Alltså oljan smörjer redan från start, även om du startar i minus 30 och har en olja avsedd för det.
Tempmätaren på bilen visar hur varmt kylvatten är i motorn - inte hur varm oljan är. Oljan blir varm mycket fortare. Det har att göra med att oljan i sig deltar i den friktionsalstrande processen som är med och gör en bil motor varm.
Generellt säger man att man har förluster ut i kylvatten på ca 30% och ut i oljan (friktionsförluster) på en ca 10% Oljan kräver inte lika mycket energi som kylvatten för att bli varm och därmed blir den varm fortare.
Oljan har någonting som kallas för ett viskositetsindex, står ofta på flaskan som typ: SAE 15W-40. 15W/40 oljan klarar temperaturer ner till ca -20°C. och det innebär alltså att den upprätthåller biltilverkarens krav på fullgod smörjning ner till den temperaturen på oljan, vilket i sin tur innebär att oljan i sig tål maxbelastning vid den temperaturen.
Skulle det inte vara på det sättet skulle många bilar skära vid varje kallstart. Anledningen till att man skall köra försiktigt vid kall motor är för att värmepåkänningarna i cylinderfodren och kolvarna blir för stora annars. Man kan få sprickbildningar och t.om. blåsa toppen om man varavar skiten ur en kall motor.
Dett beror på att den varma förbränningen inne i cylindern (över 1000 grader vid fulllast) gör att cylinderfoder och topoplock kommer att utvidga sig punktvis, medas de emellan cylindrarna fortfarande är kalla med en kylvätska som så att säga kyler för bra. Detta ger avsevärda materialpåkänningar och är en anledning till varför det måste vara så tjockt gods i en bil motor.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...