byte av olja???

Jckssn
12 januari 2008 · 34 Inlägg

whitesnake skrev:

Jckssn skrev:

whitesnake skrev:
Där finns 3 alternativ, det översta är det bästa = dyrast så om du kör mycket aktivt så är det den som gäller.  Och ja det är edge sport 0W40.

Men om du "kärringkör" så är det den understa som du ska ha = billigast

Mvh Dennis

Inte alltid sant..

Jag kör i min racebil den billigaste oljan jag hittar, för tillfället en 10-40w mineralolja som kostar 23kr/litern.
Jag lovar dig att det inte är någon kärringkörning det handlar om...

Enligt mig bättre köra en billigare olja (som smörjer minst lika bra) och använda sig av täta serviceintervaller.

Med dyra oljor drar sig folk för att byta tätt eftersom det är "så dyr och bra olja"

Du har helt rätt till viss del, En billig olja KAN smörja lika bra men inte lika länge. Den funkar kanske bra de första 10 milen sen blir den sämmre och sämmre. Medan en dyr klarar 300mil innan den börjar tappa smörjeffekt.

Jag menar inte att castrol gör bäst olja heller bara för att de är dyrast, vi använder mycket amalie på jobb som kostar ca halva pristet om castrol och lika bra sägs det.

Mvh Dennis

Jag kör billigaste jag hittade, jag har inte tappat något oljetryck eller något onormalt slitage på lager/tryckare, säg gärna varför jag skulle tappa effekt?

I en nyare bruksbil skulle jag köra delsyntet/helsyntet för att slippa byta så ofta.
Men i racebilen blir det mineral, den är billig och smörjer bra!
Man får prova ut den olja som fungerar bäst, för mig fungerar mineral bra, då kör jag med den.
Jag tycker inte man ska gå på försäljarsnacket i dom största tillverkarnas "informationsbroschyrer" tacka tusan att dom vill sälja deras dyraste olja....


Sen var det snack om biltemaoljor osv, många av dom billigare oljorna är tappade ur samma fat som dyrare oljor...

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang