3091
Sök

E85 i Saab 900 GLi -84

38 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#1
Någon som provat att konvertera dom gamla Saab insprutarna? Funderar på att konvertera min mest pga utsläpp etc. Har hört från bekanta att man måste byta alla bränslaslangar från tanken och fram till motorn pga att E85 "fräter" sönder dom, är detta sant?

Sen om man kunde få ut lite extra kraft ur motorn är bara en rolig bieffekt smile

//Knezzen


Meister
6 763 Inlägg
10 januari 2008
#2
De säger ju att E85 fräter på slangarna men de vet jag inte om de är någon som har något belägg för. Men frågan är hur de har blivit med lagar nu  med konvertering. De skulle väll vara klart nu till nyår men de vet jag inte hur de blev.


757 Inlägg
10 januari 2008
#3
det finns inget som tyder att etanolen fräter mer än bensin, dock kan den lösa upp hartser som finns i bensinen som kan ha tätat gamla torra spruckna slangar.

nån större kraft tror jag inte du får ut heller. samt att etanol är opraktiskt på vintern då den blir svårstartad vid 5-0 grader.
går att få bilem mer lättstartad med en bränslevärmare mm mm
Senast redigerat av Lanjin (10 januari 2008)

1 196 Inlägg
10 januari 2008
#4
Både ja och nej, men varför blandar du inte bara 50 / 50, H-motorerna går kalas på det visst lite högre tomgång, men du kommer längre för mindre pengar då motorerna inte drar mer som "vanliga" nya etanolbilar..

Jag kör min 900a på 50/50 etanlol och bensin.. Det enda jag varit med om är att oljan slits lite fortare, men inte så jättemycket fortare..


1 196 Inlägg
10 januari 2008
#5
Anledningen till att folk säger att etanolen fräter på slangarna är ju på grund av att det är sprit som torkar ut slangarna. Men har du vanlig bensin i kärra på samma gång så är det ingen fara..



Sök