsa fast den på 850in. Sen göra med  m90-låda och tvärställd t5:a. Finns en saab här någon stans som hade gjort så eller iaf håller på big_smile

Men då är det i alla fall lättare att börja med en 940 o bygga om utvändigt med skärmar front osv o få den att se ut som en 850. o inv om man vill de.
O hur bra skulle de gå genom besiktning då?
Det skulle bli ett jäkla jobb o dyrt!!

Ja men bra mycke fränare. Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon skulle nog kunna fungera. Här är saaben iaf http://www.garaget.org/?car=40889

Riktigt fränt bygge det där med saaben!!
problemet med ett 850 "bakhjulsbygge" o den saaben är att de förmodligen inte kommer att kunna klassas som "ombyggt fordon , det kan va så att det stora ingrepp som görs i karossen påverkar den ursprungliga konstruktionen som "styvhet" "krocksäkerhet" osv
O då klassas bygget som "Amatörbyggt fordon" o då e reglerna väldigt avancerade, o kostar (massor) med pengar ,vägning, bromstester, osv. då får du (ny) årsmodell nybilsavgifter,o "axis" förbesiktning hos SFRO, hårdare avgaskrav, bullernivå (77Db).
Jag sitter här med SFRO:s Bygghandbok o lusläser.
men det bästa är att ta upp det med din lokala Besiktningsstation o hör vad de tror om det.
Ev kan du kontakta SFRO, o höra med dem!


Meister
6 763 Inlägg
9 januari 2008
#26
Jstorm skrev:
camaro67 skrev:
Jstorm skrev:

Men då är det i alla fall lättare att börja med en 940 o bygga om utvändigt med skärmar front osv o få den att se ut som en 850. o inv om man vill de.
O hur bra skulle de gå genom besiktning då?
Det skulle bli ett jäkla jobb o dyrt!!

Ja men bra mycke fränare. Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon skulle nog kunna fungera. Här är saaben iaf http://www.garaget.org/?car=40889

Riktigt fränt bygge det där med saaben!!
problemet med ett 850 "bakhjulsbygge" o den saaben är att de förmodligen inte kommer att kunna klassas som "ombyggt fordon , det kan va så att det stora ingrepp som görs i karossen påverkar den ursprungliga konstruktionen som "styvhet" "krocksäkerhet" osv
O då klassas bygget som "Amatörbyggt fordon" o då e reglerna väldigt avancerade, o kostar (massor) med pengar ,vägning, bromstester, osv. då får du (ny) årsmodell nybilsavgifter,o "axis" förbesiktning hos SFRO, hårdare avgaskrav, bullernivå (77Db).
Jag sitter här med SFRO:s Bygghandbok o lusläser.
men det bästa är att ta upp det med din lokala Besiktningsstation o hör vad de tror om det.
Ev kan du kontakta SFRO, o höra med dem!

De kan du ha rätt i när de gäller krocksäkerhet och sånt. Men annars kan du ju bygga bilen för bana big_smile


252 Inlägg
9 januari 2008
#27
Med tanke på dina tidigare inlägg så tror jag inte du klarar av det:rolleyes:


4 670 Inlägg
9 januari 2008
#28
men istället för dom pengarna du skulle va tvungen på o lägga på de bygget så skulle du kunna köpa en riktigt snygg driftingbil istället. du kan ju räkna på va de skulle kosta o bygga om + va du får för bil så ser du nog va du kan få istället.

kan kanske vara roligt o bygga bakhjulsdrivet men tror man måste vara riktigt kunnig för o klara av en sådan sak..



Sök