Kort sagt:
Dom som har mycket vrid anser vridet vara viktigast, och dom som har mycket effekt anser effekten vara viktigast.
Vi andra, som har både låg effekt och lite vrid, vi vet att utväxling är viktigast
Om vi säger att vi har en växellåda. Säger att den ger ett varvtal på 2500 rpm i 110.
Sen tar vi en "racemotor", 400 hk @ 8000 rpm, 300 NM @ 3500 rpm, och en kraftfull bruksmotor, 300 hk @ 5500 rpm, 400 NM @ 2500 rpm (är rätt normalt i en lagom chippad 850 T5 eller 9000 CSE)
Om man gör en omkörning på femman så kommer 300 hk-bilen vara snabbare, men går vi ner till trean-fyran så kommer 400 hk-bilen spöa skiten ur 300 hk-bilen.
Och det är mer eller mindre bevisat.
Att dom sen hade 30 liters 16 cylindriga motorer på 200 hk och typ 500 NM vid dom första fartrekordförsöken säger att vridet är rätt viktigt om man inte har många växlar att spela på. Då hade dom kanske tre växlar och motorerna kunde p.g.a volymen inte varva mer än kanske 3000 rpm. Hade förhållandet varit åt andra hållet med den lådan så hade bilen tagit betydligt längre tid på sig. Dock med fler växlar och hörgre varv så hade den smiskat