2394
Sök

Frågor kring vridmoment och hästkrafter

307 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag är inte speciellt bra på motorer, och jag har undrat ganska länge vad skillnaderna, och likheterna mellan motorer med olika hk/vrid ratios är.
Låt oss säga att vi har en bil med lagom många hästkrafter och riktigt mycket vridmoment, och en bil med lagom mycket vridmoment och riktigt många hästkrafter.

Vilka skillnader och likheter är det mellan dom motorerna?
Vilken motor passar bäst till t.ex banracing, dragstrip, drifting, offroad osv?

Bomba gärna tråden full med svar, diskussioner, teorier och allt möjligt big_smile

993 Inlägg
12 januari 2008
#2
mycket vrid = bra drifting bil


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 januari 2008
#3
Det finns skapligt många trådar om just det här, sök och du skall finna!!

För att säga något, så är vridmomentet beroende av effekten och tvärt om. Det går alltså inte ha det ena eller det andra.

Effekt (hk) = vridmomentet x varvtal/2 (för en fyrtaktare) och vridmomentet x varvtalet (hos en tvåtaktare)

Detta med anledning av att fyrtatakaren bara tänder var annat varv, (inlopp - kompressoin - arbete - utlopp) = 2 varv (720 grader)

Tänk på att när man anger siffror på max vridmoment och effekt hos en motor är de specade vid olika varvtal.

Vridmomentstoppen = där motorn arbetar som effektivast (är mest bränslesnål)

Effekttoppen = där motorn är som starkast.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

13 Inlägg
12 januari 2008
#4
Många hästkrafter ger först och främst en förmåga att nå hög toppfart, medan ett högt
Högt vridmoment  gör accelerationen genom växlarna går snabbare samt ökar fordonets segdragningsförmåga.

Drift behöver gott om vrid då det inte är hastigheten det handlar om men kraften.

Kör du på bana är det banans utformning som bestämmer detta, men enligt mig är det inte ofta som racing sker i max hastighet därför tror jag mer på en kompromiss.
Skall klara av att föra bilen men samtidigt ge stabilitet vid många hästars utnyttjande.

Stripp kräver allt som finns i hästväg och vrid till förbannelse.
Hästarna beräknas enligt hk = vridmoment x 2 x Pi x rpm.
Massa hästar kommer vid höga varv och för att komma dit krävs massa vrid.

men men....   Jag kan ju ha fel....



    //  Ghost


509 Inlägg
12 januari 2008
#5
Vill du ha hög vrid kör diesel!

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2008
#6
Vridet i moron är ointressant, det är på hjulnaven det är viktigt för det är det som tar dig frammåt.

om en bil har 200hk och 300Nm 1.6liters motor med turbo, den varvar 8000rpm.  Samma bil med diesel har 130hk men 450Nm varvar 4000rpm.

för attå ka 100km/h med den högvarviga motorn så behöver man växla den 1:2 dvs motorn snurrar två varv per hjulvarv medans dieselbilen som varvar hälften behöver växlas 1:1 dvs i motorvarv per hjulvarv.

bensinbilen får då vrider 2*300=600Nm på hjulen och dieseln 1*430= 430Nm på hjulen.  Så vilken bil har mest vrid egentligen?

Vilken bil är bäst till drifting? en diesel med mycket vrid i sörhållande till hk som jobbar mellan 2.5-4000rpm(1500rpm register) eller en turbospis med lika många hk som vrid och har bra tryck mellan 4-8000rpm? (4000rpm register)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2008
#7
Reichte86 skrev:
Vill du ha hög vrid kör diesel!

eller liten turbo...  Autotechs V50 med KKK24 har 600Nm redan vid 3000rpm...  det är rätt okej smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 948 Inlägg
12 januari 2008
#8
för att få lite extra fart på tråden, ni måste ju börja räkna med utväxlingen också... mycket effekt och vrid tar du lätt död på med en snorlågt utväxlad låda big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 januari 2008
#9
baltis skrev:
för att få lite extra fart på tråden, ni måste ju börja räkna med utväxlingen också... mycket effekt och vrid tar du lätt död på med en snorlågt utväxlad låda big_smile

...om man inte kan varva till 8000...cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

221 Inlägg
12 januari 2008
#10
Nja beror ju på om man ränkar effekt på hjulen eller svänghjulet, på tal om utväxling...
Senast redigerat av Blixten854 (12 januari 2008)

Proffa
282 Inlägg
12 januari 2008
#11
Stor motor elle rmedelmotor med turbo = bra me dvrid...enligt mej är vridet viktigt..skönt vi omkörningar.. smile wink


307 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#12
Om jag har förstått detta någorlunda rätt nu efter att ha skummat igenom svaren, så är det i princip vridmomentet som får bilen att börja röra på sej och hästkrafterna som får bilen att röra sej fortare och fortare? tongue
Grymt intressant läsning det här big_smile

34 Inlägg
12 januari 2008
#13
Man kan få hur mycket vridmoment som helst genom att bilen har en växellåda, effekten består dock.

Man vill inte ha för mycket vrid, det kan ta död på växellådan.
Men visst, högt vrid är ju fint om man ska dra mycket husvagnar...


Street&strip hade en mycket intressant artikel om vridmoment. "vridmoment är värdelöst" eller liknande, kan kika upp nummer senare.
Enda jag vet är att det är en orgie av audi 80's i den wink
Både min bil och Martinssons är med i det numret.

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

804 Inlägg
12 januari 2008
#14
Hade vridmoment vunnit på strippen hade jag satt mig på en cykel, kopplat en 50cm lång momentnyckel istället för pedaler och vevat på, 50cm momentnyckel orkar man rätt lätt dra åt 3-400nm i vridmoment. Men nu är inte fallet så utan det fattas effekt, watt/hk. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2008
#15
Blixten854 skrev:
Nja beror ju på om man ränkar effekt på hjulen eller svänghjulet, på tal om utväxling...

jeez, är det nån som, ens läser tråden innan ni svarar?  3 trådar på raken utan att ha läst ett dugg???

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2008
#16
baaki skrev:
Hade vridmoment vunnit på strippen hade jag satt mig på en cykel, kopplat en 50cm lång momentnyckel istället för pedaler och vevat på, 50cm momentnyckel orkar man rätt lätt dra åt 3-400nm i vridmoment. Men nu är inte fallet så utan det fattas effekt, watt/hk. smile

exakt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
13 januari 2008
#17
baaki skrev:
Hade vridmoment vunnit på strippen hade jag satt mig på en cykel, kopplat en 50cm lång momentnyckel istället för pedaler och vevat på, 50cm momentnyckel orkar man rätt lätt dra åt 3-400nm i vridmoment. Men nu är inte fallet så utan det fattas effekt, watt/hk. smile

Precis, di kan ersätta motorn med din momentnyckel som du lyckas leverera 400Nm med och flytta på bilen med hjälp av den, men du kommer inte kunna accelerera bilen för du har inte effekten att kunna öka varvtalet.

Både vridmoment och varvtal är viktiga, men det är även viktigt hur lådan är anpassad mot motorn.

Vridmomentet talar mycket om karaktären på motorn.  Effekten talar om hur stark den är.

Oavsett om det är en bensin eller diesel så är DIN 115hk samma sak. De är lika starka.

Bensinmotorn har ett vridmoment på 160Nn och Dieseln på 265Nm Det här säger oss att bensinmotorn är mer högvarvig än dieseln och behöver varvas för att vara stark. Dieseln är alltså mer råstark än bensinaren. men båda bilarna kommer att kunna gå lika fort. Dieseln kommer dock accelera fortare upp till sin topphastighet om båda kör på samma växlar och växellådorna har samma utväxling.

I axeleration är det vridmomentet mätt på drivhjulen som är avgörande. Eftersom du med hjälp av en växellåda kan anpassa hjulets vridmoment anpassas även effekten som ligger på drivhjulet. På så sätt kan du få en bil med liten motor att fortfarande vara accelerationssnabb, tack vara växellådan.

Jämför med en traktor. Den har på en viss växel en jävla acceleration mellan 2 och 6 km/h men sedan har hela motorns varvtalregister används och föraren måste växla. Hade han kunnat vara mycket mer säg; 30000rpm på sin maskin hade traktorn fått en sjuhelvetes axeleration tackvare vridmomentet på drivhjulen.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

307 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#18
zovix jag kunde inte låta bli att lägga märke till din signatur, "torque wins races", borde det inte vara horsepowers wins races om jag har förstått detta rätt med vridmoment och hästkrafter? tongue

187 Inlägg
13 januari 2008
#19
Är lite skrämmande att se att det fortfarande finns folk som tror att "vrid" som enskild enhet säger någonting om prestanda...men det tar sig..  smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

307 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#20
AtroxS2 skrev:
Är lite skrämmande att se att det fortfarande finns folk som tror att "vrid" som enskild enhet säger någonting om prestanda...men det tar sig..  smile

Om jag hade fortsatt gå fordons på gymnasiet hade jag säkert kunnat det där smile


Sök