3135
Sök

Biltemas RCA kablar

21 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Hej, tänkte fråga om någon här har erfarenhet av biltemas RCA kablar?
Det är denna jag syftar på:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78697

Något som är värt att satsa på för att använda till baslåda?

2 600 Inlägg
9 januari 2008
funkar nog bra smile

gör som jag kör gubba racer=)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
10 januari 2008
Dom duger. Körde med en sån i förra sierran det funkade fint.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

15 Inlägg
10 januari 2008
har köpt två gånger.. första o sista... fungerade en stund men kontakten gick sönder efter en vecka och fastnade i slutsteget (den lilla "pinnen" i mitten på kontakten) fick plocka isär hela steget... men som vanligt fick väll ja tag på ett måndags ex...roll

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Det är just mekaniska kvalietet (och skärmingens egenskaper) som gör att det kan löna sig med kablar med bättre kvalitet.

/Göran

ste_fan86 skrev:
har köpt två gånger.. första o sista... fungerade en stund men kontakten gick sönder efter en vecka och fastnade i slutsteget (den lilla "pinnen" i mitten på kontakten) fick plocka isär hela steget... men som vanligt fick väll ja tag på ett måndags ex...roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

400 Inlägg
10 januari 2008
TT-Avant skrev:
Funkar ja, bra nej.

EXAKT!
Har aldrig hört en Biltema kabel som det låtit bra med, inte ens till bas...
Deras dyraste kanske funkar hyffsat...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Smålänning
7 883 Inlägg
10 januari 2008
Jag köpte RCA till hemastereo på Clas Ohlson, mycket billigare.
Klockrent funkade dom. inge brus eller störningar alls.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Det har genomförts ett antal seriösa blindtester genom åren vad gäller signalkablar för analog ljudtransmission och givet att miljön är störningsfri och att drivande och siganlmottagande utrustning är korrekt dimensionerad så går det inte i någon undersökning att statistiskt säkerställa skillnad i ljud mellan analoga signalkablar. Det finns tester både av AES och tex av riksradion.

Notera att man bör utföra sådana här tester med lurar - inte med högtalare då en lyssningsmiljö har så mycket hyss för sig att en kvalitativ mätserie där man skall ner på differenslimen för vad vana lyssnare kan uppfatta är omöjlig att genomföra.

Mycket av skillnader man tror sig höra beror på psykoakustisk bias (dvs man vet i förväg vad man lyssnar på). på humör, på lyssningströtthet, på att man inte vet hur hörselminnet fungerar, man lyssnar på olika nivå, på olika låtar och på miljöskillnader (en bilkupe är tex så pass liten så om du sitter själv och lyssnar och ber polaren att hoppa i i passagerarsätet för att han skall höra hur det låter så har man ändrat ljudet och ljudbilden massor mer än vad en kabel skulle kunna tänkas göra).

Det man måste göra för att kunna kvalificera på något slags sätt om man hör skillnad på signalkablar är ett A/B/X test där man bygger upp en lyssningsutrustning kring en välkänd kabel, bra ljudkälla (dvs ingen MP3 eller komprimerat jox - helst sådant som välmikat grand piano eller välmikad kör) och bra hörlurar. Denna uppsättning kallar man för X och den är känd för lyssnaren.
Man låter sedan någon helt anonymt koppla två till signalkablar som man kallar A och B och gör så att den som lyssnar med en switch kan byta snabbt mellan A/B/X utan att veta vad A respektive B är för kablar - det kan vara samma som X, A och B kan vara likadana kablar, A kan var 200m hoprullad telefontråd och B svindyr van den Hul etc etc.

Sedan sätter man sig och lyssnar och protokollför om man upplever A respektive B som bättre eller sämre än X och på vilket sätt. Detta måste göras med utvilade öron. Nästa lyssningssession låter man sin kabelbytare byta till två andra kablar (eller så låter han samma sitta kvar.....) och så lyssnar man igen.

Efter att man har låtit kanske 100 pesroner lyssna igenom alla situationer så går man igenom protokollen och försöker hitta mönster.

Det finns idag ingen sådan här mätserie som har påvisat en statistiskt säkerställbar skillnad mellan analoga signalkablar.

/Göran

CroZZeN skrev:

(Groucho Marx).

2 600 Inlägg
10 januari 2008
kankse är bättre du köper vanliga röd och svart rca kabel tongue

gör som jag kör gubba racer=)

400 Inlägg
10 januari 2008
Sharky skrev:
Det har genomförts ett antal seriösa blindtester genom åren vad gäller signalkablar för analog ljudtransmission och givet att miljön är störningsfri och att drivande och siganlmottagande utrustning är korrekt dimensionerad så går det inte i någon.....

/Göran
CroZZeN skrev:

Hej!
Det är inte själva ljudet dom ger ifrån sig som jag "klagar" på, utan skärmingen....
Då jag provat 4olika biltema RCA i 4olika bilar och alla har gett ifrån sig störningsljud och andra dyrare/bättre kablar i samma bil inte låtit illa...
Jag har t.o.m provat biltema kabeln genom bilkupén big_smile
Säger inte emot dig överhuvudtaget smile utan skriver bara vad jag varit med om.
Mvh Patrik

Ride Like You´ve Never Been Hurt

757 Inlägg
10 januari 2008
Funkar fint för mig inga störningar eller så. dock sitter som som berget när man ska ta loss dom.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
10 januari 2008
både den gröna och röda"rosa" har funkat skitbra i flera av mina bilar, har aldrig haft ngn generatorstörning alls.
Det som är problem med den gröna är att kontakterna är för tighta, Man får trycka hårt som fan när dom ska på slusteget. Och när man ska ha bort dom så kan delar av rca kontakten följa med från slutsteget.

lägg lite mer pengar och köp den röda"rosa" rca kabeln, Dina rca kontakter kommer må så mycke bättre.

Diesel is the blood of satan.

956 Inlägg
10 januari 2008
var en rosa och en grön RCA i min golf 2 jag hade..Var absolut inga fel på dom.funkade skitbra

eldus veldus

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Absolut! Just skärmning och mekaniska egenskaper hos kabeln och kontakterna är det som skiljer och det som ställer till det.

/Göran

CroZZeN skrev:
Hej!
Det är inte själva ljudet dom ger ifrån sig som jag "klagar" på, utan skärmingen....
Då jag provat 4olika biltema RCA i 4olika bilar och alla har gett ifrån sig störningsljud och andra dyrare/bättre kablar i samma bil inte låtit illa...

(Groucho Marx).

735 Inlägg
10 januari 2008
har två av dom blåa, inga störningar från dom, funkar hur bra som hälst, men dom där vet ja ej...de lär funka.
Senast redigerat av blomisen (10 januari 2008)

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

Smålänning
7 883 Inlägg
10 januari 2008
Varför inte slå in dom i aluminiumfolie och silvertejp big_smile
Sen kan ni ha på silikonfett på kontakterna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

735 Inlägg
10 januari 2008
twin_cam skrev:
Varför inte slå in dom i aluminiumfolie och silvertejp big_smile
Sen kan ni ha på silikonfett på kontakterna smile

hehe smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

6 851 Inlägg
10 januari 2008
Alltså detta Biltema kablar..som jag skrev så funkar de, men de är inte bra till bil.
Detta då de har en skärmning som inte är så bra, även om den är trippelskärmad, så håller inte skärmningen bra kvalite.
Det som är det sämre med den kabeln är grundbruset. Att man inte får generator störningar har inte enbart med skärmningen att göra utan mera på hur noga man dragit kabeln. Har själv tidigare haft en "sytråds" RCA (röd/svart) utan störningar från generatorn.

Hade själv biltema i början av mitt bygga i S6an, men fick då mycke grundbrus som jag inte kunde bli av med. Detta försvann när jag bytte kabel till dem jag har nu. Skärmingen är lika många, alltså 3, men kvalitén på den är INTE lika.

PS: Varför den rosa kabeln kan sitta som berg kan bero på att man kan skruva åt hylsan på denna. Detta för att få en så "bra" kontakt som möjligt. Så glöm inte att lossa lite på denna innan ni plockar bort eran kabel..!
Senast redigerat av TT-Avant (10 januari 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
10 januari 2008
TT-Avant skrev:
Alltså detta Biltema kablar..som jag skrev så funkar de, men de är inte bra till bil.
Detta då de har en skärmning som inte är så bra, även om den är trippelskärmad, så håller inte skärmningen bra kvalite.
Det som är det sämre med den kabeln är grundbruset. Att man inte får generator störningar har inte enbart med skärmningen att göra utan mera på hur noga man dragit kabeln. Har själv tidigare haft en "sytråds" RCA (röd/svart) utan störningar från generatorn.

Hade själv biltema i början av mitt bygga i S6an, men fick då mycke grundbrus som jag inte kunde bli av med. Detta försvann när jag bytte kabel till dem jag har nu. Skärmingen är lika många, alltså 3, men kvalitén på den är INTE lika.

PS: Varför den rosa kabeln kan sitta som berg kan bero på att man kan skruva åt hylsan på denna. Detta för att få en så "bra" kontakt som möjligt. Så glöm inte att lossa lite på denna innan ni plockar bort eran kabel..!

Hehe, Sytråds-RCA är nog det bästa. sån för hemabruk. dom är lätta att dra på ett korrekt sätt.

Sök