Kopplingen behöver inte vara dålig för att kopplingsfunktionen är det.
Liten lektion:
Mellan motor och växellåda sitter kopplingen.
Denna består av en tryckplatta som klämmer mot en lammell, det är lamellen man "slirar på" när man t.ex skall åka iväg.
Manuvreringen av tryckplattan eller rättare sagt för att den skall släppa trycket på lamellan sker på just denna bilmodell hydrauliskt.
När man trycker på kopplingspedalen påverkas en
huvudcylinder (vid pedalerna) och vätska forsar iväg med tryck genom ett
rör/slang.
Denna leder till
slavcylindern som trycks ut i centrum på tryckplattan och trycket på tryckplattan försvinner, man kopplar bort motorn från växellådan
Tänkbara fel kan vara det jag markerat med
kursiv stil men man kan kanske avhjälpa det genom en luftning som nämts.
>>XL, ja det är samma OM din 900 är av äldre modell 79-93.
På de senare är det vire.
MEN 900:na (gamla) har ett annat vanligt fel nämligen att pedalen glappar upp sig.
Kryper man ned och kikar där pedalen sitter ihop med huvudcylindern och samtidigt glappar fram o tillbaka med pedalen ser man snart kondisionen på hålet.