STCS skrev:
Jag har en dumpventil och vill ha det där tuffa "kvitterljudet"..!
Samma sak gäller alltså vid montering av sk.Dumpventil,som ofta känns igen i form av någon eloxerad färg,samt att dessa oftast är kolvstyrda som kan medföra ett lite kvittrande ljud, eller liknande en nysning. Själva funktionen egentligen sämre på en sådan än en original om man inte tänkt ladda mer än ca:1,5bar, och skillnaden är att en kolvstyrd oftast håller bättre, då man kan ställa hårdheten med en fjäder. Problemet är dock att själv kunna avgöra och ställa den lagom hårt för att inte den ska läcka,men inte FÖR hårt för att den ska vara funktionsduglig. I mer extrema trimfall kan en kraftigare AV eller dumpventil vara nödvändig,och då bör man leta efter en ventil med större anslutningar för att kunna evakuera den betydligt större överskottsluften på ett snabbt sätt.
Man kan montera en AV på två olika håll.
det ena hållet hjälper laddtrycket till att hålla ventilen stängd och det andra tvärt om. I det första fallet så öppnar ventilen marginellt senare, men den håller trycket lite bättre i gengäld.
Det finns ju även lite grövre modeller av återcirkulerande bypassventiler.
Denna tål mer laddtryck än org. Om man monterar den i ”felvänt” läge. (läs mer om det nedan)
Problemet är att man då kommer att få ett pulserande dumpljud,ett ”kvitterljud”,som visserligen låter häftigt,men av många anses vara mer eller mindre skadligt,pga att överskottsluften inte skickas ut i en enda tryckstöt,utan pulserar och därmed kan bromsa upp kompressorhjulet.Ventilen har dessutom svårt att öppna under laddtryck på 0,5 bar enligt vissa tester...
...Fördelen med detta läge är att ventilen klarar att hålla emot för högre laddtryck bättre,och nackdelen är att ventilen öppnar något senare,pga att ventilen endast öppnas utav vacuumet,och ej får hjälpav tryckstöten från returluften,men på en SAAB org.AV så är denna skillnaden ytterst marginell. Detta problem syns mer på eftermarknadsventiler med hårdare fjädrar,där vacuumet inte orkar att hålla ventilen öppen,utan att man kan få ett "kvittrande" ljud.