camaro67 skrev:
Jstorm skrev:
camaro67 skrev:
Därför att man vill åt utessendet och tycker de är kul att vara one-off kanske? Jag skulle nog köpa en 740/940 för att ta kardantunnel och bakvagn ifrån. Och sedan svetsa fast den på 850in. Sen göra med m90-låda och tvärställd t5:a. Finns en saab här någon stans som hade gjort så eller iaf håller på
Men då är det i alla fall lättare att börja med en 940 o bygga om utvändigt med skärmar front osv o få den att se ut som en 850. o inv om man vill de.
O hur bra skulle de gå genom besiktning då?
Det skulle bli ett jäkla jobb o dyrt!!
Ja men bra mycke fränare. Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon skulle nog kunna fungera. Här är saaben iaf
http://www.garaget.org/?car=40889
Riktigt fränt bygge det där med saaben!!
problemet med ett 850 "bakhjulsbygge" o den saaben är att de förmodligen inte kommer att kunna klassas som "ombyggt fordon , det kan va så att det stora ingrepp som görs i karossen påverkar den ursprungliga konstruktionen som "styvhet" "krocksäkerhet" osv
O då klassas bygget som "Amatörbyggt fordon" o då e reglerna väldigt avancerade, o kostar (massor) med pengar ,vägning, bromstester, osv. då får du (ny) årsmodell nybilsavgifter,o "axis" förbesiktning hos SFRO, hårdare avgaskrav, bullernivå (77Db).
Jag sitter här med SFRO:s Bygghandbok o lusläser.
men det bästa är att ta upp det med din lokala Besiktningsstation o hör vad de tror om det.
Ev kan du kontakta SFRO, o höra med dem!