2815
Sök

Olja? hur länge ska man köra innan den e varm å har sin smörjeffekt?

1 268 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#1
dom flesta bilar har ju bara tempmätare över kylarvattnet?? vilket antar är viktigast då dom inte valt att sätta in oljetempmätare?

så jag undrar nu hur länge skall man köra innan oljan uppnår sin smörjeffekt?

Smålänning
7 887 Inlägg
10 januari 2008
#2
Oljan smörjer ju bäst kring 100 grader... Hur lång tid det tar dit beror på hur man kör...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 268 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Oljan smörjer ju bäst kring 100 grader... Hur lång tid det tar dit beror på hur man kör...

hur man kör?

116 Inlägg
10 januari 2008
#4
LazerHawke skrev:
twin_cam skrev:
Oljan smörjer ju bäst kring 100 grader... Hur lång tid det tar dit beror på hur man kör...

hur man kör?

startar du och kör som en tok så blir ju motorn och där med oljan varm snabbare.

[GBG Crawlers]

1 268 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#5
zlin skrev:
LazerHawke skrev:
twin_cam skrev:
Oljan smörjer ju bäst kring 100 grader... Hur lång tid det tar dit beror på hur man kör...

hur man kör?

startar du och kör som en tok så blir ju motorn och där med oljan varm snabbare.

kör aldrig över 3000 Rpm innan temp mätaren gått upp till neutral alltså som den skall i mitten.... så det är lika långt till kallt som varmt....

155 Inlägg
10 januari 2008
#6
I min bil så lyser mätaren från 4000rpm när motorn är kall och då bör man inte varva över det, ju varmare bilen bil desto mer kan jag varva, så sedan kan jag varva upp rejält smile
Jag tycker det är skitbra att bilen lyser, synd att det inte finns fler bilmärken som gjorde så då skulle inte folk gasa skiten ur bilen när den är kall


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 januari 2008
#7
LazerHawke skrev:
zlin skrev:
LazerHawke skrev:

hur man kör?

startar du och kör som en tok så blir ju motorn och där med oljan varm snabbare.

kör aldrig över 3000 Rpm innan temp mätaren gått upp till neutral alltså som den skall i mitten.... så det är lika långt till kallt som varmt....

de där kan ju variera från bil till bil me temp mätaren då tex saab har 3 fält på temp mätaren  blå för kall grön för normal och röd för kok så länge den är i tex gröna fältet men ligger rätt nära de blå så ären på normal temp så


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 januari 2008
#8
Alltså oljan smörjer redan från start, även om du startar i minus 30 och har en olja avsedd för det.

Tempmätaren på bilen visar hur varmt kylvatten är i motorn - inte hur varm oljan är. Oljan blir varm mycket fortare. Det har att göra med att oljan i sig deltar i den friktionsalstrande processen som är med och gör en bil motor varm.

Generellt säger man att man har förluster ut i kylvatten på ca 30% och ut i oljan (friktionsförluster) på en ca 10% Oljan kräver inte lika mycket energi som kylvatten för att bli varm och därmed blir den varm fortare.

Oljan har någonting som kallas för ett viskositetsindex, står ofta på flaskan som typ: SAE 15W-40. 15W/40 oljan klarar temperaturer ner till ca -20°C. och det innebär alltså att den upprätthåller biltilverkarens krav på fullgod smörjning ner till den temperaturen på oljan, vilket i sin tur innebär att oljan i sig tål maxbelastning vid den temperaturen.

Skulle det inte vara på det sättet skulle många bilar skära vid varje kallstart. Anledningen till att man skall köra försiktigt vid kall motor är för att värmepåkänningarna i cylinderfodren och kolvarna blir för stora annars. Man kan få sprickbildningar och t.om. blåsa toppen om man varavar skiten ur en kall motor.

Dett beror på att den varma förbränningen inne i cylindern (över 1000 grader vid fulllast) gör att cylinderfoder och topoplock kommer att utvidga sig punktvis, medas de emellan cylindrarna fortfarande är kalla med en kylvätska som så att säga kyler för bra. Detta ger avsevärda materialpåkänningar och är en anledning till varför det måste vara så tjockt gods i en bil motor.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 703 Inlägg
11 januari 2008
#9
Jag brukar låta kylarvätskan bli varm, sen väntar jag lika lång tid ytterligare, sen kan man tratta iväg.
Oljetempsmätare är annars en bra uppfinning wink


5 710 Inlägg
11 januari 2008
#10
zovix skrev:
Oljan blir varm mycket fortare. Det har att göra med att oljan i sig deltar i den friktionsalstrande processen som är med och gör en bil motor varm.

Nej där har du fel. Har sedan länge kört omkring med oljetempmätare i min bil och det tar betydligt mycket längre tid för oljetempen att komma upp i normal arbetstemp (80° på min bil) än vad det gör för kylvätsketempen.
Detta gäller inte bara för min gamla bil utan för motorer i största allmänhet.

MVH Jonas
..............

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 januari 2008
#11
jonTe skrev:
zovix skrev:
Oljan blir varm mycket fortare. Det har att göra med att oljan i sig deltar i den friktionsalstrande processen som är med och gör en bil motor varm.

Nej där har du fel. Har sedan länge kört omkring med oljetempmätare i min bil och det tar betydligt mycket längre tid för oljetempen att komma upp i normal arbetstemp (80° på min bil) än vad det gör för kylvätsketempen.
Detta gäller inte bara för min gamla bil utan för motorer i största allmänhet.

stämmer in på min med...


196 Inlägg
12 januari 2008
#12
På min bil tar det någon mil innan oljan är uppe i arbetstemperatur (80 grader), kör alltid extremt lugnt innan dess. Instämmer i kören, kylvätskans temp. stiger betydligt snabbare än oljans.

//Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

196 Inlägg
12 januari 2008
#13
zovix skrev:
Tempmätaren på bilen visar hur varmt kylvatten är i motorn - inte hur varm oljan är. Oljan blir varm mycket fortare.

Mvh Magnus

Du har helt fel i sak.
Senast redigerat av Gemini__ (12 januari 2008)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster


Sök