3712
Sök

dumpljud från a3

1 893 Inlägg
11 januari 2008
#21
TTTTT skrev:
om du menar "rally kvitter" så är svaret enkelt, dom åker utan dump.
Det som kvittrar är turbon när returtrycket slår tillbaka i den....bad idea på en privatbil eftersom det kommer att kosta många turbos, dom palla nämlighen inte d.

Utan dump/avlastnings ventil, skulle en rally bil inte komma 500m innan nått small.
Det kvitrande ljudet kommer sig av att man monterar dumpen åt fel håll, då dumpen inte får hjälp av avgaspulsen att öppna, så orkar vakumet inte hålla den helt öppen, så den stänger och öppnar i snabb takt, där av kvitrandet. Nackdelen är att man inte får evakuerat allt tryck (Som ventilen är till för) fördelen är att den pallar för mera tryck monterad åt "fel håll".

Vill du ha kvitter, kommer du få betydligt högre spolup tid (Turbo lag) då kvarvarande tryck, som ventilen inte släpper ut får turbinen att bromsas upp. När du kliver på gasen igen, tar det en stund innan turbinen fått upp flåset igen.


945 Inlägg
11 januari 2008
#22
Kristian_V skrev:
TTTTT skrev:
om du menar "rally kvitter" så är svaret enkelt, dom åker utan dump.
Det som kvittrar är turbon när returtrycket slår tillbaka i den....bad idea på en privatbil eftersom det kommer att kosta många turbos, dom palla nämlighen inte d.

Utan dump/avlastnings ventil, skulle en rally bil inte komma 500m innan nått small.
Det kvitrande ljudet kommer sig av att man monterar dumpen åt fel håll, då dumpen inte får hjälp av avgaspulsen att öppna, så orkar vakumet inte hålla den helt öppen, så den stänger och öppnar i snabb takt, där av kvitrandet. Nackdelen är att man inte får evakuerat allt tryck (Som ventilen är till för) fördelen är att den pallar för mera tryck monterad åt "fel håll".

Vill du ha kvitter, kommer du få betydligt högre spolup tid (Turbo lag) då kvarvarande tryck, som ventilen inte släpper ut får turbinen att bromsas upp. När du kliver på gasen igen, tar det en stund innan turbinen fått upp flåset igen.

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp#5
vasse go en länk, bara å läsa.....men dom på streetside som bla säljer dumpar , kanske precis som jag och många andra bara yrar i nattmössan.

blinka blått om du vill rejsa!

1 893 Inlägg
11 januari 2008
#23
TTTTT skrev:
Kristian_V skrev:
TTTTT skrev:
om du menar "rally kvitter" så är svaret enkelt, dom åker utan dump.
Det som kvittrar är turbon när returtrycket slår tillbaka i den....bad idea på en privatbil eftersom det kommer att kosta många turbos, dom palla nämlighen inte d.

Utan dump/avlastnings ventil, skulle en rally bil inte komma 500m innan nått small.
Det kvitrande ljudet kommer sig av att man monterar dumpen åt fel håll, då dumpen inte får hjälp av avgaspulsen att öppna, så orkar vakumet inte hålla den helt öppen, så den stänger och öppnar i snabb takt, där av kvitrandet. Nackdelen är att man inte får evakuerat allt tryck (Som ventilen är till för) fördelen är att den pallar för mera tryck monterad åt "fel håll".

Vill du ha kvitter, kommer du få betydligt högre spolup tid (Turbo lag) då kvarvarande tryck, som ventilen inte släpper ut får turbinen att bromsas upp. När du kliver på gasen igen, tar det en stund innan turbinen fått upp flåset igen.

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp#5
vasse go en länk, bara å läsa.....men dom på streetside som bla säljer dumpar , kanske precis som jag och många andra bara yrar i nattmössan.

Näe, men står det så där, då måste det ju vara sant! wink

Skämt åsido, jag säger inte att de har fel, möjligt att jag har det, det händer, men då kanske denna tråd --> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 är ute och cyklar? vad vet jag. Där står i alla fall bla om felvända avlastnings ventiler, för och nackdelar.

EDIT:

Varför jag har svårt att tro att rally bilar skulle köra utan dump:
Utan dump skulle turbon tvärstanna vid varje gasuppsläpp, och med storleken på turbo i rally bilar (=Stoooor!) så har man en avsevärd "spoolup" tid kanske närmare en sekund till fullt tryck igen, (I rally sammanhan är EN sekund en evighet, och detta skulle föraren få vid varje gasupsläpp? Vi har alla hört kvitrandet, ganska ofta på en special sträcka.) vad tjänar stallen på det? Inte tid i alla fall!

Där emot är det högst sannorlikt att de kör med dump "felmonterad" (I deras fall är det inte fel, det kallas så.) för att palla med det betydligt högre trycket i en rally motor än vad vi har i våra "street racers".

Men som sagt. Jag kan ha fel! wink
Senast redigerat av Kristian_V (11 januari 2008)


Elektriker
718 Inlägg
12 januari 2008
#24
Ja se här va man ny å färsk på forumet:P

Angående rallybildar medans vi redan är på g.
Smattret som kommer från dom, vad är det egentligen det är? Vad jag fattat så hare nått med soppen å göra som är tänkt att hålla turbon igång? alltså minska spool upp tiden. Eller är jag ute å cyklar då?
Även svårt å tro att wrc bilarna inte har dump, blir nog dynga av turbon lite väl fort då, plus dålig spoolup m.m. Det är ju stort slitage på turbos där, men vad jag förstår är det p.g.a det jag nämnt innan, att dom snurrar hela tiden mer eller mindre, men jag kan ju ha fel...

Som att kasta vatten i sjön.

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 januari 2008
#25
Appropå rallysmattret. Jag är absolut ingen expert, och jag minns inte vart jag har hört det men som tidigare skriver så har även jag hört nånstans - av nån? - att turbon har ett ständigt tryck av nåt slag. Jag har ingen aning om hur det funkar men nåt sånt var det.

Finns en Impreza på youtube som kör med det...går som fan..

Edit: Där var den.. http://www.youtube.com/watch?v=XaxhTnB-eos
Senast redigerat av AirOne (12 januari 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 741 Inlägg
12 januari 2008
#26
smattret är ALS: anti lag system. senarelägger tändningen så att den tänder nästan ute i avgasröret. ingen höjdare för folk som vill köra på samma turbo i flera år men man får OTROLIGT lite lagg på snurran.tongue

edit:(damn.. för seg på att skriva igen)
Senast redigerat av tecman (12 januari 2008)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 893 Inlägg
12 januari 2008
#27
Det är just däför man har dump/avlastings ventil, för att turbon inte skall tvärnita vid varje gasupsläpp. De som kommer ihåg gamla Saab 99 Turbo, (Världens första serie tillverkade personbil med turbo.) vet vad vi talar om, det tog en halv evighet när man klev på gasen, innan kraften kom. Med dump/avlastnings ventil, släpper man ut övertrycket när gas spjälet stängs, detta för att turbon inte skall bygga upp ett tryck som bromsar upp turbinen. När man kliver på gasen, så stängs dump/avlastnings ventilen och turbon som nu redan har full snurr bygger upp trycket på noll tid.

Utan dump, skulle turbon bygga upp ett fruktansvärt högt tryck mot spjälhuset, och om inget går sönder, skulle detta tryck få tvär stop på turbon, med resultatet att när man öppnar spjälet (=Gasar.) så skulle motorn få en liten puff med övertryck som ligger kvar om det inte läckt tillbaka genom en avstannad turbo, sedan skulle motorn få bygga upp ett nytt tryck.

På rally bilar, där man plockar ur... hur mycket? 600? hkr. har man en turbo betydligt större än på en vanlig gatbil, det betyder mycket mera massa i turbin hjulet, som skall accelereras upp igen. Den tid det tar kallas spoolup tid.

Jag skall inte svära på att rally bilar inte har en dump. (Står det på internet att den inte har det, så måste det ju vara sant. wink ) Men jag ser det som högst osannorlikt.

En fråga som uppstår, som inte besvaras på siten som säger att de kör utan är, till vilken nytta? Så här står det.
streetside.se skrev:
Rallykvittret - Vi får dagligen frågan om vilken dumpventil som ska användas för att åstadkomma det så kallade rallykvittret. Svaret är: ingen. Rallybilarna har ingen dumpventil alls, så ljudet du hör är alltså laddtrycket som slår tillbaks in i turbon. En rallybil får en ny turbo så fort den blivit sliten, men det är kanske inget ekonomiskt alternativ att rekommendera den som vill ha kvittret på sin vanliga bil. Detta ljud kan även uppkomma om bilens originaldumpventil är trasig, eller om du justerat din dumpventil för hårt så att den inte öppnar ordentligt.

Så här står det på STCS:
STCS skrev:
Jag har en dumpventil och vill ha det där tuffa "kvitterljudet"..!
Samma sak gäller alltså vid montering av sk.Dumpventil,som ofta känns igen i form av någon eloxerad färg,samt att dessa oftast är kolvstyrda som kan medföra ett lite kvittrande ljud, eller liknande en nysning. Själva funktionen egentligen sämre på en sådan än en original om man inte tänkt ladda mer än ca:1,5bar, och skillnaden är att en kolvstyrd oftast håller bättre, då man kan ställa hårdheten med en fjäder. Problemet är dock att själv kunna avgöra och ställa den lagom hårt för att inte den ska läcka,men inte FÖR hårt för att den ska vara funktionsduglig. I mer extrema trimfall kan en kraftigare AV eller dumpventil vara nödvändig,och då bör man leta efter en ventil med större anslutningar för att kunna evakuera den betydligt större överskottsluften på ett snabbt sätt.

Man kan montera en AV på två olika håll.
det ena hållet hjälper laddtrycket till att hålla ventilen stängd och det andra tvärt om. I det första fallet så öppnar ventilen marginellt senare, men den håller trycket lite bättre i gengäld.

Det finns ju även lite grövre modeller av återcirkulerande bypassventiler.
Denna tål mer laddtryck än org. Om man monterar den i ”felvänt” läge. (läs mer om det nedan)
Problemet är att man då kommer att få ett pulserande dumpljud,ett ”kvitterljud”,som visserligen låter häftigt,men av många anses vara mer eller mindre skadligt,pga att överskottsluften inte skickas ut i en enda tryckstöt,utan pulserar och därmed kan bromsa upp kompressorhjulet.Ventilen har dessutom svårt att öppna under laddtryck på 0,5 bar enligt vissa tester...
...Fördelen med detta läge är att ventilen klarar att hålla emot för högre laddtryck bättre,och nackdelen är att ventilen öppnar något senare,pga att ventilen endast öppnas utav vacuumet,och ej får hjälpav tryckstöten från returluften,men på en SAAB org.AV så är denna skillnaden ytterst marginell. Detta problem syns mer på eftermarknadsventiler med hårdare fjädrar,där vacuumet inte orkar att hålla ventilen öppen,utan att man kan få ett "kvittrande" ljud.

Här får man förklaring till vad som orsakar det karakteristiska kvitrandet, så väl som varför, man väljer detta monterings sätt.
Vem har rätt?


1 231 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#28
här är det ljudet jag vill ha ...
http://www.garaget.org/video/02zn41p9939j


Sök